YZF 600 eller CBR600
Fra : Drazen Horvat

Dato : 03-05-02 16:46

Disse to maskiner bliver ofte sammenlignet og man kan læse mangt og
meget i gamle indlæg her i NG'en om sammenligninger og pro et contra.
Men alligevel er jeg i tvivl om hvilken af de to maskiner fortjener min
fulde fokus.

Jeg kunne godt tænke mig at spørge lidt :

Er motoren på catten ligeså omdrejningevillig og triggerhappy som en
Fazer600. For den lyder sk... godt.
Og hjælper de sidste 6hk lidt på topvilligheden. Synes fazer trak ok men
manglede en smule på toppen hvor den ikke var tilfredstillende. Eller er
det kvartkåben på fazer der viser sit uaerodynamiske ansigt.

Er catten ligeså nem og velkørende som fazeren ? Jeg synes fazeren var
dejlig nem at kaste rundt med og faktisk mindede meget om min GSXR750.

Spurgte en mekaniker der påstod at YZF deltaboks stellet ikke var så
stift som CBR's åbne ramme. Hmm. Hvad skal man tro om det ? Og at
Yamahas fjederkomponenter hurtigt skulle skiftes da de bliver for bløde
og jeg fik den gamle historie (måske sand nok meen) om at Hondas
produkter aldrig giver problemer og altid holder og iiih ååhh..

Så for at sætte det på en spids , nu 5-6 år efter de første Thundercat
kom til landet. Er kvaliteten overbevisende og kan den holde til at
blive brugt i længden ?

Det er ikke nemt at vælge i 600cc klassen.

På forhånd tak Drazen!

CB650 + GSXR750

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 03-05-02 16:55

Du har lige startet en religionskrig....

Køb en Honda

Spøg til side.
Jeg kender ikke meget til catten, udover at den lyder fantastisk sund.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Mureren

Dato : 03-05-02 17:18

> Det er ikke nemt at vælge i 600cc klassen.

Der er intet galt med Kawasaki's 6'er

Mureren
Kawasaki ZX6 R Ninja 2001

Fra : Jørgen Winther

Dato : 03-05-02 17:17

"Drazen Horvat" <drazen_h@yahoo.dk> wrote in message
> Det er ikke nemt at vælge i 600cc klassen.

"Det er ikke let for nogen!" - Dan Turell.

--
Jørgen

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 03-05-02 21:25

Det ville være nyttigt, hvis du ville oplyse, hvilken årgang CBR vi snakker
om, der er jo en ret stor forskel på F3, F4 og FS, som alle er produceret
samtidig med YZF600R. Ydermere er det nok vigtigt for vurderingen af min
ekspertise, at jeg aldrig har ejet nogle af disse maskiner, og kun har kørt
en anelse på en Fazer og en YZF600R til Test under Broen, så mine
kommentarer er i høj grad på basis af artikler i engelske motorcykel blade,
som jeg læser en del af.

> Er motoren på catten ligeså omdrejningevillig og triggerhappy som en
> Fazer600. For den lyder sk... godt.

Formodentlig lidt mere omdrejningsvillig. Mon ikke en Thundercat kan tage
500-1500 flere omdrejninger end en Fazer, med lidt dårligere bundtræk men
til gengæld lidt højere topeffekt.

> Og hjælper de sidste 6hk lidt på topvilligheden. Synes fazer trak ok men
> manglede en smule på toppen hvor den ikke var tilfredstillende. Eller er
> det kvartkåben på fazer der viser sit uaerodynamiske ansigt.

Formodentlig både og, kombinationen af lidt højere topeffekt og bedre
aerodynamik vil nok give YZF600R en lidt højere topfart end Fazer, du må jo
så gøre op med dig selv, hvor meget man har at bruge det til i DK.

> Er catten ligeså nem og velkørende som fazeren ? Jeg synes fazeren var
> dejlig nem at kaste rundt med og faktisk mindede meget om min GSXR750.

