spændingshovedpine og akupunktur
Fra : Erik

Dato : 05-05-02 15:07

Hej,

Jeg har igennem snart 2 -3 år gået med spændingshovedpine - tror jeg -
som koncentrere sig om mine tindinger -begge sider. Symtomerne har
tidligere været mere voldsomme og været ensidige og svagt lammende. jeg
styrketræner 2 - 3 gange om ugen. jeg har i perioder får massage. Begger
afstedkommer en umiddelbar lindring, men hjælper ikke på de spændinger
som er tilbage i tindingerne. Jeg er nu blevet anbefale Akupunktur - det
stammer fra maven???

jeg ville lige hører om nogle har lignede erfaringer før jeg kaster mig
for nålenen. Hjælper det?

mvh
Erik

Fra : Steen Jørgensen

Dato : 05-05-02 21:30

Du kan muligvis få glæde af KST. Kranio Sakral Terapi.
KH SJ

--
Med Venlig Hilsen
Livssynskonsulent og foredragsholder

Fra : Bjarne Krog

Dato : 05-05-02 21:56

On Sun, 5 May 2002 22:30:19 +0200, "Steen Jørgensen"
<steensforedrag@mail.tele.dk> wrote:

>Du kan muligvis få glæde af KST. Kranio Sakral Terapi.
>KH SJ
Jeg er selv akupunktør, og ved at KST virker tit på
spændingshovedpine, og hvis du følger dine venners råd og prøve
akupunkturen tror jeg ikke du bliver skuffet.
Du skal bare finde en akupunktør der har sine pappire i orden.
Det kan du være sikker på hvis du vælger en af den der er på denne
side www.aku-net.dk under "søg behandler" og hvis du ikke gider at
kigge der, så lov mig at du ikke vælger en læge som din akupunktør,
det skulle da lige være hvis hans uddannelse er i orden.
De fleste læger tager et kursus der går over 2 week-ender og så er de
uddannet mener de selv.
Læs på www.aku-net.dk om hvor lang tid det tager at blive akupunktør,
og du vil vide at den uddannelse som lægerne kalder for uddannelse
ikke står mål til noget som helst.

---
Helbredende hilsner fra
Akupunktør Bjarne Krog http://www.blivrask.dk
Søger du en akupunktør så kik her http://www.akupunktoerer.dk/

Fra : Tigeren

Dato : 05-05-02 21:36

Som Steen skriver.. Prøv KST...
Hvis det er spændingshovedpine så hjælper kst også.

Lasse

Fra : all4you

Dato : 05-05-02 22:03

> [...]
> styrketræner 2 - 3 gange om ugen. jeg har i perioder får massage. Begger
> afstedkommer en umiddelbar lindring, men hjælper ikke på de spændinger

Jeg vil anbefale at du kikker indad i stedet for at finde en behandling der
kan hjælpe midlertidig.!
Det kan godt være at akupunktur vil hjælpe, det gør det nok og sikker også
KST.

Men der står stadig noget tilbage, nemlig hvorfor.!
....og bliver det ikke fundet så kan du tage en eller flere behandlinger igen
senere!

Med mindre du kan sige at du er blevet pandet ned for 2-3 år siden eller
været ud for en anden fysisk ulykke, så er spændingshovedpine er et simpelt
tegn på at du går rundt og udsætter noget som du skulle have gjort de sidste
2-3 år.
....hvad er det.?

Få det gjort og kom videre med livet uden spændingshovedpine.!
...og spar en masse penge på symptombehandling.!

Jan

Fra : Bjarne Krog

Dato : 06-05-02 09:09

On Sun, 5 May 2002 23:02:48 +0200, "all4you" <langholm@vejen-net.dk>
wrote:

> [...]
>kan hjælpe midlertidig.!
>Det kan godt være at akupunktur vil hjælpe, det gør det nok og sikker også

Det lader til at Jan ikke ved hvad akupunktur drejer sig om, for så
ville han ikke skrive sådan noget sludder.

> [...]
>
>Få det gjort og kom videre med livet uden spændingshovedpine.!
>..og spar en masse penge på symptombehandling.!

Jeg siger ikke at dit forslag er dårlig, men blot at du skal lade være
med at fyre sådanne påstande af som du åbenbart ikke har forstand på.

>Jan

---

Fra : all4you

Dato : 06-05-02 12:53

"Bjarne Krog" <b.krogFJERNDETTE@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det lader til at Jan ikke ved hvad akupunktur drejer sig om, for så
> ville han ikke skrive sådan noget sludder.

Hvad er det der er noget sludder.?

> Jeg siger ikke at dit forslag er dårlig, men blot at du skal lade være
> med at fyre sådanne påstande af som du åbenbart ikke har forstand på.

Hvad er det jeg ikke har forstand på.?

Min påstand om spændingshovedpine er skam god nok og hvis ikke du har
erfaret det i din klinik, så er det nok fordi du har focus et andet sted.! -
eller måske ikke erfaring nok med spændingshovedpine.! (og migræne for den
sags skyld - for det er samme mønster)

Jeg ved godt at man kan fjerne smerter med akupunktur (jeg har overværet
det) - og jeg har aldrig påstået andet.!

Så det kniber mig lidt at se hvorfor du reagerer som du gør.!

Du kan komme med dine råd ud fra din erfaring og lad os andre komme med råd
ud fra den erfaring vi har gjort.!
Det er vel ideen med at spørge i et forum.!

Jan

Fra : Line Illum

Dato : 06-05-02 17:44

Hej Jan.
Jeg er fuldstændig enig med dig i begge dine indlæg,- for det første mener
jeg, at det er særdeles fornuftigt at se bag om ethvert fysisk symptom og
overveje eventuelle metafysiske årsagsforhold. For det andet synes jeg, at
verbal-angreb af enhver slags er enormt frustrerende og utrolig hæmmende for
en åben og fri diskussion i et forum som dette.
Det skrevne sprog har sine begrænsninger i og med det er ribbet for alle de
mellemnuancer, vores mimik, kropssprog og tonefald tillader os, og i de
relativt korte indlæg, som er standard i nyhedsgrupper, kan man ikke få det
hele med. Var det ikke en idé at spørge ind til hinandens synspunkter i
tilfælde af uenighed, i stedet for straks at sidde i struben og bide til????
Mange hilsner med håb om en fortsat åben og behagelig debat,
Line.

www.illuminee.dk

Fra : Bjarne Krog

Dato : 06-05-02 23:47

On Mon, 6 May 2002 18:44:12 +0200, "Line Illum"
<line.illum@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>verbal-angreb af enhver slags er enormt frustrerende og utrolig hæmmende for
>en åben og fri diskussion i et forum som dette.

