Selvandingskasse
Fra : Peter Bak

Dato : 05-05-02 12:09

Hej Jeg har en plantesæk med tilhørende selvvandingskasse, men ved ikke
hvordan det fungerer udover at man lægger sækken oven på låget af kassen..
Kan nogen hjælpe?
peter

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-05-02 14:13

On Sun, 5 May 2002 13:09:01 +0200, "Peter Bak" <bak69@surfmail.dk>
wrote:

>Hej Jeg har en plantesæk med tilhørende selvvandingskasse, men ved ikke
>hvordan det fungerer udover at man lægger sækken oven på låget af kassen..
>Kan nogen hjælpe?

I selvvandingskassen er der nogle rør (2 stk tror jeg). Ideen er at
disse rør er fyldt med jord/spagnum som suger vandet op. Derfor skærer
du 2 kryds på undersiden af plantesækken, et over hvert rør, ligger
sækken 'på plads', skærer de afmærkede huller op, og stoppen nu jord ned
i rørene gennem de kryds du har lavet på bagsiden.

Håber det var forståeligt - og at det passer med din model af
selvvandingskasse.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-05-02 23:30

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en

> [...]
> i rørene gennem de kryds du har lavet på bagsiden.
>
> Håber det var forståeligt - og at det passer med din model af

Joe, normalt ville man vel fylde rørene først og så skære/placere sækken
bagefter. Jeg foretrækker typen hvor man kan placere jord i løs vægt. De har
tre huller. I det midterste anbringer jeg en passende urtepotte/plastspand.
Så har jeg både undgået at plante for tæt, og jeg har fået et bedre sted at
fylde vand i, og det er let at se vandstanden. De to der skal suge vand,
fylder jeg hårdtpresset med ren neutral spaghnum, da jeg mener det suger
bedre end det fra plantesækken. Og det kan bruges i to år, måske mere.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Dorte R.M. Hansen