Afhænger nok af, hvad du mener med at "kaste rundt med". På grund af den
oprejste køresstilling og det lidt bredere styr vil Fazeren nok være lidt
nemmere at lave kvikke manøvrer med i byen, til gengæld er kurvefrigang,
affjedringskvalitet og stelstabilitet for en Fazer ikke nok ikke helt på
niveau med en YZF600R eller en CBR 600, men hvis du aldrig tager cyklen med
på bane vil forskellen nok opleves som minimal

> [...]
> og jeg fik den gamle historie (måske sand nok meen) om at Hondas
> produkter aldrig giver problemer og altid holder og iiih ååhh..

Mht til stelstivhed så aner jeg det ikke, men jeg vil dog vurdere, at begge
cykler har rigelig stelstyrke til landevejsbrug.

> Så for at sætte det på en spids , nu 5-6 år efter de første Thundercat
> kom til landet. Er kvaliteten overbevisende og kan den holde til at
> blive brugt i længden ?

Det tror jeg sagtens den kan, måske er finish dog ikke helt på Honda niveau,
men jeg ved det ikke.

> Det er ikke nemt at vælge i 600cc klassen.

Man kan måske sige det er nemt på den måde, at lige gyldig hvilken af
cyklerne du tager, får du en aldeles fremragende motorcykel, hvis den er i
ordentlig stand. Det er nok mest et spørgsmål om at gøre op med sig selv,
hvad man egentlig ønsker af sin motorcykel. Min subjektive opfattelse er, at
CBR600F3 og YZF600R minder så meget om hinanden, at du med rimelighed kan
tage det bedste tilbud du kan finde. Der er straks en større karakter
forskel hvis du begynder at overveje de øvrige cykler i klassen.
Sluttelig vil jeg igen minde om at ovennævnte udtalelser er mine subjektive
indtryk, ovenikøbet uden at have kørt ordentligt på nogen af maskinerne.
Mvh
Anders, der gerne ville stå med dit problem

Fra : Armand

Dato : 04-05-02 10:34

Drazen Horvat <drazen_h@yahoo.dk> skrev i en

> Og hjælper de sidste 6hk lidt på topvilligheden. Synes fazer trak ok
> men manglede en smule på toppen hvor den ikke var tilfredstillende.
> Eller er det kvartkåben på fazer der viser sit uaerodynamiske ansigt.

Begge dele, samt at du måske ikke havde samme tålmodighed til at opnå
max-speed på den ringere dækkende Fazer!!

> Er catten ligeså nem og velkørende som fazeren ? Jeg synes fazeren var
> dejlig nem at kaste rundt med og faktisk mindede meget om min
> GSXR750.

??????????
Fazeren har en kørestilling og stelgeometri der qua en absolut bedre
håndtering af køretøjet skiller sig betragteligt ud fra den "almene
600-klasse" inklusiv GSXR750 og andre sportsmodeller!
Hvis du kan opfatte Fazeren som GSXR-alike, så kan du givetvis ligesåvel
købe sig en HD uden at mærke forskel :-/
Jeg var på nakken af hhv. Grewy's CBR 600 F4 og Vestervang's Fazer 600
en eftermiddag for et par uger siden - Prøv lige at informere dig om
min(!) opfattelse af forskellene på de to modeller i indlægget "På
nakken af et par 600'ere"
Link: news:a9cda0$2hvl$4@news.cybercity.dk

> Spurgte en mekaniker der påstod at YZF deltaboks stellet ikke var så
> stift som CBR's åbne ramme. Hmm. Hvad skal man tro om det ?

Tro at det er en Honda-mand du har spurgt, og at der er en eller anden
motorjournalist i et givent mc-blad, der engang har ytret noget i den
stil!
Hverken du eller din mekaniker vil kunne mærke forskel i stellens
stivhed :-|

> Så for at sætte det på en spids , nu 5-6 år efter de første Thundercat
> kom til landet. Er kvaliteten overbevisende og kan den holde til at
> blive brugt i længden ?

Kvalitet - Hvad er "kvalitet"?
- Lars Wullfs har kørt SS600 på en 'cat, og han var da med helt fremme!
- Det er ikke en model man hører om at der står "brændt af" på ethvert
værksted:-/
- Den har jo lige dét med Yamaha's traktorgearkasse

--
Armand.

Fra : Jacob Hornemann

Dato : 06-05-02 09:09

Armand wrote:

> Kvalitet - Hvad er "kvalitet"?
> - Lars Wullfs har kørt SS600 på en 'cat, og han var da med helt fremme!