Når folk påstår noget der ikke er sandt må man vel godt reagere ikke??

> [...]
>tilfælde af uenighed, i stedet for straks at sidde i struben og bide til????
>Mange hilsner med håb om en fortsat åben og behagelig debat,

Jeg ved at mit sidste indlæg til Jan kunne lyde groft, men det er ikke
til at holde ud at både læger og andre der ikke har forstand på
akupunktur udtaler sig om det i negative vendinger. ( JA jeg ved dette
lyder som et angreb igen, men jeg er ikke akedemikker som i kan se via
alle mine stavefejl, faktisk er jeg ordblind, og det hæmmer mig i at
kunne snakke så alle syntes det er til at hold ud at læse)

>Line.
>
>www.illuminee.dk

---

Fra : Rado

Dato : 08-05-02 21:33

On Tue, 07 May 2002 00:46:46 +0200, Bjarne Krog
<b.krogFJERNDETTE@get2net.dk> wrote:

>som i kan se via
>alle mine stavefejl, faktisk er jeg ordblind, og det hæmmer mig i at
>kunne snakke så alle syntes det er til at hold ud at læse)

Det havde jeg nu ikke gættet. :) Faktisk synes jeg du ligger over
net-standarden, m.h.t. forståelighed. Personligt er jeg iøvrigt
ligeglad med hvordan folk udtrykker sig, sålænge man bare kan forstå
hvad de siger.

--
Rado

"God has given each one of us a unique talent which,
when truly lived, changes the physical world into a
world of pure light". - Drunvalo Melchizedec

Fra : Bjarne Krog

Dato : 09-05-02 09:24

On Wed, 08 May 2002 22:32:49 +0200, Rado <rado@post1.tele.dk> wrote:

> [...]
>net-standarden, m.h.t. forståelighed. Personligt er jeg iøvrigt
>ligeglad med hvordan folk udtrykker sig, sålænge man bare kan forstå

Jep du er måske

Men der er for mange der tror der ligger noget andet i det når det
ikke lige er skrevet med deres egne ord.
---

Fra : Bjarne Krog

Dato : 06-05-02 23:42

On Mon, 6 May 2002 13:53:11 +0200, "all4you" <langholm@vejen-net.dk>
wrote:
Først Jan så er jeg ikke sur eller frembrusende, eller kommer med
negative vibrationer, kan godt se at det kan misforståes når jeg ikke
bruger " " som jeg sikkert skulle i dette tilfælde.

>Hvad er det jeg ikke har forstand på.?

Hvordan akupunktur virker åbenbart

> [...]
>eller måske ikke erfaring nok med spændingshovedpine.! (og migræne for den

Nu er du grov!!!

Jeg har faktisk FLERE der har ringet både et og flere år efter at jeg
har fjernet deres migræne og / eller spændings hovedpiner, og de har
meldt tilbage at der ikke har været noget siden de har været hos mig.
Andre som ikke kan blive problemet helt kvit, er som regel fordi de
ikke følger mine råd og vejledning om hvordan de skal leve for for at
holde deres ubalancer væk.

>Jeg ved godt at man kan fjerne smerter med akupunktur (jeg har overværet
>det) - og jeg har aldrig påstået andet.!

Nej men du siger at man ikke kan fjerne årsagen til disse, og her ved
jeg at du er helt galt på den, for i følge den "traditionele kinesiske
medicin" kaldet TCM, er der ingen sygdom der opstår uden at der er en
ubalance, kun ved uheld selvfølgelig.
Hvis man så opretter en ubalance, forsvinder sygdommen nemt
ikke.... problemet er bare at finde ud af hvilken ubalance patienten
har, og så rette den op med nåle eller urter.
Hvis du så har været hos en akupunktør der ikke har været i stand til
dette er det jo ikke godt for din tro på akupunktur mere, det kan jeg
godt se, men det er som med håndværkere, nogle kan det gylle og
andre........ nå ja det siger sig selv

>Så det kniber mig lidt at se hvorfor du reagerer som du gør.!

Fordi din påstand ikke er sand

>Du kan komme med dine råd ud fra din erfaring og lad os andre komme med råd
>ud fra den erfaring vi har gjort.!

Ja men det er forkert at du ikke bare siger at "du ikke har set at det
har virket som andet end bare smertestillende"

>Det er vel ideen med at spørge i et forum.!

Jepper, men du påstår noget der ikke er sandt og det må jeg vel godt
prøve at fortælle andre, da du alerede har din holdning vil jeg ikke
lave den om. kun ærgeligt for dig.

>Jan

---

Fra : Rado

Dato : 08-05-02 21:18

On Tue, 07 May 2002 00:42:15 +0200, Bjarne Krog
> [...]

>har fjernet deres migræne og / eller spændings hovedpiner, og de har
>meldt tilbage at der ikke har været noget siden de har været hos mig.

Det _kan_ jo skyldes troen på behandlingen. Tro kan have mirakuløse
virkninger i sig selv. Derfor er det faktisk meget svært at sige med
sikkerhed om en eller anden fysisk behandling er virksom, for troen
spiller altid ind på et eller andet plan. Det er bl.a. derfor at nogle
metoder virker på nogle mennesker, mens de samme metoder overhovedet
ikke virker på andre mennesker med samme sygdom.

Derimod er det meget let at konstatere om en psykisk behandlingsmetode
er virksom, for hvis der ikke anvendes nogen fysiske metoder
sideløbende, kan det kun være den psykiske behandling der har hjulpet,
hvis personen bliver helbredt.

Jeg led selv af migræne og spændingshovedpine i en del år, og jeg
prøvede alle mulige fysiske metoder uden held. Først da jeg blev
opmærksom på de psykiske spændinger der lå bagved, og fik bearbejdet
dem, forsvandt problemet. Det sker en sjælden gang at jeg mærker lidt
til det, men det er kun hvis jeg af en eller anden grund får et mindre
tilbagefald til de psykiske spændingsmønstre der oprindeligt var årsag
til hovedpinen. Og jeg kan som regel altid fjerne det igen med det
samme, ved at arbejde lidt med energien.

