Større forbrænding?
Fra : Mette Frederiksen

Dato : 05-05-02 22:45

Hejsa!

Jeg stødte på et "fup/fakta" på nettet...

Man skal spise et stykke frugt efter hvert måltid da det sætter
forbrændingen i vejret.... passer det????

Jeg har aldrig hørt det før og vil mest af alt tro at det er lige megt
hvornår man spiser sin frugt?

Tak
Mette

--
^~^
Jeg søger nogen at tabe mig sammen med:

Fra : Linda Sørensen

Dato : 06-05-02 18:44

Hejsa

>Man skal spise et stykke frugt efter hvert måltid da det sætter
>forbrændingen i vejret.... passer det????

Det behøver bestemt ikke at være et stykke frugt du spiser, men der er
noget om snakken.

Når man har indtaget kulhydrat stiger forbrændingen i forhold til, at
man har indtaget fedt eller protein. Frugt indeholder det hurtige
kulhydrat, som så vil holde forbrændingen oppe.
En anden vigitig faktor der taler for, at spise et stykke frugt efter
maden er, at ens smagscenter først er blevet rigtig stimuleret, når
hverken er i underskud af kulhydrat, fedt, protein og gerne sødt. Når
man spiser et stykke frugt, stimulerer man hurtigere smagscentret da
det går ind med hurtige kulhydrater og hurtigere kan omdanne
kulhydraterne til simpel sukker, der sendes ud i blodet.

Mvh
Linda Sørensen
http://www.gladogslank.dk - din kommende guide til sundhed og livsglæde

Fra : Valdemar Jensen

Dato : 07-05-02 00:35

> Det behøver bestemt ikke at være et stykke frugt du spiser, men der er
> noget om snakken.
>
> Når man har indtaget kulhydrat stiger forbrændingen i forhold til, at
> man har indtaget fedt eller protein.

Øhhh? Henvisning til lidt videnskab (kilder?), tak.

>Frugt indeholder det hurtige kulhydrat, som så vil holde forbrændingen
oppe.

Du mener fructose? Forklar venligst, hvordan dette "hurtige kulhydrat" vil
holde forbrændingen oppe. Fructose bliver hurtigere omdannet til energi i
leveren, end fx. glucose, da glucose skal bruge et ekstra trin i
metabolismen, det er sandt nok. Du forveksler det ikke med den termiske
effekt af makronæringsstofferne?

> [...]
> det går ind med hurtige kulhydrater og hurtigere kan omdanne
> kulhydraterne til simpel sukker, der sendes ud i blodet.

1) Hvad er det for et smagscenter du snakker om? En populær betegnelse for
"mæthedsfornemmelse"? Hvis det er, så er det en helt anden snak, som jeg
glæder mig til at have. Igen, henvisninger?
2) Prøv at formulere din tekst lidt anderledes, så den er mere letlæselig.
Der mangler vist nogle ord, og jeg kan nemt have misforstået noget.

VH

-V-

Fra : Linda Sørensen

Dato : 07-05-02 06:31

Hejsa

Først og fremmest - tusind tak fordi du er opmærksom på det her med
kilder og gå lidt mere i dybden. Jeg er ny herinde, og er ikke rigtig
klar over, om det er meningen, at man skal skrive lange
videnskabsbaserede svar, eller korte svar, som selv min mor ville have
kunnet forstå.

Jeg skulle have præciseret mig selv - jeg mente ikke, at man SKAL
spise frugt, men at det kulhydrat - halv fructose og glukose samt
glukose alene i form af sukker (men ernæringsmæssigt ikke særligt
godt, da det ikke indeholder nogen former for vitaminer og mineraler)
- der optages let i blodet, der er godt at indtage. Grunden til at
jeg siger dette er, at alle de sunde langsomme kulhydrater vi indtager
i form af stivelse og fibre (fordi vi er på slankekur) optages
langsomt i blodet. Ved at kombinere de langsomme kulhydrater, med lidt
hurtigere kulhydrater, optages glukosen hurtigere i blodet. Det er
lige så blodsukkerniveauet, der regulerer, om man er sulten eller mæt,
da hypotalimos via negativ feedback bl.a. måler niveauet af
blodsukkeret. Hypotalimos sender hormoner til vores mæthedscenter i
hjernen om at blodsukkeret er på et acceptabelt niveau, hvorefter
denne giver os besked om, at nu har vi fået dækket vores behov, og vi
er ikke sultne mere - for at undgå misforståelser (samt gøre det hele
lidt mere uoverskueligt) er det ikke kun sult- og mæthedscentret der
regulerer mæthedsfølelsen... det er også sensorer i mavesækken, der
måler, hvor udspændt den er, det er tyndtarmen, der gerne vil have
noget at arbejde med, og det er psykiske årsager, som ikke har noget
at gøre med fysiologien.

