Undertag INTERTOP / INTERROOF
Fra : Gunnar Müller

Dato : 05-05-02 15:17

Jeg er ved at beslutte mig til at få skiftet taget (Et "lille"
gør-det-selv job!), herunder undertaget - og jeg har fået anbefalet
undertag af mærkerne hhv. INTERROOF og INTERTOP. Selv om navnene
ligner hinanden er jeg ret sikker på at det er det samme der er tale
om.
Såvidt jeg har fundet ud af, er begge slags produceret i belgien.

Nu har jeg gennemtrawlet internettet for at finde noget relevant om
disse "brands", men jeg synes ikke at der er noget at "rigtigt godt"
at finde.
Hvis der nogen i NG der har erfaringer med disse typer undertage, vil
jeg være meget glad for at få nogle tilkendegivelser/erfaringer.

Følgende har jeg dog fundet ud af:
Det er banevare som er meget let (en mand kan sagtens bære en hel
rulle på ca. 100 m2 - dvs. det er nemt at lægge), begge er
diffusionsåbne, så man kan isolere helt op til undertaget (er p.t.
ikke aktuelt).
INTERROOF er "trædesikkert", dvs. så stærkt at man kan træde på det
når det er lagt - uden at falde igennem.

Hvad vil jeg da gerne vide mere?
Jo - Hvad med modstandsdygtigheden overfor UV stråling? (selv om der
er tale om et undertag vil der uværgeligt være et eller flere steder
hvor sollyset slipper igennem)

Blafre det når det læser? Eller er der nogen der har et godt tip i den
forbindelse?

Kan det repareres indefra, hvis det efter nogle år skulle vise sig
nødvendigt?

Er INTERTOP "trædesikkert" ?

Prisen på de to typer undertag er hhv.
INTERTOP: 20,65 / M2 og for INTERROOF omkring det halve. (incl. moms)

På forhånd tak
Gunnar S. Müller

Fra : Bachelor

Dato : 04-06-02 00:17

ingu33@hotmail.com (Gunnar Müller) wrote in
news:229279ca.0205050616.2a987fb9@posting.google.com:noget der ligner dette

> [...]
>
> Nu har jeg gennemtrawlet internettet for at finde noget relevant om
> disse "brands", men jeg synes ikke at der er noget at "rigtigt godt"

Varen er af typen diffusionsåben. Netop den type ligner allermest
en alm. geotekstil og jeg tror heller ikke det er andet.
Produktet sælges her hjemme af firmaet Scandinova, som ikke just
har ry for "mærkevarer" - tværtimod.
Der findes mange andre typer jeg ville være mere tryk ved, som du
selv påpeger mht. UV-stråler f.eks. Problmet er her størst ved
vingetagsten som nogen gange ligger som om de var smidt op på tager.