Det betyder ikke at psykiske metoder er den eneste vej til
helbredelse, selvom enhver ægte helbredelse for mig at se i den sidste
ende handler om at korrigere psyken på et eller andet plan, direkte
eller indirekte. Sygdom har noget med energi at gøre, og et menneskes
energi manifesterer sig på mange forskellige niveauer, både fysisk og
metafysisk, i et komplekst mønster, der er fuldstændigt forskelligt
fra den ene person til den anden. Et menneske er faktisk ikke andet
end et energimønster, der er i konstant forandring, og man kan påvirke
det samlede mønster fra mange forskellige niveauer, og opnå
forskellige mere eller mindre gode resultater ad den vej. For at
citere Ohsawa igen: "Alt kan bruges som medicin". Det er bare ikke alt
der er lige effektivt eller hensigtsmæssigt.

>Andre som ikke kan blive problemet helt kvit, er som regel fordi de
>ikke følger mine råd og vejledning om hvordan de skal leve for for at
>holde deres ubalancer væk.

Hvis der er tale om ændring af livsstil på det ene eller andet område
er der jo også andet involveret end akupunkturen.

> [...]
>jeg at du er helt galt på den, for i følge den "traditionele kinesiske
>medicin" kaldet TCM, er der ingen sygdom der opstår uden at der er en

Men hvad skaber ubalancen i første omgang, hvis ikke det er noget
fysisk? Hvorfor kommer energien i meridianerne ud af balance?
Hvis man vidste det inden for akupunkturen, ville det jo være
indlysende at behandle på det niveau, i stedet for at afbalancere
meridianerne.

Personligt er jeg overbevist om at ubalance i meridianerne skyldes
psykisk ubalance på et eller andet plan. Behandler man den psykiske
ubalance, vil meridianerne også automatisk gå i balance igen.

--
Rado

Science cannot solve the ultimate mystery of Nature. And it is because in
the last analysis we ourselves are part of the mystery we are trying to
solve. - Max Planck

Fra : Bjarne Krog

Dato : 09-05-02 10:05

On Wed, 08 May 2002 22:17:51 +0200, Rado <rado@post1.tele.dk> wrote:

> [...]
>metoder virker på nogle mennesker, mens de samme metoder overhovedet
>ikke virker på andre mennesker med samme sygdom.

*host host* hold nu op Rado

Alle der har snust til akupunktur ved da ikke det du siger her ikke er
lig med virkeligheden.
Hvad med dyr????
Bliver de raske pga. tro??
Jeg har selv behandlet to hunde, på henholdsvis 1 år og 9 år.
Begge med kraftige gigt smerter, og kun to behandlinger til hver og de
var raske, jeg siger RASKE!!
De fejler intet den dag i dag, hvor har du så din "tro kan flytte
bjerge" teori henne her??

( husk lige at dette ikke er vredes udbrud) *SS* ( det kunne være det
skulle stå i min signatur HEHEHEHE)

-----KLIP----------

>Hvis der er tale om ændring af livsstil på det ene eller andet område
>er der jo også andet involveret end akupunkturen.

Nej Rado for der er det at man glemmer hvad akupunktur indeholder.

> [...]
>Hvis man vidste det inden for akupunkturen, ville det jo være
>indlysende at behandle på det niveau, i stedet for at afbalancere

1- Forkert levevis eller at dine forældre ikke havde tilstrækkeligt
energi til at fylde dine depoter op.

2- Det er jo det man gjore i gamle dage min ven.
I Kina var det sådan at man (som læge/akupunktør) ikke fik betaling
for at heldbrede folk, men der imod hvis deres bysbefolkning blev syge
fik han ikke betaling fra de syge men kun fra dem han holdt raske.
Altså det modsatte system af hvad vi har i dag.

>Personligt er jeg overbevist om at ubalance i meridianerne skyldes
>psykisk ubalance på et eller andet plan. Behandler man den psykiske
>ubalance, vil meridianerne også automatisk gå i balance igen.

Her er grunden til at jeg har klippet noget af dit indlæg væk, for de
fleste sygdomme er nemlig som du sige sikkert opstået fra psykiske
årsager, og der er det at akupunkturen er god til at rette disse
psykiske ubalancer op.

Hvad er stress? Er det en psykisk relateret sygdom eller?
Jeg mener at den er psykisk relateret, hvad sker der når vi bliver
stresset? Vi slapper ikke af vel. Det gør kroppen heller ikke, altså
vi spænder op i (for det meste) nakke- skulder-muskler, og som så
sætter sig som nakke spændinger og fortsætter så op i baghoved, og
breder sig stille og roligt til en slags spændingshovedpine.
Kan du se hvor vi er henne nu

Jeg ved med sikkerhed at akupunktur kan afhjælpe stress!!!
Jeg har set det et utal af gange, og praktisere det selv.
Hvis du nu vil akseptere hvad jeg skriver her, og tro på at jeg kan
afhjælpe eller hekt fjerne stress. ( Her er det så at der skla puttes
en livsstilsændring ind, for hvis ikke patienten forstår at den er gal
og laver om på sit liv, bliver PT sq ved med at være stresset, og så
kan du sq gøre hvad du vil)
Når jeg fjerner et stress problem fjerner jeg årsagen ikke?

Altså jeg har fjernet årsagen, at fjolset så ikke gider og høre på mig
og forsætter sin stressede livsgang, er da ike ensbetydende med at
akupunkturen ikke har fjernet årsagen!!
Fjolset skaber sq sin tin tilstand igen selv.
Nøjagtig på samme måde som hvis en brandmand kommer og slukker en
brand, og der så kommer en og sætter ild til åstedet igen, så er det
da ikke ensbetydende med at brandmanden ikke har slukket branden vel??

Jeg ved du vil blive ved med at påstå noget andet, og jeg ved du finde
et eller andt frem igen som du har læst et eller andet sted fra, og
jeg kan ikke være med i din viden fra dine mange bøger, jeg kan kun
fortælle dig det som det er skrevet her ud fra min sunde fornuft, og
så må det være op til folk selv og vurdere

---

Fra : Rado

Dato : 14-05-02 19:18

On Thu, 09 May 2002 11:05:19 +0200, Bjarne Krog
<b.krogFJERNDETTE@get2net.dk> wrote:

>*host host* hold nu op Rado
>
>Alle der har snust til akupunktur ved da ikke det du siger her ikke er
>lig med virkeligheden.

