Parkeringsregler for MC´ere?
Fra : Bertel Dons Christen~

Dato : 05-05-02 02:19

Jeg har aldrig hørt om nogen, der fik en parkeringsbøde for at placere sin
motorcykel på et fortorv eller lignende. Hvad siger loven egentlig om
parkering af motorcykler, for man kan jo heller ikke placere en P-billet
sikkert nogen steder på den?

Bertel Dons

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 05-05-02 02:27

"Bertel Dons Christensen" <papa.d@rhk.dk> wrote in message
> [...]
> motorcykel på et fortorv eller lignende. Hvad siger loven egentlig om
> parkering af motorcykler, for man kan jo heller ikke placere en P-billet

Loven siger at du ikke må parkere på fortorvet samt i parkeringsbåse med
mindre denne er en speciel MC bås (dvs. hvis der står MC i den eller der er
afbildet en motorcykel). I København ved jeg dog at man tillader MC'ere at
parkere på fortorvet hvis der kan komme en tvillingebarnevogn forbi. Det har
jeg fået konfirmeret af Parkering København.

Hvordan det rent praktisk foregår når der bliver skrevet en bøde til en MC
ved jeg ikke.

Hilsner,

Tony
XJ600S

Fra : [DK-5000] Tony

Dato : 05-05-02 03:12

> Loven siger at du ikke må parkere på fortorvet samt i parkeringsbåse med
> mindre denne er en speciel MC bås (dvs. hvis der står MC i den eller der
er
> afbildet en motorcykel).

Hmm, synes vi har vendt det her før. Måske er der forskelle mellem
politikredse, men jeg er ret overbevist om at jeg i Odense _skal_ holde i en
bilbås, og jeg _skal_ løse billet. Blot skal jeg tage billetten med mig.
Eller hur?

Spurgte en gang en parkeringsvagt. Han ville jo ikke love mig noget, men
hentydede til at hvis den ikke stod i vejen, fik man ikke nogen bøde. I
øvrigt skal der vel en anmeldelse til hvis jeg parkerer på fortovet. En
P-vagt må jo kun give bøder til dem der parkerer forkert, ikke til dem der
parkerer ulovligt.

Tony

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 05-05-02 11:37

"[DK-5000] Tony" <mynsterman@hotmail.com> wrote in message

> [...]
en
> bilbås, og jeg _skal_ løse billet. Blot skal jeg tage billetten med mig.

Parkeringsreglerne skifter afhængigt af hvilket distrikt man befinder sig i,
så derfor er det en god idé at orientere sig om reglerne hvis man parkerer
på steder man ikke er vant til. I en bekendtgørelse fra Parkering København
(§7) er motorcykler fritaget for betaling
(http://www.parking.kk.dk/bek%20om%20p%20i%20kbh.htm)

Ved en hurtig søgning på Odense Kommunes hjemmeside fandt jeg tillige ud af
at I heller ikke skal betale parkeringsafgift og faktisk tror jeg det er
praksis landet over. Tjek selv:
http://www.odensekommune.dk/odense/pegasus.nsf/online/7DE74FA4AB77BE1DC1256A
D1002D284B (eller søg på parkering på www.odensekommune.dk)

> [...]
> P-vagt må jo kun give bøder til dem der parkerer forkert, ikke til dem der

Ja det er meget muligt. Jeg er ikke klar over hvor grænsen er.

Hilsner,

Tony

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 05-05-02 13:10

> Parkeringsreglerne skifter afhængigt af hvilket distrikt man befinder sig
i,

Og om det er en privat p-plads eller offenlig. På fisketorvet (der er
privat) skal ifølge damen i info-øen holde i p-båsene til biler (de har
ingen mc-båse) mens man ved rødovrecenteret skal holde i mc-båse.

