Hvem har rettighed til domaine ?
Fra : CO

Dato : 05-05-02 21:36

Et lille spørgsmål ang. domaine registrering !

Hvis man er medlem af en forening eksempelvis lystfiskerforeningen "torsken"
og erhverver sig domainet www.torsken.dk og
på eget initiativ opretter en hjemmesiden med informationer omkring
foreningen !

Vil bestyrelsen fra torsken kunne påberåbe sig retten til navnet, og evt.
kræve det nedlagt ?

Må man oploade informationer såsom love, vedtægter uden at indhente
tilladelse fra bestyrelsen ?

mvh
Claus

Fra : CO

Dato : 06-05-02 17:25

> Vil bestyrelsen fra torsken kunne påberåbe sig retten til navnet, og evt.
> kræve det nedlagt ?

Er der nogen der har et link til hvor man kan finde love og paragraffer
omkring dette med rettigheder til domaine navne ?

Jeg vil jo nødigt foretage mig en ulovlig handling !

Mvh
Claus

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-05-02 18:15

"CO" <claus-@e-box.dk> wrote in message

> Er der nogen der har et link til hvor man kan finde love og paragraffer
> omkring dette med rettigheder til domaine navne ?

Der findes ingen særlige love om rettigheder til domænenavne.
Det nærmeste du kommer et regelsæt er her:
http://www.dk-hostmaster.dk/regler.html

Men princippet er, at alle kan tage hvilket domænenavn de vil, sålænge man
ikke forbryder sig mod andre regler/love. De interessante love i den
forbindelse plejer at være (bla.) varemærkeloven, markedsføringsloven mfl.

Hvordan disse love (eller andre) stillelr sig i forhold til en forening er
jeg ikke klar over, - her må en rigtig jurist på banen.

Men hvis jeg forstår dig ret, så vil du for dig selv registrere et
domænenavn, som samtidig er navnet på en forening, du er medlem af. Det
lyder for mig som et arrangement, der er dømt til på længere sigt at give en
eller anden form for problemer, selvom det ikke nødvendigvis er af juridisk
art...

/Per