Jeg siger ikke at akupunkturen ikke har en virkning, men _alene_ tror
jeg ikke at den kan afstedkomme en varig helbredelse. Men den kan
måske være medvirkende til at nogle andre ting flytter sig og den
samlede effekt derfor måske bliver en varig helbredelse.

>Hvad med dyr????
>Bliver de raske pga. tro??

Det ene menneskes tro kan faktisk godt helbrede - eller nærmere være
medvirkende til at stimulere selvhelbredelsen i et andet menneske,
ellet er dyr eller en plante. Det er igen energi på forskellige planer
der flyttes fra et sted til et andet, og udøver sin virkning der.

> [...]
>var raske, jeg siger RASKE!!
>De fejler intet den dag i dag, hvor har du så din "tro kan flytte

Det tvivler jeg ikke på. Men spørgsmålet er hvad det egentlig var der
fik helbredelsen til at ske? Kan du vide det med sikkerhed? Alt hvad
du ved er at helbredelsen skete efter at du behandlede dyrene. Det kan
være at du er en drøngod healer uden du er klar over det, og din
healende kraft er måske mere virkningsfuld end dine nåle. :)

Min hensigt er ikke at miskreditere akupunkturen, jeg prøver bare at
se tingene i et større perspektiv hvor der er flere alternative
forklaringer. Hvis man er opmærksom på de forskellige muligheder der
er, vil man som regel også efterhånden kunne se hvilken der er den
mest sandsynlige forklaring. Eller hvad der er den primære faktor i en
proces - det er jo sjældent en enkelt faktor der har ansvaret for det
hele.

>-----KLIP----------

>Nej Rado for der er det at man glemmer hvad akupunktur indeholder.

Jeg definerer akupunktur som selve nålebehandliingen, ikke andet. Hvis
du definerer den anderledes taler vi ikke om det samme.

>1- Forkert levevis eller at dine forældre ikke havde tilstrækkeligt
>energi til at fylde dine depoter op.

Det er nok medvirkende til det, men jeg tror langt den største faktor
er den måde vi tænker på. Det er i alt fald min personlige erfaring
efter mange års eksperimenter med både det ene og det andet.

Det med forældrenes energi er jeg ikke rigtig klar på. Hvad mener du
med det?

> [...]
>fik han ikke betaling fra de syge men kun fra dem han holdt raske.
>Altså det modsatte system af hvad vi har i dag.

Ja - jeg har tit tænkt på at det burde man genindføre inden for det
etablerede system. Så ville der nok ske et drastisk fald i de
offentlige sundhedsudgifter ;)

> [...]
>fleste sygdomme er nemlig som du sige sikkert opstået fra psykiske
>årsager, og der er det at akupunkturen er god til at rette disse

OK. Men det er jo netop her at jeg vil sige at skupunkturbehandlingen
er symptombehandling. Er årsagen til ubalance i meridianerne psykisk
er det også primært psyken der bør behandles, og ikke ubalancen i
meridianerne, hvis det er årsagen til problemet man vil til livs. Man
kan sikkert udmærket anvende akupunktur som sideløbende behandling,
men efter min mening vil det altid være noget sekundært i processen.

> [...]
>sætter sig som nakke spændinger og fortsætter så op i baghoved, og
>breder sig stille og roligt til en slags spændingshovedpine.

Der er vi helt enige.

> [...]
>kan du sq gøre hvad du vil)
>Når jeg fjerner et stress problem fjerner jeg årsagen ikke?

Igen, når jeg taler om akupunktur, så mener jeg udelukkende
nålebehandlingen, intet andet. Hvis du regner ændringer i livsstil -
hvilket kan betyde et utal af ting - med i behandlingen, så er det
straks noget andet. Så er det klart vi ikke kan blive enige, for så
har vi forskellige definitioner af hvad akupunktur er.

--
Rado

Enhver form for forståelse af en ting er identisk med
eller baseret på genkendelse. - Martinus

Fra : Bjarne Krog

Dato : 15-05-02 16:44

On Tue, 14 May 2002 20:17:30 +0200, Rado <rado@post1.tele.dk> wrote:

> [...]
>være at du er en drøngod healer uden du er klar over det, og din
>healende kraft er måske mere virkningsfuld end dine nåle. :)

Jeg har healende evner (det har alle dog), men jeg har ikke nogen gode
resultater med det, og det er selv om at jeg tror fuldt og fast på at
det virker, men resultaterne er stadig ikke gode nok.
Der er laaangt mellem virken af akupunkturen og healingen.

> [...]

>Jeg definerer akupunktur som selve nålebehandliingen, ikke andet. Hvis
>du definerer den anderledes taler vi ikke om det samme.

Ok, du køber en bil..........
Du hælder benzin på..........
Den kan nu køre...........
Benzinen bliver brugt op...........
Bilen køre ikke mere.........

Her regner jeg med at vi er enige?

Hvis du nu vil at din bil skal køre igen må du fylde mere benzin på
"rigth"??

Lige så at hvis din krop skal kunne "køre" må du fylde brændstof på
den også.....

Det er ikke noget med at du skal tænke på de rigtige ting og side og
pille i din af... eller i din barndom for at du kan komme vidre vel?

Det er simpelt......... det er energi....... og det er det jeg
snakker om, energi er noget man ikke kan se, men er noget der er der!

Altså stikker jeg nogle nåle i en patient, og flytter rundt på
energierne vil der i nogle tilfælde komme et underskud af energi et
andet sted i kroppen, fordi jeg nu har brugt den et andet sted.
Ergo, jeg bliver nød til at fortælle mine patienter at de skal gøre
noget selv. Det høre med til at behandle at man ser på hele kroppen og
ikke fokusere på en "dum" lidelse.
Det vil sige at man kan ikke behandle med akupunktur hvis ikke man kan
tænke!!

