Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon EOS 33
Fra : John Mørck Hansen

Dato : 05-05-02 14:34

Hej Alle

Jeg står og skal købe et nyt kamera... jeg har kikket på 'Canon EOS 33'. Er
der nogle der har erfaring med dette kamera ???

(John =

Fra : SMS

Dato : 05-05-02 15:04

Ja vis du mener Conon EOS D30.

Fra : John Mørck Hansen

Dato : 05-05-02 15:10

"SMS" <titan@jubiipost.dk> skrev:

> Ja vis du mener Conon EOS D30.

Nej, det er det ikke. Det er et "Canon EOS 33 SLR 35mm."

(John =

Fra : Niels H. S. Nielsen

Dato : 05-05-02 15:35

Ingen erfaringer, men i USA hedder kameraet "Elan-7" og der er et udemærket
review med bruger kommentare her:

http://www.photo.net/canon/elan-7

mvh
Niels
Niels H. S. Nielsen
http://www.forloren.dk

Fra : John

Dato : 05-05-02 16:40

> [...]
Er
> der nogle der har erfaring med dette kamera ???

Jeg ejer et Canon EOS 30, som er det samme kamera, blot med øjekontrolleret
fokus. Og det er jeg meget glad for. Er der noget specielt du gerne vil
vide?

--
MVH
John K Hansen

Fra : John Mørck Hansen

Dato : 05-05-02 17:11

> [...]
øjekontrolleret
> fokus. Og det er jeg meget glad for. Er der noget specielt du gerne vil

Ja, jeg syntes rent umiddelbart, at LCD displayet virker lidt rodet. Er det
bare fordi jeg ikke kender kameraet ?
Den auto-fokus der sidder i kameraet er den så hurtig som det siges (i den
prisklasse) ?
Knappen til skarpheds-/dybdekontrol virker meget lille... skal man bare
vende sig til den ???

Ellers virker det på mig som et rigtigt godt kamera, som jeg gerne vil købe
hvis ovenstående er ting der er til at leve med !!!

(John =

Fra : John

Dato : 05-05-02 18:22

> Ja, jeg syntes rent umiddelbart, at LCD displayet virker lidt rodet. Er
det
> bare fordi jeg ikke kender kameraet ?

Rodet, måske en smule...men prøv lige at sammenligne med andre. Så synes jeg
pludselig at det bliver nemt

> Den auto-fokus der sidder i kameraet er den så hurtig som det siges (i den
> prisklasse) ?

Kun hvis den bruges med USM III linser. Men så er den også MEGET hurtig. Og
lydløs. I øvrigt tror jeg alle nye Canon linser (også de billige) er USM
III, men her kan andre på gruppen måske hjælpe?

> Knappen til skarpheds-/dybdekontrol virker meget lille... skal man bare
> vende sig til den ???

Den er lille. Men jeg er glad for den alligevel, idet forgængeren (EOS50E)
havde øjekontrolleret dybdeskarphedskontrol. Dvs man skulle kigge på et
lille rektangel oppe i hjørnet i søgeren, og det var noget skod.
Knappens lidenhed til trods, vil du opdage, at den altid ligger lige ved
fingeren.

> Ellers virker det på mig som et rigtigt godt kamera, som jeg gerne vil
købe
> hvis ovenstående er ting der er til at leve med !!!

Hvis det ligger inden for din økonomiske formåen, anbefaler jeg vertikal
greb / batteri pack BP-300. Det øger i dén grad kameraets handling og
funktionalitet.

I øvrigt skal det tilføjes, at du sammen med en canon flash (også lidt
ældre, jeg bruger selv 380EX) får Canons uforlignelige E-TTL flash målings
system, som sammen med "flash exposure lock", "flash exposure compensation"
og brug af "pre-flash", gør den nem at lave gode flash optagelser
med..(Beklager de engelske udtryk. Jeg har lært om foto og teknik på
engelsk, og kender ikke de danske udtryk. Måske nogen fra gruppen vil
oversætte ?)

--
MVH
John K Hansen

Fra : John Mørck Hansen

Dato : 05-05-02 19:23

"John" <hansenj@tdcadsl.dk> skrev:

> [...]
> med..(Beklager de engelske udtryk. Jeg har lært om foto og teknik på
> engelsk, og kender ikke de danske udtryk. Måske nogen fra gruppen vil

hehe, jeg har ikke problemer med dit valg af ord :)

(John =

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 06-05-02 21:45

"John" <hansenj@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Den er lille. Men jeg er glad for den alligevel, idet forgængeren (EOS50E)
> havde øjekontrolleret dybdeskarphedskontrol. Dvs man skulle kigge på et
> lille rektangel oppe i hjørnet i søgeren, og det var noget skod.

Mjah...hvis man kan vænne sig til det synes jeg nu det fungerer ok (har selv
et 50E), men kan man ikke vænne sig til det kan man sætte én af
"tommelfingerknapperne" under displayet til at fungere som
dybdeskarphedskontrolknap (langt ord!)

