Stearinpletter
Fra : Sussie

Dato : 05-05-02 18:04

Hej i gruppen.

Jeg har arvet et par gamle tin lysestager og nu er mit problem så, hvordan
jeg får stearinpletterne af, for bruger jeg en kniv ridser det i stagen.

Er der en der har et godt råd????

Tak

Sussie

Fra : Finn

Dato : 05-05-02 18:22

"Sussie" <ann.lau@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg får stearinpletterne af, for bruger jeg en kniv ridser det i stagen.

Kogende vand ???????

Finn

Fra : Kat

Dato : 05-05-02 18:30

"Sussie" skrev:

> [...]
hvordan
> jeg får stearinpletterne af, for bruger jeg en kniv ridser det i

Nu har jeg ikke tin-stager (som jo er et meget blødt metal), men jeg
plejer bare at skylle stagerne under den varme hane i et stykke tid,
så er stearinen væk. Eventuelle rester kan blidt kradses væk med en
negle/svamp.
--

/kat
---

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 05-05-02 19:02

Sussie skrev:

> Jeg har arvet et par gamle tin lysestager og nu er mit problem så, hvordan
> jeg får stearinpletterne af, for bruger jeg en kniv ridser det i stagen.

For sjov skyld lavede jeg et lille forsøg på et gammelt tinkrus.
Og det er rigtigt nok, at stearinen sidder godt fast. Man skraber
det ikke sådan af. Men, så puttede jeg kruset i dybfryseren og tog
det så ud efter en halv time igen. Nu var det ganske let at fjerne
stearinen.

Nu er dine stager jo gamle, så det kan godt være at stearinen er
mere genstridig. Men prøv lige med en tur i dybfryseren og lad mig
så få at vide om tippet duede.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Thïngmand

Dato : 06-05-02 07:52

> Er der en der har et godt råd????

Jeg putter altid mine lysestager i ovnen, ved 80-100 grader, stående på et
stykke køkkenrulle eller bagepapir. Efter få minutter er alt starinen løbet
ned på papiret og stagerne kan vaskes af i sulfo, for at fjerne det sidste
fedtstof.

BEMÆRK! Tin smelter ved lave temperaturer, så prøv frysertricket først!

Fra : Sussie

Dato : 06-05-02 21:01

Tak for rådene. Jep fryseren gjorde det.

Sussie