> [...]
>efter mange års eksperimenter med både det ene og det andet.
>
>Det med forældrenes energi er jeg ikke rigtig klar på. Hvad mener du

Det er som noget vi kalder "førfødsel-essens" på Kinesisk = Jing.
Denne essens er skabt af forældrenes sexualenergi, og ernærer fostret
sammen med moderens nyre-energi. Kvaliteten af essensen afhænger af
forældrenes konstitution, og det er denne der skaber grundlaget for
den individuelle personlighed, både fysisk og mentalt.
Efter fødslen kan denne medfødte essens IKKE ændres, men den kan
supleres med EFTERFØDSEL-ESSENS, der udtrækkes fra mad og drikke.

> [...]
>kan sikkert udmærket anvende akupunktur som sideløbende behandling,
>men efter min mening vil det altid være noget sekundært i processen.

Nope. Du kan ikke snakke dig ud af et problem! Der skal handling bag.

> [...]
>straks noget andet. Så er det klart vi ikke kan blive enige, for så
>har vi forskellige definitioner af hvad akupunktur er.

Stadig, det nytter ikke at give en ryger en ny lunge, hvis ikke
fjolset holder op med at ryge.
Det er ligesom første hjælp.....
STOP ULYKKEN!!!
og så behandler vi

---

Fra : all4you

Dato : 15-05-02 21:18

"Bjarne Krog" <b.krogFJERNDETTE@get2net.dk> skrev i en meddelelse

SNIP
> Altså stikker jeg nogle nåle i en patient, og flytter rundt på
> energierne vil der i nogle tilfælde komme et underskud af energi et
> andet sted i kroppen, fordi jeg nu har brugt den et andet sted.

Det lyder fornuftigt.! -

> Ergo, jeg bliver nød til at fortælle mine patienter at de skal gøre
> noget selv.

Det lyder endnu mere fornuftigt.! -
Dette betyder så at du indrømmer at akupunktur ikke kan stå alene og at der
skal en eller anden handling til fra klientens side.?

SNIP (RADO)

> Nope. Du kan ikke snakke dig ud af et problem! Der skal handling bag.

Det er også min mening at der skal handling bag ellers hjælper hverken
psykoterapi eller akupunktur. Men hvis du mener at "stikke nåle i folk" er =
handling, så tager du efter min mening grumme fejl! Du eller for den sags
skyld ingen andre akupunktører har heldbredt nogen for noget som helst uden
at klienten har ændret adfærd.!

Der hvor akupunkturen kan hjælpe er som du er inde på at du møblerer rundt
på folks energier (balancer/ubalancer). Dette medfører at klienten kommer i
en "midlertidig" balance, der afstedkommer en ændring i personens adfærd.
Hvis ikke personen ændrer adfærd eller vender tilbage til gammel adfærd, så
har du personen tilbage igen.!

Altså er akupunktur et hjælpeværktøj (et godt værktøj) men IKKE en
årsagsbehandler.!

Der SKAL findes en årsag eller der SKAL ændres i en "syg" persons liv og
hverdag, hvis personen skal være/blive varigt rask.!
Det vil sige, for at vende tilbage til denne tråds udgangspunkt, at skal en
flereårig spændingshovedpine fjernet permanent, så SKAL der en ændring til i
personens hverdag. Hvis du eller en anden akupunktør har "held" til at lave
en varig helbredelse, så er det udelukkende fordi i har hjulpet personen ind
i en balance. Personen har så selv lavet den ændring i hverdagen der er
nødvendig.

Vi behøver ikke nøjes med problemer som spændingshovedpine og migræne.! -
alle "sygdomme" opstå af en eller anden psykisk / mental grund. Den ubalance
du taler om er IKKE årsagen. Årsagen er det faktum der skabte ubalancen.

SNIP

> Stadig, det nytter ikke at give en ryger en ny lunge, hvis ikke
> fjolset holder op med at ryge.

Det er faktisk utroligt at du med din baggrund tillader dig at kalde rygere
for fjolser.! Det er utroligt at du med din baggrund ikke har fattet at det
IKKE er rygningen der er "årsag" til lungeproblemer. Hvorfor er der ikke på
dette område tale om energier der skal flyttes....? - selvfølgelig er der
det.! Lungeproblemer har også sin årsag i et mental mønster. Den ubalance
giver så lungeproblemer og så er det pludselig ikke smart at ryge. Men hvis
ingen lungeproblemer der er så kan det da gøre fuldstændig ligemeget.om man
ryger eller ej.!

Hallo - hvornår vågner folk op.!
Enhver sygdom har sin rod i et hverdagsmønster - ret det op og bliv rask.
Det kan kurere selv de værste sygdomme.! Akupunktur, zoneterapi, healing,
piller, urter og alsken godtfolk og medikamenter kan være udmærkede
hjælpemidler, men helbreder i sig selv intet.!

Jan

Fra : Bjarne Krog

Dato : 15-05-02 22:47

On Wed, 15 May 2002 22:18:16 +0200, "all4you" <langholm@vejen-net.dk>
wrote:

Jan og Rado

Jeg giver op, min tid er for kostbar til at jeg gider prøve at
forklare jer noget i ikke VIL forstå!!!!!!!!!!!

Jeg er ikke sur, tværtimod er jeg da glad over at Jan fik taget sig
sammen til at komme tilbage

Og Jan, jo jeg har heldbredt MANGE uden at de behøvede at lave om p
deres livsstil, men i nogle tilfælde skal det til og det var blot det
jeg prøvede at sige, og jo rygere er nogle fjolser!!

---

Fra : all4you

Dato : 16-05-02 13:29

> [...]
>
> Jeg giver op, min tid er for kostbar til at jeg gider prøve at
> forklare jer noget i ikke VIL forstå!!!!!!!!!!!

Jeg er ked af at din tid er så kostbar. Du får ganske vist ikke kr. 300,-
for at deltage i debatten her, men hvis dine argumenter ellers ville holde
vand, så kunne du jo få noget reklame, da jeg kan se at du flittigt bruger
links til din hjemmeside som signatur..!

...og for mit vedkommende er det ikke et spørgsmål om at JEG vil forstå.
Forstå hvad..?
Det hele startede med at du "blandede" dig i MIT indlæg, som gik på at den
herre der havde spændingshovedpine skulle kikke tilbage til tiden omkring
hvor han (ca. 2 år siden) begyndte at lide at dette.! Han fik oven i købet
at vide lige præcist hvad han skulle kikke efter, så det var IKKE en
behandling jeg var ude efter at kapre.!

