En ordentlig Wok?
Fra : Peter Westh

Dato : 05-02-01 15:53

Jeg har før ejet en almindelig kinesisk wok af pladejern, men blev aldrig
rigtig gode venner med den. Alting brændte fast i den. Så nu, da jeg skal
have mig en ny, forestiller jeg mig at en med slip let-belægning vil være
det ideelle. Den skal selvsagt være let og tynd, af jern eller aluminium; at
man kan sælge, eller overhovedet producere, en wok af støbejern er mig en
gåde, så er dt jo bare en flad stegegryde. Belægningen skal selvsagt kunne
tåle rigtig høje temperaturer, en wok skal ryge.

Mit spørgsmål er: De wok'er de har i Magasin, Illums bolighus og slige
steder er alle flade i bunden, så de kan bruges på el. Jeg vil gerne have en
wok med slip-let belægning som er helt rund i bunden.

Er der nogen der ved hvor jeg kan købe sådan en? Øst for storebælt.

MVH

Peter

Fra : Ms. Krabappel

Dato : 07-02-01 09:58

Peter Westh <pwesth@hum.ku.dk> wrote in message
> Jeg har før ejet en almindelig kinesisk wok af pladejern, men blev aldrig
> rigtig gode venner med den. Alting brændte fast i den. (snip)

Har du "formatteret" den?
Jeg har en alm. jern wok, som virker fint (nu i flere år), der blev
behandlet efter de vedlagte instrukser. Uha det er længe siden med det var
noget med smørre den med olie og lade den varme op _rigtig meget_ således at
der kommer nærmest en tynd glas-lag på overfladen. Og så skal man ikke gnide
og vaske med for meget sæbe, der var vedlagt også en bambu-børste til
formålet... (PS købt hos den kinesiske købmand i KBH ved Nørreport)

Jeg synes at en jern pande (eller aluminium) giver et andet smag til maden -
man kan lide den eller ej, men IMHO uundværdig, hvis man skal have den
"rigtige" smag. Jeg har en anden flad jernpande som bruges næsten
udelukkende til fx. spansk tortilla og paella.

Sandra

Fra : Peter Westh

Dato : 06-03-01 17:16

"Ms. Krabappel" <sandra@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
maden -
> man kan lide den eller ej, men IMHO uundværdig, hvis man skal have den

Jeg besluttede mig til at du har ret, og købte i går en 13" wok, en
bambusbørste (som vsite sig også at være fremragende til at rengøre min
grillpande med) en wokspatel, to dampindsatser, et låg samt iøvrigt en
flaske jordnøddeolie som smager virkeligt fantastisk. Altsammen hos den
kinesiske købmand på Nørrevoldgade.

Den er en del bedre end den, jeg havde i sin tid - købt i den kinesiske
butik mellem Kultorvet og Fiolstræde - som rustede så let som ingenting og
iøvrigt ikke var særligt dyb. Den her kostede det dobbelte - 198 kroner -
men er så også helt jævn, og håndtaget sidder godt fast. Måske er den
rustfri, jeg er ikke sikker.

Foreskriften bød at vaske woken grundigt først. Der sad et klistermærke i
bunden som kun kunne komme af med sprit, og da jeg havde fået det af fandt
jeg, at hele woken ligesom var dækket af en hinde, som spritten havde
opløst. Det er vel den, der skal vaskes af.

Jeg har formatteret den grundigt - det lader til det mest jævne resultat
opnås ved at smøre olie på den rygende varme wok med køkkenrulle, og blive
ved at tørre til papiret begynder at forkulle - når man bare hælder olien i,
som foreskriften ellers bød, bliver overfladen nemt ujævn og pletvist
klæbrig. Den overophedede olie hydroliserer (jeg grå ud fra at det er det
der sker, ligesom når man laver margarine eller alkydmaling) og lægger sig
som en sort film over metallet. Varmer man woken endu mere op, er det som om
filmen brænder væk igen i bunden.

Indtil videre går det fint, men jeg har nu også kun brugt den til grønstager
og tofu indtil videre. Svendeprøven bliver tyndtskåret kyllingebryst eller
æg.

Tak for hjælpen

Peter

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 06-03-01 21:19

"Peter Westh" skrev i en meddelelse

> kinesiske købmand på Nørrevoldgade.

Selv om jeg er jyde, har jeg faktisk også en wok fra den pågældende butik.
Den er fremragende, bortset fra, at min ikke er helt jævn i bunden. Min
kostede godt nok kun 100,- . Det har ikke den store betydning at den er en
smule skæv, men det tager lidt længere tid, at få wokken varm, og følgeligt
heller ikke så jævn en varme. Så er der nogen der ved, om jeg selv kan rette
den ud på en eller anden måde....?

Kåre