> Hvis det ligger inden for din økonomiske formåen, anbefaler jeg vertikal
> greb / batteri pack BP-300. Det øger i dén grad kameraets handling og
> funktionalitet.

Enig, enig! Har selv BP-50 (tror jeg nok det hedder). Det gør kameraet langt
bedre at holde i + at man kan bruge almindelige genopladelige batterier. Det
kræver godt nok lidt investering i oplader, greb og batterier, men når
alternativet er lithiumbatterier til 150 kroner stykket, såøøøh.....

> [...]
compensation"
> og brug af "pre-flash", gør den nem at lave gode flash optagelser

Igen : enig, enig! Bruger selv en 420EX, nogle gange med off-shoe kabel.

Mvh Mads

Fra : Rune Feldt-Rasmussen

Dato : 05-05-02 18:46

Hej John.
Jeg har ligesom den anden John et Eos 30 hus, altså med "Eye controlled
focus". Tag dig tiden og prøv begge huse af hos din forhandler, det kan være
det er noget du kan bruge.
Personligt har jeg kun brugt det nogle gange, det er for det meste slået
fra - men det er sandsynligvis fordi jeg ikke har taget mig tiden til at
lære det rigtigt at kende.
Huset er vel egentlig afløseren til Eos 5, og efter min mening en værdig en
af slagsen, det er et virkelig godt kamera, ingen tvivl om det.

Minusser:
Ingen spotmåling ( men noget der lugter lidt af fisk, en centermåler.
Nærmest en "kæmpespot", men faktisk meget præcis, når man lærer dens
begrænsninger at kende) - og så er der jo den evaluative måler,
som klarer lang det meste til UG, det skal være ret tricky før den "står
af".
- Kameraets flash kan til nød bruges som fill flash, men en seperat flash
kan (meget varmt) anbefales, det er ikke der canon har lagt energien på Eos
30/33.
- Synd og skam at "quick control dial'en" ikke kan bruges til at vælge
fokuspunkt med, jeg KAN ikke forliges med de "Nikon-agtige" knapper i midten

- DOF knappen er ganske rigtigt lidt lille, man det er til at leve med.

Plusser: (Listen er længere end det du kan læse her...)
- Let (dejlig let!)
- Lydløst (faktisk det mest lydløse SLR, jeg har haft i hånden. Lukkeren
lyder ikke som en Eos 1, den/spejlet giver bare et blødt "klapfff".
Tilbagespoling er så lydløs at man bliver nødt til at lægge øret til for
at høre det...
- Let og overskueligt at anvende (også LCD displayet), betjeningen minder
meget om de andre EOS'er = godt). Canon kunne godt for min skyld have sparet
programmerne væk (portræt, landskab mv.), men på den anden side kan man give
en der ikke har et klar forstand på fotografi det i hånden og få OK billeder
via programmerne, og de gør jo ingen skade?!
- Gode custom functions, hjælpelys til flash kan slået fra, man kan lade
filmsnippen stikke ud af rullen ved tilbagespoling mv.
- Relativt robust, alt taget i betragtning. Har metalbajonet, ikke plastic
som de billigerer Eos.
- Ret hurtig autofokus. Ikke som på et Eos 1 eller 3, men langt rigeligt for
de fleste. Det er, som jeg ser det, faktisk noget vigtigere at dine optikker
har USM....

Jeg har vertikalgreb på mit Eos 30, hvilket gør det lidt nemmere at tumle
med tung optik. Kan klart anbefales, selv om der kun kan anvende almindelige
batterier, og selv om der ikke er alle de knapper man kunne ønske sig.
Ja, jeg kunne blive ved med roserne. Det er et knippel kamera til prisen!
Jeg havde en 1V før (blev hugget Jeg savner selvfølgelig
"blæreeffekten", men udover spotmåleren og den lidt hurtigere autofokus, er
jeg faktisk tilbøjelig til at sige at man skal lede længe efter situationer,
hvor den fejer en Eos 30/33 af banen (udover sportsfotografering og
lignende).
Man kan slå som i med et Eos 1V, der er trods alt et proff hus, men "prisen
er vægten", og den savner jeg ikke!!
Håber det hjælper dig med at træffe det svære valg
MVH Rune

Fra : John Mørck Hansen

Dato : 05-05-02 19:34

TAK for svarende... det hjalp !

Jeg går med og gikker på huset + linse i morgen !

Nu ligger det sådan, at hvis jeg køber EOS 30 eller 33, kan jeg købe det som
et "kit" hvor "EF28-90mm f/4-5.6 Zoom" linse medfølger. Er det et godt valg
eller burde jeg se efter noget andet ? (jeg kunne godt tænke mig en
70-300mm zoom, men har ikke pt. lige råd til den)

(John =

Fra : John

Dato : 05-05-02 20:36

"Rune Feldt-Rasmussen" <feldt@adr.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har vertikalgreb på mit Eos 30, hvilket gør det lidt nemmere at tumle
> med tung optik. Kan klart anbefales, selv om der kun kan anvende
almindelige
> batterier,.

