Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
GeForce 4
Fra : Allan M

Dato : 05-05-02 13:59

Hvordan kan det være at man kan få det GeForce 4 til under 1000 kr. når
GeForce 3 koster mere ?
Man burde mene at GeForce 4 var bedre end GeForce 3 men det er ikke
tilfældet ?

Jeg har kigget på :
3D Blaster GeForce4 MX420 TV-Out til 895.
64 Mb SD Ram

Er det et godt køb til en allround / hjemme maskine og lidt videoredigering.
Duron 750 Mhz 256 Mb Ram.

... Allan

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 05-05-02 14:20

Allan M skrev: (messageID:

> Hvordan kan det være at man kan få det GeForce 4 til under 1000 kr. når
> GeForce 3 koster mere ?
> Man burde mene at GeForce 4 var bedre end GeForce 3 men det er ikke
> tilfældet ?

Geforce4 fåes i flere varianter, MX og Ti. MX er meget billig, men har
heller ikke bedre ydelse end Geforce3. Se evt. tests på:
http://www.hardware-test.dk/tests.asp?classid=16

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net/

"Det forstår jeg ikke, det burde virke." [TM]

Fra : Martin K

Dato : 05-05-02 14:30

Kasper Damkjær wrote:
> Geforce4 fåes i flere varianter, MX og Ti. MX er meget billig, men har
> heller ikke bedre ydelse end Geforce3. Se evt. tests på:
> http://www.hardware-test.dk/tests.asp?classid=16

Ja, men varianten Allan M har valgt en en MX 420 med SD-ram. Den ville jeg
ikke anbefale, da SD-rammene er med til at sløve meget ned. Så hellere MX440
med DDR-ram. Det rykker noget mere. Men skal jeg være ærlig ville jeg
hellere have et GeForce 3 Ti200 end et GeForce 4 MX440, da et sådan på det
nærmeste er at betegne som et GeForce 2½.

--
Martin K

Fra : Arne

Dato : 05-05-02 17:26

Ligesom du kan få en Ford Focus til 370000 kr og en Ford Mondeo til 270000
kr

Men det betyder jo ikke at Mondeoen er hurtigere eller hvad ?

Du betaler f.eks også mere for et PC system med en Pentium 4 processor end
et system med en
AMD XP processor - men betyder det at Pentium 4 systemet er hurtigere - næ
det har noget med branding
og religion og prissætning osv at gøre - alt sådan noget man skal have en
videregående uddannelse i afsætning i.

Husk at pris og kvalitet ikke nødvendigvis hænger sammen

mine 24 ører

Eivind

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 05-05-02 19:40

Arne wrote:

> [...]
> videregående uddannelse i afsætning i.
>
> Husk at pris og kvalitet ikke nødvendigvis hænger sammen

Det var dog noget generaliserende vås.

Geforce4 kort findes i to grundlæggende forskellige udgave, dem hvor de
hedder Gf4MX og dem som bare hedder Gf4. Kortene med MX betegnelsen
mangler de avancerede features som findes på Geforce3 og de rigtige
Geforce4 kort.

Hvis vi skal tale i bil metaforer så lavede Porsche engang en model 924
som havde en Audi motor og som kostede mindre end de andre Porsche
modeller, vidste man ikke meget om biler så man blot et karosseri som
havde et Porsche mærke på og noget tilsvarende er det med gf4MX kortene.

Jeg synes det er en svinstreg fra Nvidia's side og lave Gf4MX kortene,
når de snare burde kaldes Gf2½ og desværre er det ikke første gang. Tag
fx. TNT2 vs. TNT2M64, ved man ikke noget videre om grafikkort så tror
man nemt et TNT2M64 er det bedste selvom det i virkeligheden er
dårligere end et TNT kort.

Mvh

Bruno

Fra : Sven

Dato : 05-05-02 21:40

> [...]
> 3D Blaster GeForce4 MX420 TV-Out til 895.
> 64 Mb SD Ram
>
> Er det et godt køb til en allround / hjemme maskine og lidt

Geforce 4 MX(uanset tallet her) mangler noget helt primært i forhold til
Geforce 3 og de rigtige Geforce 4 kort, nemlig en programerbar Pixelshader.
Uden at blive for teknisk, så er denne mangel faktisk bl.a. en af de helt
store forskelle på Geforce 2 og 3, så det er faktisk en svinestreg fra
Nvidia's side, at kalde disse nye Geforce kort for noget som helst med 4, da
de (næsten) i bund og grund er et Geforce 2, endda nogle af dem med alm.
SD-ram som på de helt gamle Geforce 1.
At de hedder noget med Geforce 4 er KUN for at lokke folk til at købe det,
samt til færdigmarkedet kan "prale" med, at der sidder et Geforce 4 i deres
maskiner. Merlin, Bilka, Elgiganten m.fl. benytter sig i dag af dette trick
(desværre), og mange folk føler godt og grundigt snydt med deres
"Superhurtige Multimedie PC med Ægte Geforce 4" når det viser sig, at et 1
år gammelt Geforce 3 løber fra det helt uden at få sved på panden

Det videokort du foreslår, passer sig til en Pentium II 300 Mhz hvis du har
en monitor der ikke kan komme over 1024x768. Ellers skal du kigge efter
videokort med DDR ram og ikke SD ram. Du kan evt. læse mere om videokort på
www.anandtech.com og/eller på www.tomshardware.com . Skal det være på dansk,
så prøv
http://www.hardinfo.dk/tests/default.asp?select=grafikkort

Sven