MotoGP
Fra : Thomas Petersen

Dato : 05-05-02 16:05

Er der nogen herinde der kan forklare mig hvad der sker i MotoGP med hensyn
til motorer?

Nu er 4taktere med 235 hk, mod 2taktere med 190hk?!?

Hvad er reglerne?

Thomas Petersen

Fra : John Kramme

Dato : 05-05-02 16:16

Hmm ...kender ikke lige reglerne men jeg hørte idag at der var en 5
cylindret 4 takts, 500 cc'er imellem, det er sgu da specielt

For de 4 cylindrede 4 eller 2 takts :
190 - 235 HK er et meget højt output og sikkert også så hårdt presset som
overhovedet muligt, for en sugemotor af den størrelse :
ca 48 - 59 HK pr. cylinder, 125 cc

John

Fra : Allan Wisborg

Dato : 06-05-02 01:49

> Hmm ...kender ikke lige reglerne men jeg hørte idag at der var en 5
> cylindret 4 takts, 500 cc'er imellem, det er sgu da specielt

Det er 500 ccm to-takt mod (op til) 990 ccm fire-takt. Der er forskellige
regler for vægt afhængig af antal cylindre og deres udformning
(runde/ovale). Der er ingen max på antal cylindre. Det er derfor det ikke
hedder 500 ccm mere men motoGP. Fra næste år vil der ikke kunne deltage
totaktere mere.
Den 5 cylindrede er Hondas og den er på noget nær 900 ccm eller er det 990
??? I hvertfald deroppe. Det er ikke en 500.

Allan
TRX 850

Fra : Rune Soegaard Larsen

Dato : 06-05-02 09:22

Allan Wisborg wrote:

> hedder 500 ccm mere men motoGP. Fra næste år vil der ikke kunne deltage
> totaktere mere.

Ja. Skod... Mange tak, H*nda...

/Rune

Fra : Brian Lænø

Dato : 05-05-02 17:04

"Thomas Petersen" skrev
> [...]
hensyn
> til motorer?
>
> Nu er 4taktere med 235 hk, mod 2taktere med 190hk?!?

Her er lidt regler.

Kubik
2 takts motor må max være på 500cc, og max have 4 cylender (min 125cc pr.
cylender i alle klasser)
4 takts motor må max være på 1000cc og max have 8 cylender.

Vægt
2 takts.
1 og 2 cylender min 101kg.
3 cylender min 116kg.
4 cylender min 131kg.
4 takts.
1 til 3 cylender min 135kg.
1 til 3 cylender med ovale stempler min 145 kg.
4 og 5 cylender min 145 kg.
4 eller flere cylender med ovale stempler min 155kg
6 eller flere cylender min 155kg.

Benzin
2 takts max 32 liter.
4 takts max 24 liter.