Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gamle fotografier på canvas
Fra : Gert Nielsen /PMF

Dato : 04-05-02 14:25

Jeg har idag fået et gammelt foto af min svigerfar forestillende hans
farmors mor. det må være over hundrede år gammelt.
Jeg opdager så at jeg har fotografiet i forvejen men de 2 fotos er ikke
helt ens i udseende. Det jeg har fået idag ser klart ældst ud (men er
heller ikke beskyttet af glas), og det ser ud til at være fotopapir sat op
på canvas. Det andet ser ud til at være istandsat (der er en let farvetone
og en tydeligere kontrast) kan det være en retoucheret kopi eller hvad?
Er der nogen der har forstand på slige sager?

Venlig hilsen

Gert Nielsen.

"Man skal passe på en markant profil, ikke bli´r til en lang næse"
Erling Olsen.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-05-02 14:55

Gert Nielsen /PMF wrote:

> Er der nogen der har forstand på slige sager?

Det er ikke sikkert, men jeg kan da erindre, at der tilbage i 70'erne
var et firma, der havde annoncer i div. ugeblade, hvor de tilbød, at man
kunne få lavet kopier af fotos på en canvas, så de lignede malerier, de
blev også leveret med en guldramme.

Jeg aner ikke om det er ægte canvas, eller om det bare er en canvas
struktur, men det kan du måske oplyse, hvis du kan se bagsiden.

Farvetonen skyldes at det originale fotos er S/H, og at canvas billedet
er en farvekopi, hvor kopisten nok har bruntonet det, for at gøre det
mere varmt, og gi en oplevelse af farve.

Og canvas billedet er med garanti lavet ud fra det billede, som du havde
i forvejen, og det er den ægte vare, som du skal passe godt på.

Fra : Kunkel-Bode & Nielse~

Dato : 05-05-02 19:26

d. 4/5/02 15:55 skrev Niels Ebbesen på info@niels-ebbesen.net i artiklen
3CD3E823.918D133A@niels-ebbesen.net:

> Det er ikke sikkert, men jeg kan da erindre, at der tilbage i 70'erne
> var et firma, der havde annoncer i div. ugeblade, hvor de tilbød, at man
> kunne få lavet kopier af fotos på en canvas, så de lignede malerier, de
Ok, måske har jeg udtrykt det forkert.
De 2 billeder er begge over 100 år gamle og jeg ville bare høre om der var
nogen der vidste om "papir på Canvas" var en teknik man brugte dengang. (det
er canvas)

Det kan selvfølgelig osse bare være at vedkommende dengang har haft en fin
ramme med et grimt billede og så har klisteret det nye vidunder,
photografiet ovenpå.

Ellers Tak
Hilsen Gert

Fra : Niels H. S. Nielsen

Dato : 05-05-02 20:30

>jeg ville bare høre om der var nogen der vidste om "papir på Canvas"
>var en teknik man brugte dengang. (det er canvas)
>Hilsen Gert

Jeg skal ikke kunne sige om det var normalt, men det var/er ikke
udsædvanligt at man i kunstbranchen benytter teknikken med at opklæbe
papirmaterialer på hørlærred. Alechinsky er en blandt flere jeg lige kan
komme i tanke om som ofte klæber tegninger på canvas. Ved at benytte en
arkivarisk lim (en type i familie m. tapetklister) opnår man en relativ
holdbar løsning (for tegninger i hvert fald) og man undgår at tegningen
behøver at komme bag glas med de deraf følgende reflektioner i overfladen.
Jeg har dog ikke før set fotografier opklæbet på den måde.

mvh
Niels
Niels H. S. Nielsen
http://www.forloren.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-05-02 20:38

Kunkel-Bode & Nielsen wrote:

> Ok, måske har jeg udtrykt det forkert.
> De 2 billeder er begge over 100 år gamle og jeg ville bare høre
> om der var nogen der vidste om "papir på Canvas" var en teknik
> man brugte dengang. (det er canvas)

Ok - så må jeg melde pas, på de billeder jeg taler om, kan man tydeligt
fornemme canvas-strukturen på forsiden, og det er helt bestem en moderne
platik-coatet fotomateriale.

> Det kan selvfølgelig osse bare være at vedkommende dengang har haft
> en fin ramme med et grimt billede og så har klisteret det nye
> vidunder, photografiet ovenpå.

Måske du kan bruge flg. link til noget, http://www.gamlefotografier.dk/
- nederst på siden er der også et link til en web-ring "Antique
Photograph Ring", det er sites, som alle handler om gamle billeder.

Fra : Niels Svendsen

Dato : 05-05-02 00:50

Foto Dirk, der lå i buen, havede tilbud på at få sine billeder på canvas
(tror det var i i 80'erne.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Enzo

Dato : 05-05-02 00:59

> Foto Dirk, der lå i buen, havede tilbud på at få sine billeder på canvas

Var det ikke Kim Larsen, der sang den?