Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lys til Amatør studie ?
Fra : Viggo Poulsen

Dato : 05-05-02 09:51

Hej
Jeg skal have opbygget et lille atelie, hvor jeg hovedsageligt skal
fotografere planter (Bonsaitræer o.l.). Dvs. fotoafstand ca. 1/2 m - 2 m.
Jeg skal desuden fotografere tæt på (10cm. - 1/2 m) i nogle tilfælde.
Jeg fotograferer med et Olympus Camedia C-2100 UZ.
Mht. lys kan jeg forestille mig noget lys forfra til at vise træets stamme,
noget andet til at fjerne skygger, og måske noget tredie til at lave en
spændende baggrund.
Mit spørgsmål er nu : Jeg kender meget lidt til lysudstyr, så hvad kan
anbefales ? Findes der evt. et brugtmarked for dette ?

Med venlig hilsen
Viggo Poulsen
vp@vpcomputer.dk

Fra : [4690] Claus Smith

Dato : 05-05-02 16:35

Byg dine egne lamper!

Du skal bruge følgende:

En lampe, kaldet FOTO, fåes i Ikea
En porcelænsfatning med tilbehør
Et vinkel beslag med hul til fatning samt hul til stativ.
f.eks. 5 meter ledning med stikprop.
en b-lampe pære som fåes hos f.eks. Foto-C, Goecker eller Hother.

Det hele samles og sættes på et stativ, så har du en rigtig god lampe,
specielt når du har med digitalkamera at gøre.

Bruger selv flere af disse lamper i mit eget atelier.

Claus Smith - www.pigefotografen.dk

Medlem af www.modellerne.dk, måske noget for dig?

Fra : Viggo Poulsen

Dato : 05-05-02 17:47

Hej Claus
Det lyder som en fornuftig løsning, den vil jeg undersøge.
Tak for hjælpen
mvh. Viggo Poulsen

Fra : [4690] Claus Smith

Dato : 05-05-02 16:41

Evt. kan du også jumpe ned i den lokale tømmerhandel og købe et par 500 watt
halogenlamper, men b.lampe lyset er væsentligt bedre.

Fra : Niels H. S. Nielsen

Dato : 05-05-02 17:13

Claus' forslag m. B lamper er udemærket. De udvikler dog meget varme, så lad
være med at sætte dem for tæt på planterne.
Hvis du følger hans forslag, kan jeg anbefale noget glasfibervæv (købes i et
byggemarked eller malerbutik) til at gøre lyset lidt mere difust og
ensartet. Det kan enten monteres omkring lampen med træklemmer -men sørg for
at der kan komme luft til lampen- godt nok er glasfibervæv brandhæmmet men
det kan godt få sorte mærker hvis det bliver for varmt, ligesom lampens
levetid forkortes hvis den bliver overophedet. En bedre løsning er at
montere glasfibervæv på en ramme og lave en fleksibel konstruktion så den
kan flyttes rundt.
Ovenstående er naturligvis også velegnet hvis du vælger halogen løsningen.
Hvis du ikke er til "gør-det-selv" løsninger, så hold øje med den blå avis
eller dk.marked.privat.foto, jeg ved ikke hvor meget af den slags som er i
omløb, men du kan jo spørge om der er nogen som har noget til salg.

Fra : Viggo Poulsen

Dato : 05-05-02 17:49

Hej Niels
En kombination af B lampe og væv lyder fornuftigt, det vil jeg prøve.
Tak for hjælpen
Mvh. Viggo Poulsen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-05-02 21:11

Viggo Poulsen wrote:

> Hej
> Jeg skal have opbygget et lille atelie, ........cut.........

Hej Viggo, når jeg laver små studio opstillinger, så bruger jeg kun en
enkelt, ikke særlig kraftig elektron blitz, som jeg retter mod en hvid
styropor (flamingo) plade, som reflekterer lyset så det rammer motivet,
det giver en lækker opblødning af det hårde blitz lys.

Med et digicam koster det jo ikke noget at eksperimentere.

Se flg. billede eksempel:

http://www.photo-gallery.dk/oversigt/fotgrafer_fotoudstyr/fotograf_02/_nikon_fm-01.html

Fra : Viggo Poulsen

Dato : 07-05-02 17:45

Hej Niels
Det vil jeg prøve en gang. Jeg har dog lige købt en dobbelt halogenspot med
stativ. Jeg forestiller mig, at den ene kan lyse op i loftet, så reflekserne
oplyser baggrunden, imens den anden lyser forsiden op. Evt. med et glasvæv
foran til at dæmpe lyset.
Mvh. Viggo Poulsen