Skærme
Fijala 3554
Prob. med convergens på Sony E400P
Fra : Allan Beach Jensen

Dato : 05-05-02 23:39

Jeg har en del problemer med at justere convergensen på min skærm.
Jeg bruger følgende:
Opløsning: 1200X1600 > 70Hz
Grafikkort: ATI Rage 128GL SD AGP
Når jeg bruger Nokia´s skærmtestprogram så kan jeg optimere billedet så
det går helt til kant minus 1-2mm og alt inkl. farver og kontrast ser
helt fint ud men....
Uanset hvad jeg prøver på, så har jeg nogle små udsving af da blå eller
røde farve i toppen og bunden af skærmen både horisintalt og vertikalt.
Kan det være krafikkortet der ikke er godt nok til at køre med den
opløsning (har prøvet mindre opløsninger uden held) eller skal jeg have
en ekspert ud for at justere det til det perfekte?
Det skal siges at jeg ikke har problemet så udtalt hvis jeg bruger
default indstilningerne, men så kan jeg ikke udnytte skærmen 100% der
kommer ca. 10mm sørgekant på alle sider og det er jo ikke så fedt når
man endelig har fået sig en 19" *S*

//Beach

Fra : Madsen

Dato : 05-05-02 23:56

Allan Beach Jensen skrev:

> Opløsning: 1200X1600 > 70Hz

Det var en lav opdateringshastighed. Har du prøvet om skærmen har de
samme problemer ved f.eks. 85 Hz?

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 06-05-02 00:29

iddqd@worldonline.dk skrev:

> Max. for E400 modellerne er 78 Hz

Nå for dælen. Det var jeg ikke klar over.

Madsen.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 06-05-02 00:16

Madsen wrote:

> Det var en lav opdateringshastighed. Har du prøvet om skærmen har de
> samme problemer ved f.eks. 85 Hz?

Max. for E400 modellerne er 78 Hz og under alle omstændigheder er
E-serien Sony's budget linie så man må nok ikke forvente det perfekte.

Mit råd er at tale med dem du har købt skærmen af samt og se om du kan
komme til at prøve skærmen af med et andet grafikkort. Det er dog næppe
grafikkortet da et dårligt grafikkort snare vil camuflere konvergens
problemer end at fremhæve dem.

Er det et meget synligt problem når du bruger skærmen normalt og ikke
inspicere den med et testprogram?

Mvh

Bruno

Fra : Allan Beach Jensen

Dato : 06-05-02 00:38

Anbefalet opløsning mm. er ifgl. online opsætningen på selve skærmen
1280X1024 85Hz så den kilde hvor du har læst andet må da være forkert eller
hvad?

//Beach

"iddqd@worldonline.dk" skriver:

Fra : Allan Beach Jensen

Dato : 06-05-02 00:46

Hvis du kikke lidt på dette link så vil det også klart fremgå at skærmen kan
klare en opløsning og opdatering som jeg søger:
http://www.sony-europe.com/view.x?cat=12920&prod=19834&loc=eu
Og det ser da heller ikke ud som om det er deres billig-linie men det er jo
lidt op til hvor man ser på sony´s sites. De skulle sgu prøve at få en
webdesigner til at se på deres måde at styre det på. Det er i hvert tilfælde
ikke for almindelige hvide at finde fundt i

//Beach

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 06-05-02 07:56

"Allan Beach Jensen" <admin@freestyle.dk> skrev
> [...]
> Og det ser da heller ikke ud som om det er deres billig-linie men det er jo
> lidt op til hvor man ser på sony´s sites.

E400(P) *er* en "skrabet" udgave af storebroderen G400(P), som netop var
berygtet for sine konvergensfejl. Jeg fik af den grund selv ombyttet min G400
to gange, før Sony til sidst sendte mig en G420. På basis af mine erfaringer
med G400-serien, tror jeg ikke du skal forvente at få en skærm *helt* uden
konvergensfejl, så hvis ellers skærmen er til at holde ud at arbejde med,
uden for testprogrammet, synes jeg du skal læne dig tilbage og nyde det lækre
billede den trods alt giver. Hvis der stadig er garanti på skærmen, er en
mulighed jo selvfølgelig også at indlevere den til rep. (jeg går ud fra, den
er over ét år gammel), men du skal ikke forvente at konvergensproblemerne kan
løses.

