Andet multimedie
bentjuul 3670
Penneværktøjet - bezier
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 05-05-02 17:13

Photoshop - Illustrator - Photoshop

Jeg er for jeg ved ikke hvilken gang ved at forsøge at sætte mig ind i
brugen af pen tool/penneværktøj(?) / bezier. Jeg kan godt finde ud af
at udføre øvelserne i Classroom in a Book (lige nu og her InDesign),
mine tegninger kommer faktisk fint til at ligne forlægget.

Men om jeg fatter en bønne af, hvornår man gør hvad???? Jeg kan
overhovedet ikke finde logikken i, om direction-pointet/linen
(undskyld, mine programmer er engelske) skal placeres oppe eller nede
eller til højre eller til venstre.

Er der nogen der kender en god hjemmeside med en forklaring, der er
til at forstå for ikke-matematikere? Eller hvad man nu skal være for
at begribe det.

Jeg tror nemlig, at jeg er nødt til at forstå det, hvis jeg skal kunne
tegne selv uden brugsanvisning

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Madsen

Dato : 05-05-02 17:19

Kirsten Bjorneboe skrev:

> Er der nogen der kender en god hjemmeside med en forklaring, der er
> til at forstå for ikke-matematikere? Eller hvad man nu skal være for
> at begribe det.

Vektorkurver er jo ren matematik, men hvad med denne side:
<http://www.usit.uio.no/it/hjelp/prog/illustrator/illustrator.html>
Er det noget du kan bruge?

Madsen.

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 05-05-02 18:11

On Sun, 05 May 2002 18:18:55 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Vektorkurver er jo ren matematik, men hvad med denne side:
><http://www.usit.uio.no/it/hjelp/prog/illustrator/illustrator.html>
>Er det noget du kan bruge?

Tak for linket. Nu har jeg i hvertfald printet det ud og vil sætte mig
grundigt ind i den tilsyneladende ret pædagogiske fremstilling.

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Madsen

Dato : 05-05-02 18:22

Kirsten Bjorneboe skrev:

> Tak for linket. Nu har jeg i hvertfald printet det ud og vil sætte
> mig grundigt ind i den tilsyneladende ret pædagogiske
> fremstilling.

Velbekom.
Godt nok vil jeg ikke just kalde de screenshots for særligt skarpe,
men teksten beskriver det meget godt, synes jeg. Specielt det her
med at man kan betragte kurven som en vej hvor styrearmene kører af
vejen når man skal rundt i svinget. Styrearmene skal nemlig pege i
bevægelsesretningen.

Madsen.

Fra : Thomas

Dato : 05-05-02 20:43

"Kirsten Bjorneboe" <kirstenb@image.dk> skrev i en meddelelse
> til at forstå for ikke-matematikere? Eller hvad man nu skal være for
> at begribe det.

Jeg lærte det ved at sidde og prøve mig frem, beskrivelser med ord synes jeg
ikke hjalp ret meget. Men når man først lige ser logikken, forstår man ikke
det har været svært.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial
http://www.fastfreeway.dk/?ref=11242 - får du trafik nok på din hjemmeside
....?!?

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 06-05-02 06:35

On Sun, 5 May 2002 21:42:53 +0200, "Thomas" <flash4@it.dk> wrote:

>Jeg lærte det ved at sidde og prøve mig frem, beskrivelser med ord synes jeg
>ikke hjalp ret meget. Men når man først lige ser logikken, forstår man ikke
>det har været svært.

Ja, sådan går det jo heldigvis med det meste, når først man har set
lyset. Jeg synes nu, at bezier-kurver er nogle hårde nødder at knække.
Når jeg har øvet lidt, så ligner det mest et strikketøj, der er gået i
udu. Eller en gang spaghetti, der klistrer Meget hurtigt begynder
kurverne at rende alle mulige andre retninger, end jeg tror.

Bezier-kurver kræver vist nogle ganske bestemte hjernevindinger, som
muligvis render den anden vej i mit arme hoved. Men jeg vil da gøre en
hæderlig indsats endnu engang.

Og så lige et PS: Tusinde tak til den, der i tråden om Photoshop-bøger
lidt tidligere fortalte, at man kan låne Classroom in a book på
biblioteket. Jeg er ivrig biblioteks-gænger og -låner, men havde ikke
den fjerneste anelse om, at man kunne låne så avancerede bøger på
biblio. Men selv herude på mit lille lokalbibliotek kan jeg bestille
og låne gode CIB-bøger, så de bliver nu bestilt. Hurra!

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Thomas

Dato : 09-05-02 14:37

> [...]
> biblio. Men selv herude på mit lille lokalbibliotek kan jeg bestille
> og låne gode CIB-bøger, så de bliver nu bestilt. Hurra!

Nu så jeg ikke lige tråden, men vil lige gøre dig opmærksom på
www.bibliotek.dk hvor du kan søge på kryds og tværs mellem titlerne og så
bestille det du ønsker. Det letter arbejdet en del

Fra : Chok Og Underholdnin~

Dato : 09-05-02 16:43

Relevante anmeldelser findes på:
http://www.jp.dk/cgi-bin/dbpublish.dll?page=internetavisen/kultur/res/art&art_id=3505270