Jødedommen i 1 århundrede.
Fra : Live4Him

Dato : 05-02-01 16:50

Jeg vil gerne vide lidt om hvordan jødedommen praktiseredes i sidste halvdel
af 1 århundrede, specielt hvordan de jøde-kristne påvirkede de nye
menigheder med deres vaner og tænkemåde. Jeg vil også vide hvordan
ødelæggelsen af templet i år 70 påvirkede jødernes tro, praksis og
livsførelse.

jørgen.

Fra : Lyrik

Dato : 06-02-01 11:22

"Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> menigheder med deres vaner og tænkemåde. Jeg vil også vide hvordan
> ødelæggelsen af templet i år 70 påvirkede jødernes tro, praksis og
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Ja! De kunne være rart at få på det rene. Uheldigvis støder det ind i en mur
af Bibelpolitisk korrekthed, så tiden er ikke moden endnu til at få tingene
lagt frem.
En ting som jeg dog har fået oplysning om igennem mange beviser, er, at
jøderne, siden at de kristne ud fra det græske gamle testamente,
Septuaginta, havde påvist at Jesus var Messias, bevidst har prøvet at
forvanske alle de passager i GT som profeterer om ham.
Vi mangler en religionsforsker til at blotlægge og klargøre alle disse
forvanskninger.
Det er blandt andet gået ud over Esajas det 53. kapitel, hvor det i
hebraiske bibler kan være svært at finde profetien om ham der bar al verdens
synd.
Det gør oversættelse af bibeler i Danmark meget betænkelige, da den ældste
hebraiske bibel man bruger stammer fra omkring 11.-14. hundrede tallet.
I disse bibler var falsknerierne allerede fuldstændig implementeret.
Danmark har imidlertid den tvangstanke at hebraisk bibel = nøjagtig bibel.
For at retfærdiggøre denne politiske tanke, tilskriver man de jødiske
afskrivere, massoreterne, nærmest hellig ærefrygt.
Man ser slet ikke rabineren som står bag ved massoreten.
Det gør at man er nødt til at bruge den græske Septuaginta som referance, i
mangel af en pålidelig hebraisk udgave.
Med den horde af religionsforskere m.m. som universitetet i Aarhusodoma
udspyr, burde der da være nogle som kunne interessere sig i emnet.

Lyrik
X-fut dk.videnskab.teologi