sur jord til rhodendendronbed
Fra : helle

Dato : 06-05-02 11:13

hej

er der en måde, hvorpå man selv kan lave sur jord? Jeg har et bed, som er
rimeligt højt nogle steder - der ligger vel 2-3 m3 jord, hvor jeg gerne vil
have surbund. Problemet er, at jeg synes, det er alt for dyrt at købe
Pindstrup til at fylde op med, så jeg ville høre, om der er måder, hvorpå
man selv kan gøre jorden sur. Evt. tage den jord, der ligger der i forvejen
og fylde den med grannåle, som jeg har rigelig adgang til, og så lade den
ligge... eller andre snedige måder, hvorpå der kan spares penge, hvis man
også gider at bruge tiden på det...?

hilsen Helle

Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 06-05-02 20:42

Det kommer an på hvad du skal have i surbundsbedet. Hvis du tænker på at
plante Rhododendron er der ingen vej uden om spagnum. Du kan med stor fordel
blande 2/3 grannåle i spagnumen til Rhododendron. Jeg vil ikke anbefale dig
at købe Pindstrup, da det man for derfra idag er helt mørkebrunt og dermed
næsten omsat til muldjord. Køb spagnum som er så lysebrun som muligt, da den
holder meget længere inden den er omsat til muld. Der findes en svensk
spagnum i gule 300 liter sække som jeg normalt bruger.

mvh

Preben

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-05-02 00:20

Preben Mikkelsen wrote:

> Det kommer an på hvad du skal have i surbundsbedet. Hvis du tænker på at
> plante Rhododendron er der ingen vej uden om spagnum.

Jeg har ellers Rododendron i almindelig jord.
men jeg gøder dem heller ikke.

> Du kan med stor fordel
> blande 2/3 grannåle i spagnumen til Rhododendron.

Åe nej, det bliver for tørt, så heller læg heller nålene oven på

> [...]
> holder meget længere inden den er omsat til muld. Der findes en svensk
> spagnum i gule 300 liter sække som jeg normalt bruger.

Kan du ikke få noget træflis, det kan holde på fugtigheden meget længe.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 07-05-02 18:25

helle <helle@tele.dk> skrev i en news:1020679538.142503@radon.stibo.dk...
> [...]
> ligge... eller andre snedige måder, hvorpå der kan spares penge, hvis man

En måde at få surt miljø omkring planterødderne er at bruge
svovlsur ammoniak, der tærer kraftigt på kalken. Det skal doseres
temmelig nøjagtigt så planten ikke får for megen kvælstofgødning.
Men ellers er der ikke andet at gøre end at tilføre sur jord -
tørvestrøelse.

Per A. Hansen