>Øhhh? Henvisning til lidt videnskab (kilder?), tak.

Respirations kvotienten af glukose er 1. Dette betyder, at vi
forbrænder glukose uanset om vi bevæger os eller ligger stille. Derfor
- når vi indtager glukose bliver vores forbrænding automatisk sat i
gang, hvorimod når vi indtager fedt, skal vi være i bevægelse. Din
citronsyrecyklus fungerer kun optimalt ved tilførelsen af glukose.
Hvis der ikke er glukose til stede, kan man ikke forbrænde fedt !
Proteiner kan selvfølgelig nedbrydes i citronsyrecyklusen, men det er
ikke optimalt at bruge proteiner, da de egentlig skulle gå til at
forbedre din muskelmasse samt vedligeholdet din krop.
Kilde: Biokemi

> [...]
>leveren, end fx. glucose, da glucose skal bruge et ekstra trin i
>metabolismen, det er sandt nok. Du forveksler det ikke med den termiske

Det er ikke fructosen og glukosen (der tilsammen udgør en fructose i
frugten) der holder forbrændingen kørende i lang tid. Det er
kombinationen af de hurtige og de langsomme kulhydrater, der er med
til, at man hurtigere får besked fra hjernen om at man ikke behøver at
indtage mere glukose, da denne har nok! De langsomme kulhydrater
frigives så løbende, og holder blodsukkeret stabilt, således at
mæthedscentret ikke finder ud af, at kroppen er ved at være i
underskud af glukose og derved sender signaler om, at motoren snart
skal fyldes på igen !
De hurtige kulhydrater er derved med til at regulere indtaget af mad,
da man ikke spiser uhæmmet indtil de langsomme endelig er nedbrudt og
optages i blodet.
De langsomme kulhydrater er med til at holde et stabilt blodsukker
over en længere periode.

>1) Hvad er det for et smagscenter du snakker om? En populær betegnelse for
>"mæthedsfornemmelse"? Hvis det er, så er det en helt anden snak, som jeg
>glæder mig til at have. Igen, henvisninger?

Det mener jeg nu, at jeg har givet dig i ovenstående.
Grunden til at jeg synes at det er godt at spise et stykke frugt efter
maden er kulinarisk:
Vores smagsløg bliver bedst tilfredsstillet, når man har indtaget
surt, sødt, bittert og salt. Surt, bittert og salt er nemme at få
dækket i et kulhydratrig måltid, men man går altid udenom det søde,
fordi det er 'forbudt'. Ens mundvand er ikke stimuleret førend den har
modtaget og smagt på det hele........... Dette har jeg ingen kilde på,
men det er efter det princip kokke laver mad - surt, sødt, bittert og
salt, og folk synes, at det har været en himmelsk måltid, og de er
tilfredse.......

>2) Prøv at formulere din tekst lidt anderledes, så den er mere letlæselig.
>Der mangler vist nogle ord, og jeg kan nemt have misforstået noget.

Ja så må vi jo se, om den ovenstående tekst falder i god jord hos de
mennesker, der ikke ligefrem studerer ernæring - efter min mening er
det nogengange nødvendig, at formulere et budskab således, at hr og
fru danmark kan forstå det, da det jo er dem det er henrettet til !
Men at det måske alligevel var lidt kludret skrevet, må jeg undskylde
for, og jeg vil se, om det kan undgåes i fremtiden !

Hvis der skulle være yderligere misforståelser vil jeg meget gerne, at
du henvender dig igen, for jeg har ikke lyst til at skrive noget, der
er forkert - hvis man ikke bliver rettet, bliver man aldrig bedre.

Fra : Jette Mogensen

Dato : 07-05-02 08:35

BRAVO

Fra : katja

Dato : 07-05-02 11:45

Jette Mogensen <jette.mogensen@os.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cd7837f$0$68648$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> BRAVO

-lige mine ord.. sad og tænkte - BLÆRET! *GG*