Spændingshovedpine er ikke noget der kræver behandling. Det er slet og ret
et spørgsmål om at gøre det som man føler man burde gøre.! - andet er der
ikke i det....! Det var et facit jeg gav og ikke en opfordring til
"navlebeskuelse" som jeg kan forstå at du betragter psykologi som.!

Migræne kan jeg suplere med er præcist det samme bare på et noget mere
alvorligt niveau.!.....og det er fuldstændigt ligemeget om du hedder Bill
Clinton, Bjarne Krog eller Sørine Sørensen.!

> Og Jan, jo jeg har heldbredt MANGE uden at de behøvede at lave om p
> deres livsstil,

Det er en interessant ord vending du bruger "at JEG har helbredt", men lad
det nu lægge. Med mindre du har samtaler med den enkelte person om
hans/hendes hverdag både før og efter en bahandling, så kan du vel næppe
påstå at at de ikke har ændres deres levestil. Det er muligt at du er
anderledes end de akupunktører jeg har kendskab til, men ellers er en
akupunkturbehandling vel ikke en behandlingsform der går "særligt" dybt ind
i hvordan folk tænker, føler og handler! - og hvis ikke du gør det, så kan
du vel næppe udtale dig om at "du" har helbredt nogen som helst UDEN at de
har ændret livsstil! - og hvis du virkelig var en "perfekt" akupunktør og
gik op i tanker, følelser og adfærd så ville du vel slet ikke forsvare
"akupunktur" på den måde du gør, men i stedet for strække dig langt hen af
vejen, hen imod det som jeg (og til syneladende også Rado) står for - nemlig
at du kommer ikke uden om folks adfærdsmønstre, hvis du vil varig helbrede -
du kommer ikke uden om at selv ubalancer i en person energimønster stammer
fra det mentale .!

>og jo rygere er nogle fjolser!!

Jeg er overbevist om at du så har mange "fjolser" i din klinik.

Bjarne, lige så vel som du har givet udtryk for at du ikke kan fordrage at "
folk" udtaler sig om noget de ikke har forstand på, sådan har jeg det
selvfølgelig også og du har tydeligvis IKKE forstand på det psykologiske
aspekt af sygdom og det er helt fint. Alle har deres plads i samfundet og
alle har en værdi i helheden. Det vi måske burde i stedet for at argumenter
imod hinandens synspunkter, var måske at finde de fælles træk der trods alt
er (for det er der) og udvikle dem hen imod en lettere adgang til et perfekt
helbred for alle.!

I bund og grund har vi alle krav på et perfekt helbred. Der sidder en masse
mennesker rundt omkring med hver deres viden om hvorfor sygdom opstår og i
steddet for at bekrige hinanden skulle vi vel egentlig prøve at samarbejde
og det opfordre jeg hermed til...!

Hvis en person her i nyhedsgruppen har et problem, kunne vi hver især komme
med vores erfaring på det pågældende område og sååledes lade det være de råd
som gives, uden at vi begynder at diskutere hinandens erfaringer.!

Held og lykke med "akupunkturen"

Jan

Fra : Rado

Dato : 08-05-02 19:54

On Mon, 06 May 2002 10:09:10 +0200, Bjarne Krog
<b.krogFJERNDETTE@get2net.dk> wrote:

>Jeg siger ikke at dit forslag er dårlig, men blot at du skal lade være
>med at fyre sådanne påstande af som du åbenbart ikke har forstand på.

Ohsawa (nok vor tids største mester udi Yin Yang filosofien), som
oprindeligt introducerede akupunkturen her i vesten, gjorde faktisk
selv opmærksom på at det kun er symptombehandling. I bogen "Book of
Judgment" (1966) skriver han:

"About thirty years ago, I brought acupuncture to Europe and was the
very first practitioner of it there. Since then, it has been greatly
in demand in France and Germany, thanks to Monsieur Soulie de Morant's
collaboration. The latter tirelessly spread its techniques after I
left France about twenty years ago.

Like chemical medicaments, acupuncture is symptomatic. Very often it
cures disease miraculously, but I do not recommend it to you. I
brought it into Europe because it was an easier way to treat
simplistically inclined patients than using my macrobiotic and
dietetic method, and also because I needed to make my living."

--
Rado

Religion and science are opposed ... but only in the same sense
as that in which my thumb and forefinger are opposed - and between
the two, one can grasp everything.
- Sir William Bragg

Fra : Bjarne Krog

Dato : 09-05-02 09:32

On Wed, 08 May 2002 20:54:20 +0200, Rado <rado@post1.tele.dk> wrote:

> [...]
>oprindeligt introducerede akupunkturen her i vesten, gjorde faktisk
>selv opmærksom på at det kun er symptombehandling. I bogen "Book of

Hej Rado, jeg har dyb respekt for dine indlæg

Men bare fordi at der er en der har skrevet en bog, hvori han sige at
det kun er symptombehandling, er det da ikke ensbetydende med at det
er sandt.

Skulle det så være usandt hvad vi lære af vores undervisere, alle de
store værker af akupunkturbøger er også usande, blot fordi at Ohsawa
har skrevet det i en bog?

Jeg har været i Kina og arbejde på hospitalerne som akupunktør, gået
hos en af de bedste proffessore inden for akupunktur i Kina, Proff.
DR. Qiao Wenlai MD. , og alle siger det modsatte af Ohsawa.

Fra : Rado

Dato : 13-05-02 04:25

On Thu, 09 May 2002 10:32:03 +0200, Bjarne Krog
<b.krogFJERNDETTE@get2net.dk> wrote:

>Hej Rado, jeg har dyb respekt for dine indlæg

Tak. Det er gensidigt, selvom vi måske ikke er enige om alt. :)

>Men bare fordi at der er en der har skrevet en bog, hvori han sige at
>det kun er symptombehandling, er det da ikke ensbetydende med at det
>er sandt.

Sandt nok, men Ohsawa havde en meget dyb indsigt i de forskellige
former for helbredelse, og hvor de befandt sig i hierarkiet. Og jeg er
for en stor del enig med ham ud fra mine egne erfaringer. Han er en af
dem jeg selv har lært mest at, og jeg har afprøvet hans teorier på min
egne krop igennem mange år.

