Kopisikring af CDere
Fra : arthurdent44@hotmail~

Dato : 05-05-02 09:33

Hej,

Jeg læste for et par dage siden at nu bliver alm. musikCDere snart
kopibeskyttede.

Det undrer mig lidt at producenterne overhovedet må det, når jeg som
forbruger har ret til at lave en sikkerhedskopi af dem.

Hvordan står jeg som forbruger, hvis en af mine CDere bliver ødelagt, og
producenten vha. kopibeskyttelse har forhindret mig i at lave min retmæssige
sikkerhedskopi?

/Lars

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 05-05-02 10:35

arthurdent44@hotmail.com skrev:

> Jeg læste for et par dage siden at nu bliver alm. musikCDere
> snart kopibeskyttede.

En del af dem er det allerede, men det er forgæves. Al lyd, der kan opfattes
af det menneskelige øre, kan på en eller anden måde kopieres. Enten digitalt
eller analogt.

> Det undrer mig lidt at producenterne overhovedet må det, når
> jeg som forbruger har ret til at lave en sikkerhedskopi af dem.

Der står ikke nogen steder i loven, at de ligefrem skal bistå dig i din
kopiering. Hvad du ellers gør ud over at afspille dem i en cd-afspiller, er
dit eget problem. Hvis du bruger cd'erne som spejl pga. deres blanke
underside, og producenterne pludselig får lyst til at trykke skiverne med
blå underside, er der heller ikke noget at komme efter.

> Hvordan står jeg som forbruger, hvis en af mine CDere bliver
> ødelagt, og producenten vha. kopibeskyttelse har forhindret mig i
> at lave min retmæssige sikkerhedskopi?

Du står på samme måde, som hvis du havde ødelagt et hvilken som helst andet
produkt.

--
Mvh. Peter
"Alright, brain. I don't like you and you don't like me. So just get me

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 05-05-02 10:57

<arthurdent44@hotmail.com> writes:

> [...]

>Det undrer mig lidt at producenterne overhovedet må det, når jeg som
>forbruger har ret til at lave en sikkerhedskopi af dem.

Du har ret til at gøre det. Hvis du ikke kan, f.eks. fordi du
ikke har råd til at købe udstyret til det, er det dit problem.

Til den mere generelle diskussion kom Philips faktisk med et
interessante argument: De såkaldt "kopibeskyttede" cd'er er
slet ikke cd'er. Philips mener derfor, at sådanne dimser skal
bære en advarsel herom:

http://www.theregister.co.uk/content/archive/23736.html

Nu er det en halvgammel artikel, og om der er sket noget siden,
ved jeg ikke. SafeAudio-teknologien har udviklet sig en del, og
det er jo alletiders for alle parter. Men om det har ændret på
Philips' holdning, har jeg ikke fundet nogen artikler om.

Mvh.
   Klaus.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 05-05-02 11:20

Klaus Ellegaard <klaus@ellegaard.dk> skrev:

> Til den mere generelle diskussion kom Philips faktisk med et
> interessante argument: De såkaldt "kopibeskyttede" cd'er er
> slet ikke cd'er. Philips mener derfor, at sådanne dimser skal
> bære en advarsel herom:

Hvilket de iøvrigt bør, da en butik formodentligt vil være forpligtet
til at tage en sådan CD retur såfremt den ikke kan afspilles i kundens
CD afspiller. (Hvilket slet ikke er usandsynligt)

> [...]
>
> Nu er det en halvgammel artikel, og om der er sket noget siden,
> ved jeg ikke. SafeAudio-teknologien har udviklet sig en del, og

Hvordan er du kommet frem til det?

Kopisikring er af det onde for alle parter.

Først og fremmest er det umuligt at lave en sikker kopisikring det
eneste en kopisikring kan gøre er at bevsærliggøre kopieringen en lille
smule dvs. rettighedshaverne bruger (mange) penge på noget, der har en
meget minimal effekt og som gør dem endnu mere upopulære hos
forbrugerne end de allerede er.

Fra forbrugernes synspunt vil flere af disse kopisikrede CDere ikke
kunne afspilles i bla. deres CDROM drev og evt. billige DVD
afspillere,der baserer sig på PC komponenter.

> Men om det har ændret på
> Philips' holdning, har jeg ikke fundet nogen artikler om.

Det kan jeg ikke forestille mig.

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 05-05-02 12:16

"Morten =?Iso-8859-1?Q?Bjergstr=F8m"?= <nospam01@miljokemi.dk> writes:

>Hvordan er du kommet frem til det?

Det sidste, jeg har læst, tyder på, at de nu beskytter cd'erne,
så de ikke kan aflæses i RAW-mode (som data). Det gør end ikke
CDROM-drev, når de *afspiller* lyd. Kun når de *kopierer* lyd.

