/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Fjernsyn i stykker efter 3 måneder
Fra : Michael Thomsen


Dato : 04-05-02 14:43

Hej alle sammen

Jeg købe d. 7. Januar et fjernsyn fra A-Z i Hjørring.
d. 15. April går fjernsynet i stykker. Det begynder at sige mærkelige klik
lyde og skærmen er helt hvid. d. 19. April kører i fra Frederikshavn til
Hjørring med fjernsynet, og de sender det til reperation. Vi spørger
selvfølgelig om vi kunne få et nyt, da vi mener at det må være en fabriks
fejl, men ekspedienten siger at det skal til reperation.

Vi har kontaktet dem idag, for at hører hvordan det gik med fjernsynet, men
det var stadig til reperation. Vi bliver så stillet om til Radio / TV
afdelingen for at hører om vi kunne få et nyt. Ekspedienten afviser
forslaget, og henviser til en reglen A-Z har; indefor 14 dage efter købet,
kan varen kun ombyttes. Og vi siger selvfølgelig at vi ifølge købs loven har
ret til ombytning af varen, da vi mener at det er en fabrikations fejl.

Men hvem har ret?

Mvh Michael



 
 
Klaus (04-05-2002)
Kommentar
Fra : Klaus


Dato : 04-05-02 14:53

cut
> Jeg købe d. 7. Januar et fjernsyn fra A-Z i Hjørring.
> d. 15. April går fjernsynet i stykker. Det begynder at sige mærkelige klik
> lyde og skærmen er helt hvid. d. 19. April kører i fra Frederikshavn til
> Hjørring med fjernsynet, og de sender det til reperation. Vi spørger
> selvfølgelig om vi kunne få et nyt, da vi mener at det må være en fabriks
> fejl, men ekspedienten siger at det skal til reperation.
>
cut
Ekspedienten afviser
> forslaget, og henviser til en reglen A-Z har; indefor 14 dage efter købet,
> kan varen kun ombyttes. Og vi siger selvfølgelig at vi ifølge købs loven
har
> ret til ombytning af varen, da vi mener at det er en fabrikations fejl.
Den nye købelov blev vedtaget af folketinget 16. april, med gyldighed fra 1.
januar 2002.
Efter denne er i ikke pligtige at acceptere et reparationsforsøg, når varen
er mindre end 6 mdr. gammel.
Klaus (ikke jurist)



Povl H. Pedersen (04-05-2002)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 04-05-02 14:58

On Sat, 4 May 2002 15:42:45 +0200,
Michael Thomsen <gichael@hunters.dk> wrote:
> Jeg købe d. 7. Januar et fjernsyn fra A-Z i Hjørring.
> d. 15. April går fjernsynet i stykker. Det begynder at sige mærkelige klik
> lyde og skærmen er helt hvid. d. 19. April kører i fra Frederikshavn til
> Hjørring med fjernsynet, og de sender det til reperation. Vi spørger
> selvfølgelig om vi kunne få et nyt, da vi mener at det må være en fabriks
> fejl, men ekspedienten siger at det skal til reperation.

Det kan han ikke kræve. Du kan normaælt indenfor de første 6 måneder
kræve omlevering jvf. den nye købelov. Det kræver dog, at det ikke vil
medføre uforholdsmæssigt store omkostninger for A-Z, hivlket jeg ikke
kan se det vil.

Gå ind på www.retsinfo.dk - find købeloven, og send den til dem.
Eller ring til A-Z og spørg efter en højere i systemet, f.eks.
varehuschefen.

--
Povl H. Pedersen - ALF#2 - D-482 - nospam@home.terminal.dk
Return e-mail is a spam tarpit.
Use 2 letters from first+last name to form username@[127.0.0.1]


Michael Thomsen (04-05-2002)
Kommentar
Fra : Michael Thomsen


Dato : 04-05-02 18:20

Mange tak for de mange svar..

Jeg har fundet loven har:

http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20020021330

Men jeg er lidt i tvivl om hvilken paragraf det er.

Mvh michael



Bertel Lund Hansen (04-05-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 04-05-02 19:08

Michael Thomsen skrev:

>Jeg har fundet loven har:
>Men jeg er lidt i tvivl om hvilken paragraf det er.

Det er § 78:

   Køberens mangelsbeføjelser

§ 78.   Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget
   mellem

1)   afhjælpning af mangelen,

2)   levering af en anden genstand, der stemmer overens med
   aftalen (omlevering),

3)   et passende afslag i købesummen eller

4)   ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2.   Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
   gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil
   påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal
   herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden
   mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan
   gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3.   Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan
   køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller
   ophævelse af købet.

Der står at du kan kræve en anden vare hvis der er mangler ved
den leverede (pkt. 2).

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Henning (05-05-2002)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 05-05-02 09:05

On Sat, 04 May 2002 20:07:55 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Michael Thomsen skrev:
>
>>Jeg har fundet loven har:
>>Men jeg er lidt i tvivl om hvilken paragraf det er.
>
>Det er § 78:
>
>   Køberens mangelsbeføjelser

Og husk på - lad være med at fare ud med trusler og paragraffer først.
Bed om at få lov at tale med afdelingschefen, og gør ham pænt
opmærksom på, at der er kommet ny lov ang. garantireparatjoner. Måske
er han ikke klar over det


Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408912
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste