Olie til GPZ500 ?
Fra : Kim Hansen

Dato : 04-05-02 09:53

Hej!

Jeg vil gerne ha' lidt råd om hvilke motorolie jeg skal købe og hælde på min
cykel ?
Jeg får sikkert snart brug for at efterfylde (Motoren har gået 43.000), men
da jeg ikke ved hvilke olie der er på i forvejen (har købt den for nylig)
bør jeg vel få skiftet olie så jeg er sikker på at efterfylde med samme
slags/type olie som allerede er på ?

Kim Hansen

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 04-05-02 10:24

Hejsa

Min GPZ500'er kører på 15w50 motorex, og det har den det fint med.
Mht. olieskift, så tvivler jeg på at det er nødvendigt at skifte hele dynen.
Men det er der nogle andre der ved noget om...

/Kristoffer

Fra : S.G

Dato : 04-05-02 15:09

> [...]
> da jeg ikke ved hvilke olie der er på i forvejen (har købt den for nylig)
> bør jeg vel få skiftet olie så jeg er sikker på at efterfylde med samme

Dunno fuldsynt. motul kører mig RF´er på
Husk nu at skifte oliefilteret osse

Fra : M Poll

Dato : 04-05-02 18:23

Hej Kim

Da jeg havde min GPZ 500S brugte jeg motul 3100 SEA 10W40. Det kostede 70
kr/L.

Med venlig hilsen
Martin Poll

Fra : Dobert

Dato : 05-05-02 11:38

Samme her, og det kører den perfekt på!

// Dogbert

// To reply by email, change .denmark to .dk \\

Fra : Armand

Dato : 05-05-02 15:58

M Poll <poll@adslhome.dk> skrev i en

Det er en udemærket ide at skifte olie og filter så snart at man har
købt et brugt køretøj!
En ganske almindelig gængs motorolie rækker fint, og det er op til din
økonomi hvor meget du vælger at gøre ud af det.
En middelbrugt vandkølet motorcykel behøver ikke det dyreste
fuldsyntetiske olie du kan finde; men er man i tvivl kan man bruge de
deciderede mc-olier der findes almindeligt tilgængeligt:
Duckhams og Shell har hver et par stykker - Sidstnævnte har herinde fået
roser for at minimere det *KLONK* som mange motorcyklers gearkasse giver
når man lægger 1. gear ind (om morgenen)!

> Da jeg havde min GPZ 500S brugte jeg motul 3100 SEA 10W40.

Min GPZ 900 R, der godt kan tåle teknisk sammenligning med 500'eren,
tålte ikke at komme under SAE 10W uden at koblingen blev ukontrollabel
og huggede i når man i enten en drag eller højgears-start firede den af

Det med højgearsstart er en fin måde at erkende om problemet er
forekommende inden at koblingen hugger ved 9.000 rpm lige efter grønt
lys og lærer dig at lave en wheelie på ¼ sekund =

--
Armand.