/A

Fra : Henrik Larsson

Dato : 05-05-02 11:56

> I København ved jeg dog at man tillader MC'ere at
> parkere på fortorvet hvis der kan komme en tvillingebarnevogn forbi.
> Det har jeg fået konfirmeret af Parkering København.

Motorcykler er ellers ikke nævt i § 8d i kbh politi's vedtægter over
køretøjer fritaget for p-afgift.

http://www.kbhpol.dk/p-regler.htm

Mvh Henrik

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 05-05-02 12:35

"Henrik Larsson" <henrik_l@mailme.dk> wrote in message

> Motorcykler er ellers ikke nævt i § 8d i kbh politi's vedtægter over
> køretøjer fritaget for p-afgift.
>
> http://www.kbhpol.dk/p-regler.htm

Nej men det er de hos Parkering København som forvalter og opdriver
parkeringsafgiften i københavn.

Tony
XJ600S

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 05-05-02 15:38

"Tony Lorentzen" <tony@REMOVETHISlorentzen.com> skrev i en meddelelse

> Nej men det er de hos Parkering København som forvalter og opdriver
> parkeringsafgiften i københavn.

I Århus, skal en motorcykel ikke købe en parkeringsbillet, da den ikke kan
sættes i forruden. Årsagen til dette er at den ellers vil kunne blæse væk,
eller regnen kan ugyldiggøre billeten. Derfor ingen P-billet til motorcykler
i Århus. Derimod skal en motorcykel overholde den tidsgrænse der er ved
nogle prakeringspladser. Rent praktisk foregår en kontrol ved at en
kontrolant noterer (dæk)ventilernes position. vedkommende vender så tilbage
senere og hvis de stadig vender i samme retning (og tiden er udløbet) står
man overfor en bøde. praktisk (og fuldt lovligt) kan dette omgås ved at
rotere dækket

Mht parkering i bilbås er dette ulovligt for mc'er, også selvom der er flere
af dem i samme bås.

Dette var hvad jeg fik af vide til teoriundervisningen, om parkering i Århus

--
Jacob

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 05-05-02 08:59

> [...]
> motorcykel på et fortorv eller lignende. Hvad siger loven egentlig om
> parkering af motorcykler, for man kan jo heller ikke placere en P-billet

Hej du.

Medmindre reglerne har ændret sig de sidste 8-10 år (..og det kan de jo
velsagtens), har jeg følgende bud:

Du må parkere på fortovet såfremt der ingen MC-bås er i nærheden, dog skal
en tvillingebarnevogn (!?) kunne passere. Og MCen's parkering må generelt
ikke være til gene.

Du kan parkere i så lang tid du lyster, da du jo ikke kan sikre din
P-billet.

Det er de regler jeg har levet under, og jeg har endnu ikke modtaget nogen
ufrivillig P-afgift (..via MC, vel at mærke....grrr..).

Kenneth

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 05-05-02 09:56

http://www.mc-koereskolen.dk/parkering.htm

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Bertel Dons Christen~

Dato : 05-05-02 12:04

Tak for hjælpen alle sammen!

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk <xng@post.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ab2sd5$3150$1@news.cybercity.dk...

Fra : Søren Jim

Dato : 06-05-02 22:21

> Henrik Nielsen - RaptorMC.dk <xng@post.cybercity.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:ab2sd5$3150$1@news.cybercity.dk...

Hejsa jeg fik for et par år siden en P-Bøde på min Mc efter at have parkeret
på fortorvet,men ringet til den lokale Politistation (Ballerup) kunne jeg
blot henvise når jeg snakket med P-Kontoret
Jeg slap altså for bøde...
Men det betjenten sagde var at man kan ikke give en Mc en P-Bøde ,men
derimod kan de Fjerne den hvis den er til ulempe for trafikken.....
Gad nok vide om det stadig holder......I Ballerup

MVH
Søren (som er på vej Til DK igen for at ha et stævnemøde med sin CBR1K)

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 06-05-02 13:00

Ja, det ville da være rart at vide.