Ja, og Søren Hole var Danmarksmester på den ´97 og ´98. Den blev nummer 2 i
VM Supersport ´97 og ´98 med Vittoriano Guareschi ved roret.

-Jacob

Fra : Drazen Horvat

Dato : 06-05-02 16:16

> [...]
> en eftermiddag for et par uger siden - Prøv lige at informere dig om
> min(!) opfattelse af forskellene på de to modeller i indlægget "På

Skrev næsten og mente at Tcatten er lige så styrvillig som min gixxer.
Ikke at
den i andre aspekter var identisk med. Kan faktisk godt skelne lidt.
Men ok , man får med irettesættelser når man formulerer sig diffust og
decideret dårligt.

Har lige fundet ud af at YZF / FZR-R / sikkert også Fazer 600 har
Nicasil
cylinder-forringer.

Hvad gør man så hvis maskinen trænger til en opboring ?
Ny blok eller hva ?

Har CBR600 F3 samme feature ?

Havde også håbet på at overstadige ejere af Thundercats ville lovprise
den
i høje vendinger. Og listet både positive og negative attributter op.

Ellers tak for svarene , Drazen

Fra : Armand

Dato : 06-05-02 22:39

> Har lige fundet ud af at YZF / FZR-R / sikkert også Fazer 600 har
> Nicasil cylinder-forringer.

Fidusen ved Nicasil (m.fl.) coating's, er at de er så hårde at al
slitage forekommer på stemplet alene.
Især blandt totaggere har også forkromede cylinderbaner været brugt ud
fra samme betragtninger!

Hvis man anskuer hvor få deciderede cylinderskader man hører om, udover
almen slitage, så er det nærmest et hypotetisk spørgsmål omkring
opboringen!

> Hvad gør man så hvis maskinen trænger til en opboring ?
> Ny blok eller hva ?

Det kan lade sig gøre at opbore og gen-coate!
I yderste fald har man jo også muligheden for at erhverve sig en anden
cylinderblok - Dén mulighed har R1/6 -ejere ikke, da cylinderen er en
del af motorblokken

> Har CBR600 F3 samme feature ?

Donno
Men da det er et af trick'ene i den fortsatte jagt på vægtreduceringer,
er det omend meget tænkelig at alle fabrikaters seneste generationer har
det! :-/

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 07-05-02 00:41

"Drazen Horvat" <drazen_h@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Nicasil
> cylinder-forringer.
>
> Hvad gør man så hvis maskinen trænger til en opboring ?

Det kan lade sig gøre at få lagt ny NiCaSil på, men det er absolut ikke
gratis, og det foregår ikke i DK.
Eksempel fra min KTM:
Ny NiCaSil (Holland) 4 ugers leveringstid - ca. 2500,-
Ny cylinder (Østrig) dag-til-dag levering - ca. 6.000,-

Rittig
(Fattig)

Fra : RacerNiels

Dato : 04-05-02 13:40

"Drazen Horvat" <drazen_h@yahoo.dk> wrote in message

> Det er ikke nemt at vælge i 600cc klassen.

http://www.motorcycle.com/mo/mccompare/top600s.html

Niels
XS400-SS

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 05-05-02 07:23

"RacerNiels" <d991793@student.dtu.XXXdk> writes:

> "Drazen Horvat" <drazen_h@yahoo.dk> wrote in message

> http://www.motorcycle.com/mo/mccompare/top600s.html

Tillad mig at pege paa www.dmcn.dk, hvor jeg har skrevet en længere
historie om netop YZF600R (har haft to i 1+3 aar).

Resumeet siger at cykelen er kanon, men affjedringen noget bloed. Hvis
du er 80+ kg som mig, koe et par Ohlins fjedre til gaffelen for
ca. 1000Kr. Vupti! ny cykel.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> Opinions are mine...

Fra : RacerNiels

Dato : 05-05-02 15:02

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@vitesse.com> wrote in message
> Tillad mig at pege paa www.dmcn.dk, hvor jeg har skrevet en længere
> historie om netop YZF600R (har haft to i 1+3 aar).

Yops - det er der jeg har tyvstjålet linket fra

Niels
XS400-SS