Hej Jan
Jeg mener næsten, at der er noget galt, som du skal reklamere over.
Men det kan da godt være, at der er en begrænsning i tilkoblingen, droslet
ned, af hensyn
til forbruget på de små gasdåser. (Må kræve god lagerstyring, men vel ikke
værre end for øl og vand, der har endnu kortere levetid
Du skal måske på loppemarkedet eller låne dig frem, for selv at afklare
dette med en større flaske og regulator.Husk at tjekke slanger og samlinger
for
utætheder med lidt tykt sulfovand fra en forstøver. Bobler det, er den gal.
Man må kunne se forbruget, og hermed ydelsen, for de 3 (4 ?) forsyningsmåder
i brusningsanvisningen eller bag på boksen. Logisk må Electrolux vælge
nogenlunde samme ydelse for 12 v varmelegemet - det til 230 V og så
størrelsen af hullet i
dyssen til gasblusset.
Her kan så være noget med springet, intervallet, i de størrelser der ligger
på hylderne. Måske er der lige ved jeres serie et par gange kommet en dysse
i brænderen, der ikke er stor nok i henhold til det nødvendige, måske er der
taget en dysse, der var faldet ned i den forkerte bakke.. Tjek evt.
forbruget over længere tid ved at veje gasflasken på en ordentlig vægt.
Mener, at forbruget for gas er opgivet i gram/time. Kik evt. på opgivet
forbrug for andre bokse - Vi hørte fra anden side om et forbrug på 5 kg på
3 uger - der er vel også gået lidt til at koge æggene, men det er 238 gr/dg
og måske mere end det du oplever.
Vores bokse, har haft 3 forskellige, har kørt/kører fremragende, også på
gas, og vi syntes ikke, at der er forskel.
Vi har tit ved længere parkeringer skiftet til gas, også dengang boksen stod
i
bagagerummet og kun haft de bedste erfaringer. Andre med combicamp kører
konsekvent på tur på gas og deres bokse kører upåklageligt. Ja de
påstår, at boksen er bedst på gas. Selv om man bruger 230 V på pladserne.Og
det harmonerer ikke med jeres oplevelser.
Mener ikke, at vi tar særlige hensyn, men boksen skal dog være tændt en god
halv times tid inden rørsystemet bag på varmer op, så der begynder at
komme kulde på elementet inde i boksen.Vi tænder gerne på 230 V et par timer
før, men det er da sket, at det er glemt, også uden de store bekymringer.
Kolde varer i og så afsted. Er øl og vand varme ned i en varm boks, har jeg
dog puttet et par store frostelementer i, så jeg er sikker på at de er kolde
ved første stop.
Den første kørte på et 12 v stik i bagagerummet, født med et 5 kvadrat kabel
så der er de 14.4 -14.6 v generatoren leverer, direkte videre fra
batteriet, og det kabel er så nu
monteret videre ned i trailerstikket. Med en tilsvarende stelforbindelse.
Campingferie har vist nogle gode betragtninger om forholdene, også ved 230
volt på pladserne - hvor der måske ved spidsbelastninger kun er 190-200 V
eller lavere. Ligger man ved siden af et par stykker med tv, aircondition,
vandvarmere, elvarme osv. kunne man stikke et multimeter på klemmerne og
tjekke på forbindelsen ved skabet .
Kendt er forholdet, at lyset dykker, når vandkogeren på 2200W startes og
tydeligst på en 50 m tynd forlængerledning til standeren.-
..Folk med køleproblemer må ikke overse denne vinkel..
..Da din boks kører fint på El, kan det ikke være manglende ammoniak i
rørsystemet - udover hvis boksen ved nogle lejligheder stod forkert, ikke
vandret, , så det hele bunder tilbage i det. Prøv med f.eks en tøjklemme
under hjørnet modsat enden med skorstenen, for at lette tilløbet i
rørene.Meget let at se, idet rim og kulde derefter næsten omgående mærkes
på elementet i boksen. Når den kører rigtigt, har vi rim og is på hele
toppen, hvor kølerørene er monteret i inde køleprofilen.
Er der i underkanten med væske kan det måske være det. - og man må da kunne
forlange at boksen kører, også i ca. vandret stilling -
Jeg er sikker på at Electrolux er stærkt interesseret i at deres bokse kører
ordentligt, så deres ry ikke ødelægges. Meget kan klares med
lidt godt humør de rigtige steder. Prøv at ringe direkte til Electrolux og
snak
med deres serviceafdeling / kølereparatør - .
god fornøjelse
sten