"Heksering"
Fra : Søren

Dato : 05-05-02 09:00

Hej .
Jeg er fornyligt flyttet i eget hus.
På græsplænene er der nogle ringformede afmærkninger hvor græsset gror helt
vildt og er meget mørkegrønt.
Om sommeren kommer der mange svampe i ringen og det kan godt lugte en anelse
ilde.
Ringene er ca 1,5 - 3 meter i diameter.
Jeg har fået at vide at det er noget der hedder "hekseringe", men hvad er
det og kan det evt fjernes.

Mvh Søren

Fra : H. Olesen

Dato : 05-05-02 10:40

On Sun, 5 May 2002 10:00:22 +0200, "Søren" <sht@paradis.dk> wrote:

>Jeg har fået at vide at det er noget der hedder "hekseringe", men hvad er
>det og kan det evt fjernes.

Det fjerner sig selv med tiden, ved at ringen 'vokser udad'. Dvs
diameteren bliver større og større og til sidst er den så stor, at den
er vokset ud af din have.

--
mange havehilsener Helle
http://www.havesiden.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-02 20:30

"Søren" <sht@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ringene er ca 1,5 - 3 meter i diameter.
> Jeg har fået at vide at det er noget der hedder "hekseringe", men hvad er

Jeg tror ikke hekseringe kan fjernes, svampenes mycelium går mindst 1 meter
ned i jorden.
Prøv at se det som en særlig værdi i haven.
Tidligere hed det en elledans, man mente at græsset blev slidt hvor
elverfolket havde danset.

Hilsen Aksel

Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-05-02 18:20

> [...]
> Ringene er ca 1,5 - 3 meter i diameter.
> Jeg har fået at vide at det er noget der hedder "hekseringe", men hvad er

Se f.eks. her:
http://hjem.get2net.dk/per.hansen/faq.htm

Per A. Hansen