Det vil altså sige (hvis det virker - nok et ret stort "hvis),
at man skulle kunne afspille cd'erne i alle typer drev. Man kan
bare ikke umiddelbart lave en digital sikkerhedskopi, og det er
der som bekendt ikke noget krav om, at man skal kunne.

Samtidig betyder det også, at hele den juridiske diskussion om
returnering som "defekt" vil forsvinde (igen forudsat at det
virker).

Det vil jeg kalde en rimelig optimal løsning.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thor Larholm

Dato : 05-05-02 21:48

"Klaus Ellegaard" <klaus@ellegaard.dk> wrote in message
> [...]
> bare ikke umiddelbart lave en digital sikkerhedskopi, og det er
> der som bekendt ikke noget krav om, at man skal kunne.

Min CD-afspiller har digital udgang.
Mit lydkort har digital indgang.

A -> B -> 100% digital kopi.

> Samtidig betyder det også, at hele den juridiske diskussion om
> returnering som "defekt" vil forsvinde (igen forudsat at det
> virker).

Forudsat at det "virker", så har vi blot en ny juridisk diskussion - falsk
markedsføring. Det er jo ikke længere en CD jeg har købt

> Det vil jeg kalde en rimelig optimal løsning.

Jeg vil kalde det en meget dårlig, nærmest ikke-eksisterende, løsning. Der
er stadig absolut ingen kopisikring overfor kopisterne, udelukkende
begrænsninger overfor de normale brugere.

--
Thor Larholm

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 05-05-02 15:46

> Jeg vil kalde det en meget dårlig, nærmest ikke-eksisterende, løsning. Der
> er stadig absolut ingen kopisikring overfor kopisterne, udelukkende
> begrænsninger overfor de normale brugere.

Jeg er helt enig, det er kun de normale brugere, der gerne vil ha´ en kopi
af cd´en til f.eks bilen, som det kommer til at gå ud over, efter min mening
har pladebranchen skudt sig selv i foden flere gange, hævet priserne på
cd´ere(for at finansiere reklamer på tv), opblæsningen af napster i
offentligheden har øget antallet af brugere på peer-2-peer netværkene hvor
der bliver "byttet" musik
....og nu kopisikringen!, hvem vil betale 2x140kr for at have en ekstra kopi
af cd´en?

Folk der fremstiller pirat kopier til at sælge videre skal nok finde en måde
at få kopieret cd´erne på alligevel....

- Rasmus

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-05-02 18:04

On Sun, 5 May 2002 13:48:21 -0700, "Thor Larholm" <usenet@jscript.dk>
wrote:

>Min CD-afspiller har digital udgang.
>Mit lydkort har digital indgang.
>
>A -> B -> 100% digital kopi.

Modtager dit lydkort da AL data fra cd'en, inkl. korrektionsdata?

De fleste, der mener, de laver en 100% digital kopi fra en cd, har
ladet dataen blive "fortolket"/fejlkorrigeret.

http://www.sa.dk/sa/itogarkiv/teknologi/CDRartikel/ARKIVCD.htm
==
En CD kan rumme 2.288 MB (19,2 milliarder bits). Af disse benyttes
1.638 MB til korrektion og de 650 MB til reelt data. Korrektionsdata
fylder altså dobbelt så meget som selve CD’ens data.
==

Med fare for at være pedant, så vil jeg påstå, at en 100% digital kopi
af den oprindelige musik-cd er inkl. korrektionsdata.

--
- Peter Brodersen

Fra : Thor Larholm

Dato : 06-05-02 03:39

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> wrote in message
> Med fare for at være pedant, så vil jeg påstå, at en 100% digital kopi
> af den oprindelige musik-cd er inkl. korrektionsdata.

Det har du også ret i, men jeg er egentlig ligeglad med om jeg får en 100%
digital kopi af hele CD'en - så længe jeg får en 100% digital kopi af
musikken. Hvilket jeg gør :)

De mange korrektionsdata bits på den oprindelige CD har gjort deres arbejde
i det øjeblik den digitale musik har forladt CD'en og kommet til den
digitale udgang. Ergo, jeg er helt tilfreds ;)

--
Thor Larholm

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-05-02 18:56

On Sun, 5 May 2002 19:39:19 -0700, "Thor Larholm" <usenet@jscript.dk>
wrote:

>Det har du også ret i, men jeg er egentlig ligeglad med om jeg får en 100%
>digital kopi af hele CD'en - så længe jeg får en 100% digital kopi af
>musikken. Hvilket jeg gør :)

Min pointe var mere, at diverse nye kopibeskyttelses-tricks netop går
på at mishandle korrektionsdataen, hvilket giver forskellige
resultater i forskellige afspillere, også selvom det umiddelbart
forekommer at være "en digital kopi". Men hvis det virker i dit
tilfælde, så er det jo fint nok :)

--
- Peter Brodersen

Fra : Thor Larholm

Dato : 06-05-02 08:17

> [...]
> resultater i forskellige afspillere, også selvom det umiddelbart
> forekommer at være "en digital kopi". Men hvis det virker i dit

Kort fortalt:
Enten kan CD'en afspilles eller også kan den ikke. Hvis den kan afspilles, kan
den kopieres. Hvis den ikke kan afspilles er den defekt, og jeg vil så ophæve
købet :)

--
Thor Larholm

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 05-05-02 18:43

In <bBdB8.12565$HZ2.924563@news000.worldonline.dk> Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> writes:

> [...]