Han opstillede selv et hierarki på 7 niveauer hvor han klassificerede
de forskellige former for medicin og helbredelse. De højeste niveauer
ligger på et plan som de fleste mennesker (især her i vesten)
overhovedet ikke kan forholde sig til. Det er metafysik på højeste
plan.

Han tog også fejl på nogle områder, efter min mening, men det gør alle
mester og lærere.

> [...]
>hos en af de bedste proffessore inden for akupunktur i Kina, Proff.
>DR. Qiao Wenlai MD. , og alle siger det modsatte af Ohsawa.

Nu skal vi jo lige være enige om hvad det er vi diskuterer. Der er
ingen der siger at skupunktur ikke virker, heller ikke Ohsawa. Som han
selv skriver (oversat): "Ligesom kemisk medicin, er akupupunktur
symptombehandling. Meget ofte kurerer den sygdom på mirakuløs vis...",
men så fortsætter han "...men jeg vil ikke anbefale den".

Det sidste kan sikkert lyde underligt, men det er simpelthen fordi at
man derved bliver hængende på et plan der ikke er optimalt -
symptomatisk behandling. Man vælger sølvet mens man måske kunne have
fået guldet. Det er det samme som inden for den etablerede medicin -
man vælger den nemme løsning, og går glip af den rigtige og varige
løsning.

Fra : Bjarne Krog

Dato : 14-05-02 08:37

On Mon, 13 May 2002 05:25:06 +0200, Rado <rado@post1.tele.dk> wrote:

> [...]
>plan.
>
>Han tog også fejl på nogle områder, efter min mening, men det gør alle

Så vil jeg tro at der er sneget sig en fejl mere ind

> [...]
>symptombehandling. Meget ofte kurerer den sygdom på mirakuløs vis...",
>men så fortsætter han "...men jeg vil ikke anbefale den".

Jamen hvad er det da??

Er det ikke om akupunktur er symptombehandling eller årsagsbehandlig.
Men igen siger du at O har skrevet ( "Ligesom kemisk medicin, er
akupupunktur symptombehandling. Meget ofte kurerer den sygdom på
mirakuløs vis..." ) og det er her vi ikke er enige.
Jeg kan ikke forstå hvordan en oprettelse af en ubalance i kroppen kan
være en symptombehandling, da man netop ikke fokusere på hvad
sygdommen er men hvad årsagen er til sygdommen.
Hvis f.eks. at man har en smerte der flytter sig rundt i kroppen,
hvorddan vil man behandle det??
Med TCM måden (TCM = Traitionel Chinise Medicine) som jo bl.a. er
akupunktur, vil man se problemet som værende "vind i kroppen" og når
man så fjerner vinden i kroppen, fjerner man årsagen til de vandrene
smerter.
Hvori består symptombehandlingen her??
Det er da årsagsbehandlig! Da årsagen til den vandrene smerte er vind
i kroppen, og den bliver behandlet kan det da ikke være
symptombehandling vel?

> [...]
>fået guldet. Det er det samme som inden for den etablerede medicin -
>man vælger den nemme løsning, og går glip af den rigtige og varige

Hvis det ikke er at gå efter guldet med akupunkturen så ved jeg ikke
hvor guldet så skulle komme fra.

---

Fra : Tigeren

Dato : 10-05-02 11:22

Ham Ohsawa. Sagde han også noget om KST?????

Tiger

Fra : Rado

Dato : 14-05-02 19:18

On Fri, 10 May 2002 12:21:36 +0200, "Tigeren" <reiki@heaven.dk> wrote:

>Ham Ohsawa. Sagde han også noget om KST?????

Ikke hvad jeg ved af. Ohwawa døde vist i 70'erne - KST eksisterede
vist ikke dengang? Nu gik han heller ikke så meget op i at vurdere
specifikke behandlingsmetoder, men mere i at lave en hierarkisk
opdeling af dem, der var baseret på principperne bag behandlingen.
KST ville nok falde i samme gruppe som akupunktur, vil jeg tro.

Fra : Andersson

Dato : 16-05-02 22:44

"Rado" <rado@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> opdeling af dem, der var baseret på principperne bag behandlingen.
> KST ville nok falde i samme gruppe som akupunktur, vil jeg tro.

klip

Jeg har lige brugt _noget_ tid på at læse denne, efterhånden lange, tråd..

Helt ærligt... Ham der har skrevet indlægget må da have mere hovedpine nu..!
Forvirret...!

Hilsen

Andy

og så lige en reklame for http://www.brondbyhavn.dk/

Fra : Tigeren

Dato : 17-05-02 21:25

Jeg synes du modsiger dig selv lidt Rado.

Såvidt jeg husker skrev du at personen med spændingshovedpine skulle tænke
sig om hvad der skete
i hans liv da hovedpinen startede. Jamen hvad nu hvis skaden var sket efter
et piskesmæld. Her behøver
symptomerne ikke at starte samtidig med skaden, men kan starte op til 6
måneder efter... På den måde
vil han jo aldrig kunne sætte tingene sammen til en eventuel løsning.

Hvis akupunktur, kst, healing mv. kan give en patient overskud til at
kroppen/underbevidstheden selv løser
problemet er det så ikke godt nok. Det vil jeg absolut ikke kalde
symptombehandling. Er det ikke det det meste alternative behandling går ud
på...? At hjælpe kroppen til selv at løse problemet. Mit gæt er at når
kroppen bliver hjulpet lidt på vej, ja så tager den selv fat i årsagen til
symptomet. Om det er symptombehandling? Det vil jeg sige nej til...
Selfølgelig skal patienten måske være "minded" for ændringer, men det skal
man jo i alle tilfælde af sygdom, ellers vil man jo ikke være rask.

Tiger

Fra : all4you

Dato : 18-05-02 22:19

"Tigeren" <reiki@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> måneder efter... På den måde
> vil han jo aldrig kunne sætte tingene sammen til en eventuel løsning.

Jeg kan godt se at du henvender dig til Rado, men tillader mig alligevel at
komme med en kommentar.

Min erfaring er at det er irellevant hvorledes en sygdom har manifesteret
sig. Er hovedpinen kommet et halvt år efter et "piskesmæld" så fortæller den
det samme, som hvis den er kommet uden uheld.!

