Hvor står jeg i garantisag?
Fra : René Jensen

Dato : 05-05-02 00:00

Hej

Spørgsmål (Eller for at gøre lang historie kort):

1. Hvis en købt vare har en fejl/defekt og er uhåndterlig at bringe
til sælger, SKAL sælger komme til varen? (Hvis sælger skal dette vil
jeg gerne have reference i købeloven)

2. Skal sælger i den periode hvor en vare er til reperation stille en
vare af lignende karakter til rådighed? (Hvis sælger skal dette vil
jeg gerne have reference i købeloven)

3. Hvor længe må sælger have en vare til reperation før at der skal
ydes en erstatning, her tænker jeg på om man kan være heldig at varen
bliver ombyttet.

4. Jeg kørte forleden dag forbi Super Radio som jeg har tegnet Super
udvidet forsikring hos, desværre var butikken lukket. Hvem står nu for
min udvidet garanti dækning, er det Super Radio kæden (hvis den
eksisterer længere), er det den nye ejer eller er det
forsikringsselskabet som den udvidede forikring er tegnet igennem
(Inter Forsikring A/S) der står for dækningen?

Historien bag spørgsmålene (Eller for at gøre en kort historie lang):

Jeg købte d. 5. december 1996 et 46" bagprojektionstv i Super Radio i
Aalborg. Jeg fik muligheden for at tegne en udvidet tillægsforsikring
til 1295,- kr., hvilket jeg (heldigvis) valgte at gøre.
Fjernsynet fungerede fint nok indtil juni 2000. Da jeg kom hjem en dag
var billedet meget udtydeligt og jeg troede at en af de pærer der
sidder inde i fjernsynet var gået. Jeg kontaktede Super Radio som bad
mig om at komme ud med fjernsynet så de kunne kigge på det. Jeg
fortalte hvor stort det var og at det ikke var transporterbart, men
dette ville ekspedienten ikke høre af. Jeg fortalte at jeg ville
undersøge sagen nærmere og vende tilbage. (Her kommer mit første
spørgsmål) Jeg mente at have læst dette et sted og vendte tilbage til
butikken og forklarede dem dette. Efter lang tids tovtrækkeri får jeg
dem endelig overtalt til at afhente mit fjernsyn. (Spørgsmål 2) Jeg
kunne låne et 21" tv som plaster på såret men takkede nej.
Jeg ventede og ventede nu på at mit fjernsyn skulle komme tilbage fra
reperation, og rykkede ugentligt, men hvergang jeg rykkede manglede de
en del fra Frankrig som de ikke kunne skaffe hjem. (Spørgsmål 3).
Efter 4 måneder fik jeg mit fjernsyn igen, og var igen lykkelig.
Desværre kom jeg igen hjem fra arbejde forleden dag og nu har mit
fjernsyn de nøjagtige samme symptomer. Derfor vil jeg gerne have
afklaret disse spørgsmål inden jeg kontakter Super Radio (Spørgsmål 4)

/René

Fra : Carsten Howard

Dato : 05-05-02 00:13

"René Jensen" <rene_jensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 1. Hvis en købt vare har en fejl/defekt og er uhåndterlig at bringe
> til sælger, SKAL sælger komme til varen? (Hvis sælger skal dette vil

Nej det skal sælger ikke!

> 2. Skal sælger i den periode hvor en vare er til reperation stille en
> vare af lignende karakter til rådighed? (Hvis sælger skal dette vil
> jeg gerne have reference i købeloven)

Det skal de heller ikke!

> 3. Hvor længe må sælger have en vare til reperation før at der skal
> ydes en erstatning, her tænker jeg på om man kan være heldig at varen
> bliver ombyttet.

Der er ikke nogen enlige regler på det område, det hedder bare inden for
rimelig tid, det er 4 mdr. ikke.

Når et TV har været til rep. 3 gange for den samme fejl, kan man gøre krav
på et nyt TV.

Men da det er en forsikringssag vil du nok kun få udbetalt det der gælden i
følge din police, det vil sige købspris -20% pr. år. efter 2 år.

> [...]
> forsikringsselskabet som den udvidede forikring er tegnet igennem
> (Inter Forsikring A/S) der står for dækningen?

Det gør Inter Forsikring A/S, men Elgiganten har måske overtaget deres
service forpligtigelser for SuperRadio.

Eller var SuperRadio under Fredgaard som nu er under F-Gruppen sammen med
Fona.