>Med fare for at være pedant, så vil jeg påstå, at en 100% digital kopi
>af den oprindelige musik-cd er inkl. korrektionsdata.

Men det er jo kun noedvendigt at laese de 650MB reele data for at skabe en 100% digital kopi, da
alle korrektionsdata er bestemt af de 650MB.

Mvh
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-05-02 13:30

Klaus Ellegaard skrev:

>Det sidste, jeg har læst, tyder på, at de nu beskytter cd'erne,
>så de ikke kan aflæses i RAW-mode (som data). Det gør end ikke
>CDROM-drev, når de *afspiller* lyd.

Gætter de sig så bare frem?

--
Bertel

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 05-05-02 13:43

> [...]

> så de ikke kan aflæses i RAW-mode (som data). Det gør end ikke
> CDROM-drev, når de *afspiller* lyd. Kun når de *kopierer* lyd.

Det er ganske almindeligt at afspille digitalt fra CDROM drev for at
komme uden om den ofte dårlige DAC i disse drev.

> Det vil jeg kalde en rimelig optimal løsning.

Det jeg skrev før gælder stadig. (Spild af penge og til irritation)

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 05-05-02 14:08

Nu kommer den lidt off-topic igen, så jeg svarer lige to på én gang.

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>:

>Gætter de sig så bare frem?

Nej, den aflæser det som lyd. Der er forskel i cd-verdenen på de
to ting. Lydaflæsning er fejltolerant, det er dataaflæsning ikke.

Morten Bjergstrøm:

>Det er ganske almindeligt at afspille digitalt fra CDROM drev for at
>komme uden om den ofte dårlige DAC i disse drev.

Så skal man jo til at diskutere, hvordan en lyd-cd sælges: er det
forventeligt, at man kan aflæse en lyd-cd, der følger CDDA-specs,
som data? Det er som udgangspunkt ikke dét, man har købt, og det
er ikke dét, CDDA-skiver fra producentens side er beregnet til.

Omvendt har det virket før - altså på tidligere produkter af den
samme type, og Philips mener som nævnt ikke, at det længere kan
siges at være en cd. Så kan man jo gætte på, hvordan afvejningen
kommer til at være.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-05-02 17:43

Klaus Ellegaard skrev:

>Nej, den aflæser det som lyd.

Det er noget sludder. Der kan kun aflæses 0 og 1 fra en cd-skive
(uden fejl).

>Lydaflæsning er fejltolerant, det er dataaflæsning ikke.

Det er også forkert. Aflæsningen er den samme. Det er den
efterfølgende behandling der kan være anderledes.

--
Bertel

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-05-02 09:07

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

>Det er noget sludder. Der kan kun aflæses 0 og 1 fra en cd-skive
>(uden fejl).

>Det er også forkert. Aflæsningen er den samme. Det er den
>efterfølgende behandling der kan være anderledes.

Det kan man godt sige.

Det er et spørgsmål om, hvordan "aflæsning" defineres. I selve
interfacet defineres aflæsningsmetoden. At den så refererer til
CRC-logikkens behandling af data, er sådan set underordnet. Det
er rent semantisk et spørgsmål om aflæsningsteknik.

Mvh.
   Klaus.

Fra : enn

Dato : 05-05-02 11:30

Producenterne opfinder hele tiden nye "kopi" beskyttende systemer - og andre
opfinder nye programmer så man aligevel kan kopiere dem (fx. Clone CD
software) - så der vil ikke gå længe før man aligevel kan kopiere de "kopi
sikre" cdère

Fra : Peter G C

Dato : 05-05-02 14:32

arthurdent44@hotmail.com <arthurdent44@hotmail.com> skrev:

[klip]

> Det undrer mig lidt at producenterne overhovedet må det, når jeg som
> forbruger har ret til at lave en sikkerhedskopi af dem.

Du har ikke ret til noget som helst - du har i hvert fald ikke krav på, at
cd'en ikke er kopibeskyttet. Det er stensikkert.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Klaus

Dato : 05-05-02 15:05

> Du har ikke ret til noget som helst - du har i hvert fald ikke krav på, at
> cd'en ikke er kopibeskyttet. Det er stensikkert.

