Fjernsyn i stykker efter 3 måneder
Fra : Michael Thomsen

Dato : 04-05-02 14:43

Hej alle sammen

Jeg købe d. 7. Januar et fjernsyn fra A-Z i Hjørring.
d. 15. April går fjernsynet i stykker. Det begynder at sige mærkelige klik
lyde og skærmen er helt hvid. d. 19. April kører i fra Frederikshavn til
Hjørring med fjernsynet, og de sender det til reperation. Vi spørger
selvfølgelig om vi kunne få et nyt, da vi mener at det må være en fabriks
fejl, men ekspedienten siger at det skal til reperation.

Vi har kontaktet dem idag, for at hører hvordan det gik med fjernsynet, men
det var stadig til reperation. Vi bliver så stillet om til Radio / TV
afdelingen for at hører om vi kunne få et nyt. Ekspedienten afviser
forslaget, og henviser til en reglen A-Z har; indefor 14 dage efter købet,
kan varen kun ombyttes. Og vi siger selvfølgelig at vi ifølge købs loven har
ret til ombytning af varen, da vi mener at det er en fabrikations fejl.

Men hvem har ret?

Mvh Michael

Fra : Klaus

Dato : 04-05-02 14:53

cut
> [...]
har
> ret til ombytning af varen, da vi mener at det er en fabrikations fejl.
Den nye købelov blev vedtaget af folketinget 16. april, med gyldighed fra 1.
januar 2002.
Efter denne er i ikke pligtige at acceptere et reparationsforsøg, når varen
er mindre end 6 mdr. gammel.
Klaus (ikke jurist)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-05-02 14:58

On Sat, 4 May 2002 15:42:45 +0200,
Michael Thomsen <gichael@hunters.dk> wrote:
> [...]
> selvfølgelig om vi kunne få et nyt, da vi mener at det må være en fabriks
> fejl, men ekspedienten siger at det skal til reperation.

Det kan han ikke kræve. Du kan normaælt indenfor de første 6 måneder
kræve omlevering jvf. den nye købelov. Det kræver dog, at det ikke vil
medføre uforholdsmæssigt store omkostninger for A-Z, hivlket jeg ikke
kan se det vil.

Gå ind på www.retsinfo.dk - find købeloven, og send den til dem.
Eller ring til A-Z og spørg efter en højere i systemet, f.eks.
varehuschefen.

--
Povl H. Pedersen - ALF#2 - D-482 - nospam@home.terminal.dk
Return e-mail is a spam tarpit.

Fra : Michael Thomsen

Dato : 04-05-02 18:20

Mange tak for de mange svar..

Jeg har fundet loven har:

http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20020021330

Men jeg er lidt i tvivl om hvilken paragraf det er.

Mvh michael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-05-02 19:08

Michael Thomsen skrev:

>Jeg har fundet loven har:
>Men jeg er lidt i tvivl om hvilken paragraf det er.

Det er § 78:

   Køberens mangelsbeføjelser

§ 78.   Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget
   mellem

1)   afhjælpning af mangelen,

2)   levering af en anden genstand, der stemmer overens med
   aftalen (omlevering),

3)   et passende afslag i købesummen eller

4)   ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2.   Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
   gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil
   påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal
   herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden
   mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan
   gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3.   Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan
   køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller
   ophævelse af købet.

Der står at du kan kræve en anden vare hvis der er mangler ved
den leverede (pkt. 2).

--
Bertel

Fra : Henning

Dato : 05-05-02 09:05

On Sat, 04 May 2002 20:07:55 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Det er § 78:
>
>   Køberens mangelsbeføjelser

Og husk på - lad være med at fare ud med trusler og paragraffer først.
Bed om at få lov at tale med afdelingschefen, og gør ham pænt
opmærksom på, at der er kommet ny lov ang. garantireparatjoner. Måske
er han ikke klar over det

Henning
hsb@FJERNESimage.dk