Carsten

Fra : Bohn

Dato : 02-06-02 19:17

"Carsten Howard" <¤carsten.howard@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> "René Jensen" <rene_jensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er ikke nogen enlige regler på det område, det hedder bare inden for
> rimelig tid, det er 4 mdr. ikke.

Som Carsen skriver er 4 md ikke rimelig tid.

Jeg har hævet en handel på en forstærker i HiFi-klubben, efter den havde
været til Rep. i 6-7 uger. Jeg snakkede meget med dem gennem hele forløbet,
hvor jeg fortalte dem at jeg ville gøre brug af mine rettigheder som
forbruger, og at jeg derfor til sidst ville gøre krav om at hæve handlen,
hvis de ikke kunne levere mit produkt til den dato som de selv havde sat. Da
de ikke kunne levere til deres egen fastsatte dato (inden for de 6-7 uger),
havde jeg ikke noget problem med at få alle mine penge igen. Dog mener jeg
at forretningen kan tilbyde dig et nyt produkt, istedet for det gamle, dog
skal det vare samme eller en nyere model.

Det er ikke til at vide om der gælder andre regler når det er en tillægs
forsikring du har til at dække dit produkt. men de har vist opbrugt deres
grænse for hvor længe en vare kan være til Rep. det skal jo ikke komme dig
til last, at de skal have en reserve del fra et andet land. hvis det skal
lavet igen ville jeg nok kræve "en" vare retur efter 6-8 ugers tid, eller
også hæve handlen.

Hygge
Kim Bohn

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 05-05-02 00:25

> [...]

> 1. Hvis en købt vare har en fejl/defekt og er uhåndterlig at bringe
> til sælger, SKAL sælger komme til varen? (Hvis sælger skal dette vil

Fra forbrugerstyrelsen pjece "Ret og pligt som forbruger" står der følgende
om reklamationer ifht. købeloven:
<CITAT>
Som hovedregel skal du selv bringe varen hen i butikken, men hvis den er for
stor og tung fx en seng, et væg til væg tæppe eller et stort fjernsyn, må
sælgeren komme ud til dig eller betale for at få det transporteret hen til
forretningen.
</CITAT>
Dette er altså forbrugerstyrelsens udlægning, og jeg har ikke nogen
henvisning til en paragraf, hvori dette står. MEN, da dit produkt er over ét
år gammelt, er det ikke længere omfattet af den almindelige reklamationsret,
men derimod af betingelserne i den tillægsforsikring, du har købt. Hvad den
siger omkring dette forhold, kan du læse ud af din police.

> 2. Skal sælger i den periode hvor en vare er til reperation stille en
> vare af lignende karakter til rådighed? (Hvis sælger skal dette vil
> jeg gerne have reference i købeloven)

Nej. Men ofte er det en "service" som er inkluderet i tillægsforsikringen.

> 3. Hvor længe må sælger have en vare til reperation før at der skal
> ydes en erstatning, her tænker jeg på om man kan være heldig at varen
> bliver ombyttet.

I rimelig tid. Alt efter hvor besværlig fejlen er at finde, og hvor besværlig
reservedelene er at skaffe, kan der gå fra alt mellem en uge til flere
måneder. Du må derfor typisk påregne længere reparationstid på et defekt TV
end på en defekt sutsko.

> [...]
> forsikringsselskabet som den udvidede forikring er tegnet igennem
> (Inter Forsikring A/S) der står for dækningen?

Super Radio er blot lavet om til El-giganten. Kontakt derfor dem i første
omgang.

mvh
Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 05-05-02 00:59

Hvis du henvender dig i Elgiganten med forsikringsbevis, kan de sørge for at
skaffe transport gennem Electronic Centret, som sikkert kommer til at stå
for reparationen.

> Super Radio er blot lavet om til El-giganten. Kontakt derfor dem i første
> omgang.

Super Radio er ikke "lavet om" til ElGiganten, men opkøbt af EG, da
Fredgaard skulle have råd til at købe Fona.
Men Elgiganten klarer Super Radio's serviceforpligtelser.

mvh Peter

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 05-05-02 01:23

"Peter Holm" <peterho@vip.cybercity.dk> skrev

> Super Radio er ikke "lavet om" til ElGiganten, men opkøbt af EG, da
> Fredgaard skulle have råd til at købe Fona.

Korrekt. En upræcis formulering i en sen nattetime I et
forbrugerperspektiv kan ejerskabsforholdet i øvrigt være ligegyldigt, idet
Elgiganten netop har skiltet med at være en sammenslutning af Køkkenland og
SuperRadio.

mvh
Peter