Nej, men man har vel krav på at få at vide om den er kopisikret, inden man
køber den.
Hvis CDen ikke vil kunne afspilles på den afspiller man ønsker det, er
produktet "fejlbehæftet" eller hvad?
Klaus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-05-02 17:45

Klaus skrev:

>Hvis CDen ikke vil kunne afspilles på den afspiller man ønsker det, er
>produktet "fejlbehæftet" eller hvad?

Hvis du indskærper over for sælger at sådan forholder det sig for
dig, så er det en mangel hvis han alligevel sælger en kopisikret
cd til dig (uden din specifikke accept).

--
Bertel

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-05-02 19:20

On Sun, 5 May 2002 16:04:57 +0200,
Klaus <hebs@besenet.dk> wrote:

> Nej, men man har vel krav på at få at vide om den er kopisikret, inden man
> køber den.
> Hvis CDen ikke vil kunne afspilles på den afspiller man ønsker det, er
> produktet "fejlbehæftet" eller hvad?

Lad os nu lige gentage: Den plastikskive der angiveligt indeholder musik
er IKKE en musik CD. Den lever ikke op til specifikationerne, og ejeren af
varemærket siger at det ikke er en musik CD.

Dette betyder, at man ikke kan forvente at CD afspillere kan afspille
den musik der er på den. Så man er vel selv ude om det hvis man
forventer en CD afspiller kan afspille noget der ikke er en musik CD.

--
Povl H. Pedersen - ALF#2 - D-482 - nospam@home.terminal.dk
Return e-mail is a spam tarpit.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-05-02 19:29

nospam@home.terminal.dk (Povl H. Pedersen) writes:

> [...]
> den musik der er på den. Så man er vel selv ude om det hvis man
> forventer en CD afspiller kan afspille noget der ikke er en musik CD.

Hvis den er markedsført som værende kompatibel med CDer, så må det siges
at være en mangel hvis den ikke er. Hvor meget kompatibilitet der kan
siges automatisk at være underforstået ved at den ligner og står ved siden
af CDer på hylden vil jeg ikke kunne sige, men nok en del... så meget at
det bør stå med meget store bogstaver at det ikke er en rigtig CD.

/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : arthurdent44@hotmail~

Dato : 05-05-02 15:35

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message

> Du har ikke ret til noget som helst - du har i hvert fald ikke krav på, at
> cd'en ikke er kopibeskyttet. Det er stensikkert.

Måske ikke RET men i hvert fald lov til at gøre det.

Det der irriterer mig er, at jeg rent faktisk KØBER mine CDere. Jeg laver
som regel en kopi af nogle af dem til bilen, hvilket også er helt lovligt.
Så synes jeg sgu det er irriterende, at jeg bliver forhindret i at foretage
mig en lovlig handling.

Det er vel det samme som at jeg nægter dig at gå på fortovet uden for mit
hus, selv om det er offentligt område og du opholder dig der helt lovligt

/Lars

Fra : Peter G C

Dato : 05-05-02 15:54

arthurdent44@hotmail.com <arthurdent44@hotmail.com> skrev:

[klip]

> Måske ikke RET men i hvert fald lov til at gøre det.

Helt præcist - og jeg er helt enig.

> [...]
> som regel en kopi af nogle af dem til bilen, hvilket også er helt lovligt.
> Så synes jeg sgu det er irriterende, at jeg bliver forhindret i at

Det kan vi da sikkert nok blive enige om.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter G.

Dato : 05-05-02 16:55

In article <ab3c3i$c44$1@tux.netsite.dk>, Peter G C
> [...]
>
> Du har ikke ret til noget som helst - du har i hvert fald ikke krav på, at
> cd'en ikke er kopibeskyttet. Det er stensikkert.

Men du har krav om at en kopibeskyttet plade mærket som CD(tm) lever op
til fastsatte specifikationer for varemærkede (Philips-Sony) CD'er(tm)
samt at dette medfører at de kan bruges i maskineri, der er solgt med
løfte om at at kunne benytte disse varemærkede CD'er(tm)?

Det er jo netop dette, der forhindrer kopibeskyttede "CD"'er at kunne
sælges med det kendte Philips/Sony CD-mærkat. De lever ikke op til
specifikationerne for disse CD'er(tm).

--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Indfør Systembolaget og begræns privatbilismen.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 05-05-02 18:08

En kommentar til debatten:

Det er vel også et problem, hvis vi betaler 4 kr pr blank cd til
kunstnerne fordi vi har lov til at kopiere deres musik til privat brug,
hvis kopisikring samtidig gør det umuligt at kopiere? Set på denne måde,
kan det om ikke andet medvirke til, at afgiften forsvinder på et
tidspunkt.

Der er ikke noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget

Hilsen
Uffe