Det er stadig et spørgsmål om at få gjort noget at det som han/hun har udsat
og bliver ved med at udsætte og som åbenbart plager vedkommede.
"Piskesmældet" er bare et skridt på vejen henimod at sige til personen at nu
må han/hun da snart fatte det.! Bliver personen stadig ved med at udsætte
det som "burde" gøres så bliver det næste måske migræne.!

Jan

Fra : Rado

Dato : 19-06-02 10:35

On Fri, 17 May 2002 22:25:07 +0200, "Tigeren" <reiki@heaven.dk> wrote:

Sorry, jeg er lidt bagefter på grund af computernedbrud...

>Jeg synes du modsiger dig selv lidt Rado.
>
>Såvidt jeg husker skrev du at personen med spændingshovedpine skulle tænke
>sig om hvad der skete
>i hans liv da hovedpinen startede.

Det har jeg ikke skrevet. Ligner mere noget fra Jan?

> [...]
>måneder efter... På den måde
>vil han jo aldrig kunne sætte tingene sammen til en eventuel løsning.

Det vil han nu nok kunne hvis han lærer lidt om de ting her.
Underbevidstheden ved alt om hvad der ligger bag sygdommen - det er
bare at dykke ned i den og finde svaret.

>Hvis akupunktur, kst, healing mv. kan give en patient overskud til at
>kroppen/underbevidstheden selv løser
>problemet er det så ikke godt nok. Det vil jeg absolut ikke kalde
>symptombehandling.

Det er jeg ikke uenig i - siden du tager underbevidstheden med. Men
kroppen alene kan ikke helbrede sig selv uden at psyken tages med i
billedet, for det er i første omgang psyken der har skabt problemerne
i kroppen.

> [...]
>på...? At hjælpe kroppen til selv at løse problemet. Mit gæt er at når
>kroppen bliver hjulpet lidt på vej, ja så tager den selv fat i årsagen til

Hvis psyken også korrigeres, ja. Helbredelse kan ske på mange
forskellige måder, og kan også ske spontant eller som følge af
symptombehandling, men i så fald er psyken også blevet korrigeret
spontant af et eller andet under processen.

Fra : all4you

Dato : 19-06-02 13:15

> On Fri, 17 May 2002 22:25:07 +0200, "Tigeren" <reiki@heaven.dk> wrote:
>

> Sorry, jeg er lidt bagefter på grund af computernedbrud...

> Det har jeg ikke skrevet. Ligner mere noget fra Jan?

Hej Jan her.! Jeg har også haft nedbrud og helt mistet mobilixnet
nyhedsserveren, så jeg har heller ikke kunne fortsætte før nu hvor jeg har
fundet en stabil tysk server.!

Det lyder rigtignok som noget jeg har skrevet.!

> Det vil han nu nok kunne hvis han lærer lidt om de ting her.
> Underbevidstheden ved alt om hvad der ligger bag sygdommen - det er
> bare at dykke ned i den og finde svaret.

Det er helt rigtigt og det dyk drejer sig om max. 2 år. Det vil sige at fra
et fysisk symptoms opståen og max 2 år tilbage (maximal fortrængnings
periode), der ligger svaret på det enkelte problem. Hvis din teori med at
hovedpinen først er kommet og blevet konstant 6 måneder efter et
"piskesmæld" (eventuelt opstået ved et færdelsuheld), så vil dette bare være
en af mulighederne. Det kan være at årsagen til "piskesmældet" skal kikkes
på helt seperat.! - og ikke nødvendigvis har noget med hovedpinen at gøre.!
(dette må IKKE læses af folk med piskesmæld - så får jeg bare på puklen.
Piskesmæld er en udmærket "undskyldning til netop IKKE at gøre noget ved det
man gerne vil (så kan man jo ikke) )

Hvis den pågældende kom til mig med en konstant spændings hovedpine, vil jeg
først finde ud af hvornår det startede og så kortlægge en periode på 2 år
før dette tidspunkt (her skal årsagen til spændings hovedpinen findes)
Findes der en fysisk grund og det skrev jeg også i sin tid, så er det straks
lidt sværere at have med at gøre som et enkelt problem set ud fra et
psykologisk synspunkt.!

Men snyd mig, jeg tror ikke på teorien.!-
Hvis hovedpinen først kommer 6 måneder EFTER et "piskesmældt" så er det
stadig et psykologisk problem og det handler stadig om at der er noget
vekommede ønsker at gøre men IKKE gør.! Det vil sige at vi snakker om
manglende lyst, vilje, mod til at handle i forhold til det som er personens
væsen og daglige tanke mønster.!

Jan

Fra : Tigeren

Dato : 07-05-02 19:15

Jeg vil nu ikke helt give dig ret her. Du udtaler dig åbenbart om noget du
ikke har sat
dig helt ind i. KST kan sagtens være en behandling som hjælper indad. Nå
energierne
løber ordentligt i kroppen igen, så vil underbevidstheden og kroppen også
være i stand til at heale
årsagen om den er psykisk eller fysisk. Hvis du satte dig noget mere ind i
KST så ville
du også vide at KST kun sætter kroppen i gang med at heale problemet selv.

Jeg er selv Reiki healer. En healing fjerner også smerterne og en healing
er jo kendt for at fjerne både symptom og årsag. Men det er ikke altid at
patienten
ved hvad årsagen var til at vedkommende blev syg. Det bliver ordnet i
underbevidstheden.
Nogle gange finder man ud af hvorfor, men ikke altid.

Tiger

Fra : Erik

Dato : 06-05-02 19:45

Hej Alle,

Tak for jeres svar. Håber ikke jeg har sat en religionskrig igang Jeg
er fuldt klar over at mine symtomer kan have psykiske årsager - selv om
jeg dog ikke huske at have fået så voldsom en psykisk øretæve. Derfor må
jeg indrømme at jeg søger en løsning, der ikke indebære en evt. psykolog
eller andens længere- eller korterevarigt forsøg på kigge bagom mine
symptomer. Mit indlæg var et forsøg på at finde støtte til en evt.
akupunktur behandling. Det har jeg fået her i NG og andre steder.

mvh.
Erik

Fra : britj

Dato : 09-05-02 23:02

Hej Erik
Jo, jeg kan stærkt anbefale akupunktur til dit brug. Jeg får selv en
gang imellem en stift sat fast i øret, som jeg aktiverer med en lille
magnet. Det holder 1½-2 måneder, inden den falder ud.
Britj

http://www.kandu.dk/