Pillefyr igen
Fra : Snip

Dato : 05-02-01 21:39

Læste i dag i en annonce om et pillefyr der kunne tilsluttes det alm.
oliefyr, men ikke fyldte mere end motoren.

Kender nogen til det? Prisen var ca. 20.000.

--
snip@post8.tele.dk

Fra : Gert Espersen

Dato : 06-02-01 09:52

Hej

Se på www.pellx.com og www.nordjysk-bioenergi.dk

Fylder som en oliebrænder, og fødes af en snegl af vilkårlig længde.

M.v.h.

-Gert..

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-02-01 22:35

Ikke som godkendt (tilskudsberretiget) af teknologisk institut. Vi er netop
nu i gang med at finde det "bedste pillefyr til prisen", og der er kun 7
firmaer med ialt 9 variationer til villaer på under 200 m2. Prøv på
www.teknologisk.dk/2011
måske kan det bruges.

Mvh Maria

Fra : Gert Espersen

Dato : 07-02-01 10:19

Hej

Skidt da med tilskuddet....Det er alligevel lige faldet til 15%, så det
batter ikke meget, når f.eks. et BAXI anlæg koster >60.000,-

Køber man f.eks. en TB-mini og en ny Vølund kedel, ligger investeringen
på ca. 23.000,- incl. moms, plus montering.

Så ved jeg godt, at den dyre måske er 3,5% mere effektiv, meeeeeeen man
skal nu fyre længe, før det er tjent ind.

Dog vil jeg sige, at f.eks. en BAXI er løsningen, hvis man skal have
fyret stående i bryggers el. lign.

M.v.h.

-Gert..

Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 07-02-01 13:16

"Gert Espersen" <ge@but.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Skidt da med tilskuddet....Det er alligevel lige faldet til 15%, så det
> batter ikke meget, når f.eks. et BAXI anlæg koster >60.000,-

Og fra den 8. januar er tilskuddet yderligere begrænset med et loft på max..
5000,- for private (4000,- for erhverv)...

Fra : Nicolai Lang

Dato : 08-02-01 07:22

On Mon, 5 Feb 2001 21:39:22 +0100, "Snip" <snip@post8.tele.dk> wrote:

>Læste i dag i en annonce om et pillefyr der kunne tilsluttes det alm.
>oliefyr, men ikke fyldte mere end motoren.
>
>Kender nogen til det? Prisen var ca. 20.000.

Jeg har set annoncer fra Shell for noget i den prisklasse.

Men:

Når nu 5-10% af de danske husstande (eller flere) har skiftet til
træpiller, sætter politikkerne så ikke bare afgifterne op på det også,
så de følger olieprisen (ligesom naturgas)?

Jeg overvejer selv om vi skal skifte til sommer. Det vil være tjenst
hjem på 1½ år.

- Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Gert Espersen

Dato : 08-02-01 08:15

Nicolai Lang wrote:

> [...]
> træpiller, sætter politikkerne så ikke bare afgifterne op på det også,
> så de følger olieprisen (ligesom naturgas)?

Så får de fandme røven på komedie

De har ikke noget at have en evt. afgift i ? Der er jo ingen forurening,
og der er brændsel i overflod....
Sverige, Norge, Finland og Balterne producerer mere end de selv kan fyre
af.......

> Jeg overvejer selv om vi skal skifte til sommer. Det vil være tjenst
> hjem på 1½ år.

Gør det.....

-Gert..

Fra : Snip

Dato : 08-02-01 19:39

Det har de vel gjort med naturgas?

Fra : Nicolai Lang

Dato : 12-02-01 18:29

On Thu, 08 Feb 2001 07:15:13 GMT, Gert Espersen <ge@but.auc.dk> wrote:

>Så får de fandme røven på komedie

Tjah, men alligevel skulle det vel ikke forhindre dem? Jeg kan lige se
oevrskrifterne - 50.000 vrede træpillefyrejere banker (ikke sagesløst)
folketing

>De har ikke noget at have en evt. afgift i ? Der er jo ingen forurening,
>og der er brændsel i overflod....

Ja. Men pengene til vort fælles samfund skal jo ind igen.

Bemærk venligst, at jeg forsøger IKKE at dreje det over i en
(parti)politisk debat, men forsøger at afdække om jeg kan dumme mig
ved at skifte min iøvrigt udemærkede, men dog noget gamle, oliebrænder
ud med en træpille ditto.

En anden løsning jeg overvejer lidt, er en kombineret træ/træpille
brændeovn, i stuen, sat til centralvarmesystemet.

Men, hvis har ikke nogen skorsten der hvor den kunne tænkes placeret,
så der skal laves en udvendig skorsten. Ad hensyn til udseendet er jeg
ikke meget for stålskorsten, men det må jo mere komme an på en
afvejning.

Men jeg gætter på vi er opppe i et ret højt prislag ikke? ca. 25.000
for ovnen, 10.000 for skorsten og montering + 3.000 for tilslutning
til varmesystemet (alle priser er mine gæt)? Er der stadig en brugbar
besparelse ved den løsning? Jeg ser jo en del hyggevirkning ved sådan
en levende ild i stuen.

Tak for jeres gode kommentarer i øvrigt.

Mvh
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 13-02-01 07:22

"Nicolai Lang" <nicolai@spamcop.net> skrev i en meddelelse >
> Tjah, men alligevel skulle det vel ikke forhindre dem? Jeg kan lige se
> oevrskrifterne - 50.000 vrede træpillefyrejere banker (ikke sagesløst)
> folketing

Og husk så lige at de fleste pillefyr også kan afbrænde f.eks. korn/raps og
andre afgrøder. Derfor er prisen på træpiller nødt til at konkurrere med
prisen på korn. Og det er ikke realistisk at lægge energiafgift på korn, da
mange selv har mulighed for at producere... 1-2 tdl kan producere korn nok
til at opvarme et middelstort parcelhus.

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 08-02-01 21:46

Nicolai Lang wrote:

> Men:
>
> Når nu 5-10% af de danske husstande (eller flere) har skiftet til
> træpiller, sætter politikkerne så ikke bare afgifterne op på det også,
> så de følger olieprisen (ligesom naturgas)?

Det ville ikke være rart. Så ville man jo blive lige så ulovlig som en
hjemmebrænder, hvis man fældede et træ i sin have og puttede det i sin
brændeovn...
Jeg tror jeg vil plante nogle fler træer. De kunne gå hen og blive mange
penge værd på det sorte marked.

:) Johan

Fra : Gert Espersen

Dato : 09-02-01 08:00

Johan Myhre Andersen wrote:

> [...]

Naturgas'en er jo et fossilt brændstof på linie med olie og kul, altså
noget man udvinder af moder jord, og noget der en dag vil slippe
op........Det kan man jo ikke sige om træet, hvis vi tilser at plante
nyt.
Mange planter jo deres marker til med pil, som så hugges til
flis........

> Det ville ikke være rart. Så ville man jo blive lige så ulovlig som en
> hjemmebrænder, hvis man fældede et træ i sin have og puttede det i sin
> brændeovn...

Det ville man jo så være....hjemmebrænder altså

-Gert..

Fra : Brian Skaarup

Dato : 11-02-01 20:19

On Fri, 09 Feb 2001 07:00:20 GMT, Gert Espersen <ge@but.auc.dk> wrote:
> [...]
Det skulle såmænd ikke undre mig.
Der er f.eks. også afgift på rafineret rapsolie til brug i
dieselbiler.