/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Kan jordskokker fryses
Fra : Poul E.


Dato : 04-05-02 14:51

Hej

Jeg har fået en pose jordskokker som vi ikke kan nå at bruge. Kan de
renses og fryses ned til senere brug.

---
Mvh. - Poul E. Andersen
Billeder fra Holland på
http://home19.inet.tele.dk/pea/billeder.htm

 
 
Emil (04-05-2002)
Kommentar
Fra : Emil


Dato : 04-05-02 16:07

On Sat, 04 May 2002 15:51:23 +0200, Poul E. wrote:

>Jeg har fået en pose jordskokker som vi ikke kan nå at bruge. Kan de
>renses og fryses ned til senere brug.

Ja, hvis de lige får et kort opkog først kan de blive spiselige
ved en senere tilberedning.

Men der er ingen grund til at fryse dem. Hvis de opbevares i en
åben (hullet) plastpose på det koldeste sted i køleskabet
(frostfrit) er holdbarheden meget lang.

Jeg graver selv nogle kg op om efteråret, og har friske
jordskokker hele vinteren. De som ikke bliver spist kommer
tilbage i jorden i køkkenhaven, så de kan formere sig.


m.v.h. Emil



>
>---
>Mvh. - Poul E. Andersen
>Billeder fra Holland på
>http://home19.inet.tele.dk/pea/billeder.htm


Poul E. (04-05-2002)
Kommentar
Fra : Poul E.


Dato : 04-05-02 16:42


>Jeg graver selv nogle kg op om efteråret, og har friske
>jordskokker hele vinteren. De som ikke bliver spist kommer
>tilbage i jorden i køkkenhaven, så de kan formere sig.
>
>
Det lyder godt. Jeg har plantet et par rækker så vi har nok
jordskokker til efteråret.
---
Mvh. - Poul E. Andersen
Billeder fra Holland på
http://home19.inet.tele.dk/pea/billeder.htm

Jakob Bock (04-05-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Bock


Dato : 04-05-02 18:13

> Det lyder godt. Jeg har plantet et par rækker så vi har nok
> jordskokker til efteråret.

Det siges, at jordskokker smager bedst, efter den første gang rigtige frost.
Du kan også roligt lade jordskokkerne ligge i jorden vinteren over -- så
holder de sig bedst.


Venlig hilsen
Jakob


Emil (04-05-2002)
Kommentar
Fra : Emil


Dato : 04-05-02 19:44

On Sat, 04 May 2002 17:42:23 +0200, Poul E. wrote:

>Det lyder godt. Jeg har plantet et par rækker så vi har nok
>jordskokker til efteråret.


Jo, de breder sig som ukrudt. Men brug kun lidt af dem det 1. år.
Et sted har jeg læst, at den mest optimale dyrkningsmetode er at
tage knoldene ind om efteråret. De skal så opbevares ved +1 grad,
og sættes ud igen om foråret.

Denne fremgangsmåde vil give et tidligere og større udbytte, end
hvis knoldene forbliver i jorden.
Jeg vil dog mene det skyldes at knoldene får lidt bedre plads
(næring). Så en opgravning og genudsætning sidst på sæsonen skal
afprøves til efteråret.
Mem det er lækkert lige at kunne hive nogle knolde ud fra
køleskabet, i stedet for at hente dem i køkkenhaven.

Det bedste resultat skal kunne opnåes med knolde på 40-60 gram.
Det har jeg ikke undersøgt nærmere, men jeg starter da altid med
at bruge af de største knolde. De mindste får lov at overvintre i
haven, fordi det er for besværligt at rengøre dem til spisebrug.

Metoden er måske ikke så smart, fordi det (teoretisk set) vil
resultere i en sort som kun laver små knolde. Vi får se.


m.v.h. Emil


Bente Holm Nielsen (05-05-2002)
Kommentar
Fra : Bente Holm Nielsen


Dato : 05-05-02 09:58

Kære Emil.
Nej - det tror jeg dog ikke! De små knolde ville vel være blevet større,
hvis de havde haft mulighed for at udvikle sig????? Så længe der under
en plante findes både store og små knolde, så har den ikke ændret sig
genetisk.
Bente

Emil wrote:
> Metoden er måske ikke så smart, fordi det (teoretisk set) vil
> resultere i en sort som kun laver små knolde. Vi får se.
>
> m.v.h. Emil

XPgen (04-05-2002)
Kommentar
Fra : XPgen


Dato : 04-05-02 16:39

> Jeg har fået en pose jordskokker som vi ikke kan nå at bruge. Kan de
> renses og fryses ned til senere brug.

Men når du nu har flere, end du kan bruge, og åbenbart ikke har nogen i
haven - hvis du altså har en have ! - så kunne du jo lægge nogen i jorden og
på den måde sikre dig en rask forsyning fremover. De er meget
samarbejdsvillige ! Og som sagt, hvis du ikke har have selv, kunne du måske
få nogen i nærheden gjort interesseret i at få egenforsyning af jordskokker
?

Mvh

Bo



Poul E. (04-05-2002)
Kommentar
Fra : Poul E.


Dato : 04-05-02 19:21

On Sat, 4 May 2002 17:38:50 +0200, "XPgen" <spamfree@nospam.dk> wrote:

>
>Men når du nu har flere, end du kan bruge, og åbenbart ikke har nogen i
>haven - hvis du altså har en have ! - så kunne du jo lægge nogen i jorden og
>på den måde sikre dig en rask forsyning fremover. De er meget
>samarbejdsvillige ! Og som sagt, hvis du ikke har have selv, kunne du måske
>få nogen i nærheden gjort interesseret i at få egenforsyning af jordskokker

Jeg har plantet et par rækker i haven. Vi har før købt dem hos
grønthandleren, men vi har aldrig tænkt på at dyrke dem selv. Efter
det jeg har fundet på nettet er jordskokken i familie med solsikken.
---
Mvh. - Poul E. Andersen
Billeder fra Holland på
http://home19.inet.tele.dk/pea/billeder.htm

XPgen (04-05-2002)
Kommentar
Fra : XPgen


Dato : 04-05-02 19:39

> Jeg har plantet et par rækker i haven. Vi har før købt dem hos
> grønthandleren, men vi har aldrig tænkt på at dyrke dem selv. Efter
> det jeg har fundet på nettet er jordskokken i familie med solsikken.

Jamen det er rigtigt at begge er af familien Helianthus.

Og overordnet er de i gruppen kurvblomster ( Compositae )

Men det har da vist ikke så meget at gøre med dine nyplantede rækker i haven
?

Husk, at jordskokker kan finde på at opføre sig som "ukrudt" i det øjeblik,
du ikke længere ønsker at de skal være i din have !

Mvh

Bo






Preben Riis Sørensen (04-05-2002)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 04-05-02 22:31

Jeg kan ikke anbefale at de dyrkes i rækker med mindre man er vild med at
grave. Jeg satte en række sidste år, hvilket resulterede i at jeg måtte
grave et 80 cm bredt bælte op for minutiøs gennemrodning for knolde. Selv i
den knaldhårde havegang havde de boret sig ind! Hvilket arbejde. Og så
bøvlet med at sikre dem mod vinden (de var 2,40-2,70 m høje) og når det
regner og blæser kan de ikke holde sig oppe i den bløde jord. Nej så hellere
holde dem i et kvadrat, da er det en del enklere det hele. Men når man så
smager jordskokkesuppen er al lidelse glemt!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408617
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste