Misbrug af email
Fra : Kirstine

Dato : 04-05-02 20:04

Hej NG

Sååååe er den sq gal igen *suk*

Jeg har været igang med at flytte rundt og male i min lejlighed, så
derfor blev min elskede computer pakket væk, så den var i sikker afstand
fra maling, vævfylder og andre ubehageligheder. I går aftes er jeg så
endeligt klar til at komme online.

Da jeg åbner mit mailprogram, vælter det ind med mails fra forskellige
administratorsystemer, der fortæller mig, at mine mails er blevet afvist
grundet Klez Virus. Det undrer mig jo noget, eftersom mit mailprogram
slet ikke har været online i 14 dage.

Så får jeg en mail fra en venlig usenetbruger, som fortæller mig, at jeg
må have en virus, der sender sig selv til alle i mit adressekartotek, og
at jeg bør sætte mit antivirusprogram i sving. Det gør jeg selvfølgeligt,
men det finder ingen virus. Da usenetbrugeren heller aldrig har stået i
mit adressekartotek er jeg nu ret sikker på, at der er noget helt galt.
Usenetbrugeren er så venlig at sende mig headeren fra den mail, som han
har modtaget, og da jeg har fast IP adresse, er det nemt at konstatere,
at den mail ikke er kommet fra min maskine.

Jeg har nu haft telefonisk kontakt med TDC, som sagde, at de intet kunne
gøre - enhver kan bruge min mailadresse til at sende virus rundt. Jeg har
mailet politiets it-side uden de store forhåbninger om, at de kan gøre
noget ved det. Det jeg er usikker på, er, hvordan jeg står i forhold til
klager fra de, som modtager en virusmail med min mailadresse på. Kan I
fortælle mig lidt om det?

Kirstine
--
Kirstine

*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-05-02 22:13

"Kirstine" <minipip@mail.dk> skrev i en meddelelse
Det jeg er usikker på, er, hvordan jeg står i forhold til
> klager fra de, som modtager en virusmail med min mailadresse på. Kan I
> [...]
Du står godt! De pgl. kan bl.a. henvises til at læse lidt i
dk.edb.sikkerhed.virus
Her er det omtalt flere gange, at flere og flere virusprogrammer stjæler
mailadresser i folks kartoteker og derefter bruger dem som falsk afsender.
Det gør bl.a. Klez virussen.
Det tyder altså på, at Klez har været på en pc, hvor din mailadresse lå i
pgl.s adressekartotek.
Den har så snuppet den med og bruger nu din adresse som falsk afsender,
hvilket så igen kan konstateres ved netop som du gjorde, at kigge på
headeren og se, at ip adressen stammer fra et helt andet sted.
Selv om virussen skulle være kommet fra dig, ville du stadig ikke have noget
problem som sådan, så længe det ikke er med vilje, at du har spredt den.
Det har jo længe været kendt, at diverse virus videresender sig selv via
folks adressekartoteker, uden at de umiddelbart kan se det.

Kurt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-05-02 08:48

Kurt B. Andersen skrev:

>Du står godt!

Det synes jeg nu ikke. Hun er faktisk magtesløs over for
problemet. Dels vil hun måske få flere fejlmails og meddelelser
om at hun er smittet, dels vil en hel del mennesker tro at hun er
smittet.

At hun ikke har et juridisk problem, er da en ringe trøst.

--
Bertel