Hej Rune,

Hvad mener du med almindelige batterier? Mit greb (BP-300, findes der ikke
kun det ene?), kan tage både 2x DL/CR123 eller 4x AA (LR6). AA'erne kan være
både alkaline og nickel cadmium. Blot ikke Lithium.

*nysgerrigt*

--
MVH
John K Hansen

Fra : Rune Feldt-Rasmussen

Dato : 06-05-02 09:36

John K Hansen wrote:
> [...]
være
> både alkaline og nickel cadmium. Blot ikke Lithium.

Tænkte mere på at jeg i min 1V booster brugte det genopladelige NI-MH (NPE2)
batteri - men det er jo også en booster, ikke et batterinagasin, og en 1V
bruger noget "juice".
Pointen var at der ikke er en NI-MH celle til Eos 30/33 vertikalgrebet, så
kunne man nøjes med en enkelt udskrivning til batterier , og at den ikke
delte accu med Eos 1 / Eos3.
Men jeg var faktisk ikke klar over at BP-300 kunet tage CR123, det var da
rart at høre (jeg må hellere læse den brugsvejledning en dag
VH
Rune

Fra : John

Dato : 06-05-02 14:12

> Men jeg var faktisk ikke klar over at BP-300 kunet tage CR123, det var da
> rart at høre (jeg må hellere læse den brugsvejledning en dag
> VH
> Rune

Men vipper lige en "dingenot" op i det ene magasin, faldera: et magasin der
passer til CR123. Nu ville man vel normalt ikke købe disse, men hvis man
køber et nyt kamera, følger de med, og så er det da rart at man kan bruge
dem

--
MVH
John K Hansen

Fra : Rune Feldt-Rasmussen

Dato : 06-05-02 14:34

John" <hansenj@tdcadsl.dk> wrote:
> [...]
> køber et nyt kamera, følger de med, og så er det da rart at man kan bruge

Ja, det var sgu' da smart, så blev jeg da det klogere
VH
Rune

Fra : Martin Franch

Dato : 07-05-02 00:48

Tænkte mere på at jeg i min 1V booster brugte det genopladelige NI-MH (NPE2)
> batteri - ....cut
Hej - jeg har også en EOS 1V m. booster og den er lidt tung med 8 stk AA
batterier. Er Ni-Mh mindre tung ?
Mvh Martin Franch

Fra : Rune Feldt-Rasmussen

Dato : 07-05-02 08:48

"Martin Franch" <franch-lerager@wanadoo.dk> wrote in message
> [...]
(NPE2)
> Hej - jeg har også en EOS 1V m. booster og den er lidt tung med 8 stk AA

Nej, egentlig ikke - jeg har ikke vejet efter, men jeg tror faktisk den er
tungere, men en 1V er også et "skrummel", dengang jeg havde et, var det
noget af det jeg var temmelig træt af (1V HS + NPE2 + 70-200-L IS = 3,5 - 4
kg. så'en cirka, det er sgu' for meget?!).
Fordelen er at man ikke skal tænke over det med nye batterier, NPE2 kan
genoplades ca. 500 gange og har strøm nok pr. opladning til 70 ruller 135-36
film = 35000 ruller = 1260000 billeder, det skulle vel række til de fleste

MVH Rune

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 05-05-02 21:19

"Rune Feldt-Rasmussen" <feldt@adr.dk> wrote:

>Hej John.

>- Lydløst (faktisk det mest lydløse SLR, jeg har haft i hånden. Lukkeren
>lyder ikke som en Eos 1, den/spejlet giver bare et blødt "klapfff".

Skal det forståes som mere lydløs end EOS 5 med et USM objektiv?

>Tilbagespoling er så lydløs at man bliver nødt til at lægge øret til for
>at høre det...

Det er vist en ting det har arvet fra EOS 5

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Rune Feldt-Rasmussen

Dato : 06-05-02 09:26

> Det er vist en ting det har arvet fra EOS 5
Ikke et ondt ord om 5'eren
- og du har sikkert ret...

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 06-05-02 02:37

On Sun, 5 May 2002 13:33:56, "John M›rck Hansen" <john@adilock.dk>
wrote:

> Jeg står og skal købe et nyt kamera... jeg har kikket på 'Canon EOS 33'. Er
> der nogle der har erfaring med dette kamera ???

Hvis det skal hedde Canon, kan du bare ignorere denne mail. Ellers har
jeg næsten kun særdeles positive ting at sige om mit nye Minolta Dynax
7 - kameraet der med rette fik både EISA og TIPA awards som bedste
SLR-kamera i 2001/2002.

--
Yours etc.
Torsten Balle Koefoed

Replace servername in address with subetha<dot>dk