Spækbræt af massivtræ
Fra : John Laursen

Dato : 03-05-02 21:12

Overvejer at lave et spækbræt selv, nu er mit spørgsmål så om der er nogle
træsorter, som ikke egner sig som spækbræt. Overvejer følgende træsorter.

Kirsebær
Mahogni
Birk
Bøg

Med venlig hilsen John

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 04-05-02 09:07

John Laursen skrev:

> Overvejer at lave et spækbræt selv, nu er mit spørgsmål så om der er nogle
> træsorter, som ikke egner sig som spækbræt.

Ja, nogle af nåletræssorterne: F.eks. fyr, gran, m.fl. Det er jo
ikke så heldig med disse harpiksholdige træsorter, som kan afgive
smag til brød, kød m.v.

> Overvejer følgende træsorter.
> Kirsebær
> Mahogni
> Birk
> Bøg

Der er også vores hjemlige: elm, eg, rødel, ahorn, ask m.fl. Og så
synes jeg noget af det fineste man kan lave spækbrætter af, er træ
fra frugttræer. Det er simpelthen et fantastisk farvespil, der kan
være i sådan noget. Næste gang du ser et frugttræ der er fældet så
tag det. Og få det så savet op i passende planker og lagt til tørre
til senere brug.

Jeg har selv lavet mange spækbrætter - faktisk i samtlige ovennævnte
træsorter. Der er én ting der er ret vigtig, når man limer træ sammen
til spækbrætter, det er, at årerne på stavene så vidt det er muligt,
står på højkant. Dette gør at træet ikke så let slår sig.

Så er der lige det med olien: Brug olie som I bruger i madlavningen
til indsmørring af spækbrætterne. Jeg kan ikke lide det der bliver
kaldt træolie. Det kan nemlig indeholde fungicider, som ikke skal i
forbindelse med fødevarer. Træolie med fungicider er kun til udendørs
brug - uanset hvad farvehandleren siger.

--
Venlig hilsen
Svend Erik