Garanti, er det ikke 2 år ?
Fra : riwen@ofir.dk

Dato : 03-05-02 21:03

Hejsa

Jeg fandt lige følgende på Dell's hjemmeside:
<citat>
Batterier til bærbare leveres med 1 års garanti - garantien kan ikke
opgraderes.
</citat>

Er det ikke lige blevet lavet sådan, at der er 2 års garanti på alt, eller
er det
sådan at de faktisk selv kan bestemme, hvor meget garanti de vil give på
enkelte dele ? Mener jeg ikke, men kan jo tage fejl.

Jeg er bare nysgerrig

m v h
Ronni
rofe@mailme.dk

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 03-05-02 22:37

<riwen@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:aauqcn$q45$1@sunsite.dk...
> [...]
> sådan at de faktisk selv kan bestemme, hvor meget garanti de vil give på
> enkelte dele ? Mener jeg ikke, men kan jo tage fejl.

Næ, det er det ikke. Loven er til behandling herhjemme, men den forvebntes
at træde i kraft med tilbagevirkende kraft (jan.2002), men indtil videre er
den den gamle...
--
file://Jesper

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-05-02 22:54

Jesper Nielsen skrev:

>Næ, det er det ikke.

Det er korrekt, men ikke af den grund du tror.

>Loven er til behandling herhjemme

Den lov du tænker på, er færdigbehandlet og vedtaget. Men den
handler ikke om garanti. Der er nu to års reklamationsret på alle
varer købt ved forbrugerkøb.

Der er - som før - kun den garanti som forhandleren vælger at
give. Den skal stille kunden væsentligt bedre end købeloven, men
det behøver ikke have noget med tidsrammen at gøre.

NB! Garanti og reklamationsret er ikke det samme selv om de har
nærmet sig hinanden endnu mere med den nye lov.

--
Bertel

Fra : riwen@ofir.dk

Dato : 03-05-02 23:31

<snip snap>

> NB! Garanti og reklamationsret er ikke det samme selv om de har
> nærmet sig hinanden endnu mere med den nye lov.

hmmm.... det troede jeg nu godt nok det var.
Kan man læse noget sted hvad forskellen er ?

/Ronni

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 04-05-02 02:22

<riwen@ofir.dk> writes:

> <snip snap>

> hmmm.... det troede jeg nu godt nok det var.
> Kan man læse noget sted hvad forskellen er ?

Markedsføringsloven. Har ikke lige et dirkte link, men forbrugerstyrelsen
har noget forklaring på http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/rt_garan.htm

Håber det hjælper
/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : TN

Dato : 05-05-02 21:24

Mig bekendt er en af forskellene bevisbyrden.

Hvor det ved en garanti er sælger der har bevisbyrden og ved reklamationsret
er køber. Husker det fra et indslag i Rene ord for pengene, hvor Bilka var
kommet til at skilte med 2 års garanti og ikke 2 års reklamationsret. Derved
blev forbrugeren bedre stillet mht. bevisbyrden, hvilket Bilka blev noget
overrasket over. Hehe.

Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-05-02 22:00

TN skrev:

> [...]
>blev forbrugeren bedre stillet mht. bevisbyrden, hvilket Bilka blev noget

Det mener jeg ikke bare man kan sige. En garanti skal stille
kunden bedre end købeloven, men der står ingen steder at det skal
have med noget bestemt at gøre som f.eks. bevisbyrden.

En 'normal' garanti går ud på at der skal repareres ubetinget, og
så er det rigtigt. Men en prisgaranti har f.eks. ikke spor med
fejl at gøre.

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 04-05-02 12:18

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

> NB! Garanti og reklamationsret er ikke det samme selv om de har
> nærmet sig hinanden endnu mere med den nye lov.

Sidstnævnte er ikke korrekt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-05-02 16:29

Peter G C skrev:

>Sidstnævnte er ikke korrekt.

Nej, ikke i juragruppen. I dagligsprog vil de fleste kalde
seksmånedersordningen for en garanti.

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 04-05-02 16:52

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

[klip]

> Nej, ikke i juragruppen. I dagligsprog vil de fleste kalde
> seksmånedersordningen for en garanti.

Så har jeg nok misforstået dig. Jeg vil også kalde de første 6 måneder for
en 'garantiperiode'.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peden

Dato : 04-05-02 21:46

> [...]
> at træde i kraft med tilbagevirkende kraft (jan.2002), men indtil videre
Tilbagevirkende kraft, bliver love virkeligt vedtaget på den måde ?
Så vidt jeg ved er den eneste lov der er blevet vedtaget med tilbagevirkende
kraft dødsstraffen, der blev genindført efter 2. verdenskrig.

Magen til ulækker politik skal man lede længe efter, men hvordan er det idag
?

mvh
Peter

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 04-05-02 22:42

Peden wrote:

> Tilbagevirkende kraft, bliver love virkeligt vedtaget på den måde ?
> Så vidt jeg ved er den eneste lov der er blevet vedtaget med tilbagevirkende
> kraft dødsstraffen, der blev genindført efter 2. verdenskrig.

Men så ved du vist for lidt
Det er alm anerkendt, at lovgivning, der begunstiger borgerne
kan virke før vedtagelsen, det modsatte er dog også sket.

> Magen til ulækker politik skal man lede længe efter, men hvordan er det idag

Også hvis ovennævnte følges ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : VisseVasse

Dato : 04-05-02 23:53

> Tilbagevirkende kraft, bliver love virkeligt vedtaget på den måde ?

Der findes i den danske grundlov ikke nogen bestemmelse, der indeholder et
udtrykkeligt forbud mod love og anordninger med tilbagevirkende kraft.
Derimod findes der i internationale menneskerettighedskonventioner, som er
ratificeret af Danmark, udtrykkeligt forbud mod skærpende straffelove med
tilbagevirkende kraft - eksempelvis i EMRK artikel 7.
Tilbagevirkende kraft i egentlig forstand foreligger, når en lov eller
anordning knytter retsvirkninger til fortidige kendsgerninger. Hvis en lov
eller anordning knytter retsvirkninger til løbende forhold, er der ikke tale
om en ægte tilbagevirkende kraft.
Det er et almindeligt anerkendt lovgivningsprincip, at bebyrdende love ikke
bør have tilbagevirkende kraft, medmindre det er bydende nødvendigt.

Venlig hilsen

Jacob Gunst