Snail-war 3
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-05-02 22:39

Har nu fundet et offer til bestialske forsøg. Snegle kan heller ikke tåle
kunstgødning, viste det sig, men det er da helt utroligt som det suger vand
til sig. Jeg ved ikke hvor længe det kommer til at sidde, men nu pensler jeg
altså på kryds og tværs i hele drivhuset med en koncentreret grød, så må vi
se hvor tit det skal gøres.

Jeg gentager lige min forespørgsel om knibning af agurk. Der er dannet 2
agurker i første bladhjørne. Skal jeg fjerne den ene eller dem begge? Skal
jeg knibe slyngtråde? Kom med et hurtigt svar, de gror som bare...
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 05-05-02 06:47

On Sat, 4 May 2002 23:39:28 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Jeg gentager lige min forespørgsel om knibning af agurk. Der er dannet 2
>agurker i første bladhjørne. Skal jeg fjerne den ene eller dem begge? Skal
>jeg knibe slyngtråde? Kom med et hurtigt svar, de gror som bare...

Jeg har forstået det sådan, at man fjerner de første agurker for at
planten skal bruge kræfterne på at vokse. Jeg har også hørt andre
sige, at det er fuldkommen ligegyldigt. Om du kan bruge det til noget
ved jeg ikke. Jeg selv har fjernet de to første agurker på planterne.

Jeg har aldrig knebet slyngtrådene, ejheller hørt at man skulle. Så
det har jeg altså ikke gjort.

Hjertelig morgenhilsen
Dorte

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-05-02 08:16

<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>altså på kryds og tværs i hele drivhuset med en koncentreret grød, så må vi

I mit drivhus går jeg på jagt med et par dages mellemrum. Jeg har
massevis af såkasser stående, og der skal ikke meget snegl til at rydde
sådan en kasse. Jeg løfter alle kasserne, hvis jeg ser en snegl tager
jeg min Felco og klipper hovedet af den. Eller midt over, hvis det er en
med hus.
Den metode fungerer faktisk godt, og så kan jeg jo samtidig nærstudere
såkasserne og se om der er kommet noget op og hvor meget.

>Jeg gentager lige min forespørgsel om knibning af agurk. Der er dannet 2
>agurker i første bladhjørne. Skal jeg fjerne den ene eller dem begge? Skal

Ja, fjern den ene. Og lad være med at lade den anden blive ret stor
inden du høster den, så længe den sidder helt inde ved stammen på en ung
og endnu ikke ret stor agurkeplante, så tager den en masse kræfter som
planten ellers burde bruge på at vokse sig stor.

>jeg knibe slyngtråde? Kom med et hurtigt svar, de gror som bare...

Lad slyngtrådene sidde, de gør ingen skade.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Aa. Worm

Dato : 05-05-02 08:35

> [...]
> agurker i første bladhjørne. Skal jeg fjerne den ene eller dem begge? Skal
> jeg knibe slyngtråde? Kom med et hurtigt svar, de gror som bare...

Helge Pedersen (mange havefolks "guru"), siger, at man godt kan lade een
agurk blive i hvert 2-3 bladhjørne, -så det plejer jeg at rette mig efter.
Jeg mener ikke, der er nogen grund til at knibe slyngtrådene.

Hilsen
Aase