> De skulle sgu prøve at få en
> webdesigner til at se på deres måde at styre det på. Det er i hvert
tilfælde
> ikke for almindelige hvide at finde fundt i

Ja, jeg må også indrømme at hver gang jeg besøger Sonys site, ser det ud som
om designet er ændret, og det er langt fra altid, jeg finder det jeg leder
efter...

mvh
Peter

Fra : Kasper Daniel Hansen

Dato : 06-05-02 21:37

> [...]
> uden for testprogrammet, synes jeg du skal læne
dig tilbage og nyde det lækre
> billede den trods alt giver. Hvis der stadig er

Har G420 også konvergensproblemer? Jeg overvejer
nemlig at købe sådan en.

Kasper

Fra : TBC

Dato : 07-05-02 01:48

"Kasper Daniel Hansen" <kdh@omk.dk> skrev i en meddelelse

> Har G420 også konvergensproblemer? Jeg overvejer
> nemlig at købe sådan en.

Formentligt ikke alment, men er man uheldig at få en der så har, er der ikke
andet for end at få den byttet hurtigtst muligt. [De fleste] Monitorer er
desværre foruden de mange samspillende indstillingsmuligheder for
slutbrugeren som man f.eks finder på en CRT projector, hvor man jo ikke kan
være foruden pga de fysiske aspekter rolle ved enhver installation. - På den
anden side ville den almindelige slutbruger jo også kunne fucke en monitor
gevaldig op hvis alle mulighederne var det, og brugeren bare havde
nysgerrige fingre. Monitorer skal bare være stort set i orden fra kassen af,
ellers er man på herrens mark, med de få indstillingsmuligheder der er på en
almindelig monitor.

Døm selv hvor svært det kan være når man som bruger ikke har adgang til ALLE
af den samspillende nedenstående muligheder for hver farve Rød Grøn & Blå
(som optimalt skulle kunne stilles hver for sig)

Size, shift, cent, liniaritet, skew, bow, key, pin, MG focus, og ikke mindst
64 x Zone adjustments til finindstilling.
(taget fra hvad jeg lige kunne remse op der har med convergens at gøre fra
min Sony VPH-1292Q, som er en projector)

TBC

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 07-05-02 09:45

"Kasper Daniel Hansen" <kdh@omk.dk> skrev

> Har G420 også konvergensproblemer? Jeg overvejer
> nemlig at købe sådan en.

Ikke min i hvert fald.
Jeg kan kun anbefale den.

Skulle du allligvel løbe ind i én med konvergensproblemer, er der ikke andet
for straks at få den byttet. Vær dog opmærksom på, at Sonys Onsite-service
fungerer på den måde, at skærmen ombyttes med en repareret monitor af samme
model. Det synes jeg er lidt ufedt, da jeg egentlig hellere ville have min
egen skærm igen, men hvis du køber skærmen pr. postordre, kan du jo bare
returnere den.

mvh
Peter

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 06-05-02 13:28

Allan Beach Jensen wrote:

> Anbefalet opløsning mm. er ifgl. online opsætningen på selve skærmen
> 1280X1024 85Hz så den kilde hvor du har læst andet må da være forkert eller
> hvad?

OK, og du kører 1600*1200 så

Min kilde er www.sony-cp.com hvor jeg har kigget på efterfølgerens
efterfølger, altså E-430 som de angiver til max. 1600*1200 78 Hz og så
forventede jeg bare at det dækkede E-400 for normalt får nye modeller
ikke dårligere specifikationer. Nok om det har du så prøvet i 85 Hz for
at se om det gør en forskel?

Mvh

Bruno