OS X kan det betale sig nu
Fra : Villy Erichsen

Dato : 03-05-02 16:13

Jeg har gennem nogen tid fulgt trådene vedr. OS X og har nogle
supplerende spørgsmål.
Først lidt facts om hvad det skal bruges til.
Grafisk produktion til avisbrug. Det vil sige grafik i en forholdsvis
lav opløsning (150 DPI) - fil str. vil max være 15 Megabyte.
Ombrydningsprogrammet vil være QuarkXpress. (og vi skifter ikke til
Indesign)
Derudover har vi fil server. Web/FTP server. ADS server. Og Easy
Transfer server.
Der bruges også Illustrator og Photoshop. + det løse.
Maskinerne har jeg forstået skal være G3/G4 med min. 512 MB ram?
Er det muligt at bruge OS X som man er vant til med 9.1 d.v.s kun med
mus og tastatur - ikke noget med terminal?
Dette af hensyn til medarbejdere som absolut ikke gider lære mere end
højest nødvendigt om styresystemer.
Kan man "låse" systemet så de ikke går ind og piller ved noget uheldigt
i terminalen?
Opnår jeg en væsentlig hastighedsforøgelse (multitasking)?
Som det er nu kan vi scanne i baggrunden mens vi arbejder videre i f.
eks. QuarkXpress.
Vi har en del ældre G3 maskiner (233-350 MhZ) hvoraf kun en enkelt
opfylder ram kravet. Men brugte maskiner koster jo ikke en herregård nu
om dage. G3 BW/G4 maskiner med masser af ram fås for 8-9000 kr.

Jeg lider absolut ikke af versionitis - men det er alligevel rart at
følge med - og når tiden er moden skal der opgraderes.

Jeg glæder mig til at læse nogle kompetente svar efter weekenden - der
tilbringes på Rømø (måske møder jeg Dr. Monster på cykeltur - eller
Mich. Ottesen der gerne vil give mig et par flade)

På forhånd tak og god weekend til alle "Maccere"

Villu Erichsen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 03-05-02 17:17

In article <3CD2A900.2B8619E@adslhome.dk>,
Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> Ombrydningsprogrammet vil være QuarkXpress. (og vi skifter ikke til
> Indesign)

Så skal i nok vente på at Quark frigiver en Carbn version (kan vare et
års tid) Det kan /ikke/ anbefales at afvikle et nøgle program i Classic
uden grafik acceleration.

> Derudover har vi fil server. Web/FTP server. ADS server. Og Easy
> Transfer server.

Web og ftp vil være en fordel at flytte over på Mac OS X.

Hvad en ADS server er, kan jeg på stående fod ikke identificere.

Easy transfer er vist en proporitær ISDN fildelings protokol over ISDN
(?), tjek hos sagem om de har planer om en mac OS X version, eller om
Easy Transfer ikke snart sendes på teknologiens lodseplads i dise
bredbånds tider.
Under alle omstændigheder har i vel kun Easy transfer og tilhørende ISDN
kanaler på én computer, som ikke nødvendigvis behøver at lave andet end
modtage filer fra kunderne. dvs. den kan køre videre med macos
8-9-stykker, eller erstattes af en billig PC.

> Der bruges også Illustrator og Photoshop. + det løse.
> Maskinerne har jeg forstået skal være G3/G4 med min. 512 MB ram?

Minimum 128bit grafikkort fra ATI eller et Nvidia kort, helst en G4 med
AGP. 256MB går an, men "the more the marrier..."

> Er det muligt at bruge OS X som man er vant til med 9.1 d.v.s kun med
> mus og tastatur - ikke noget med terminal?

ja - terminalen er kun nødvendig til de langhårede administrative
opgaver (som de færreste har brug for), terminal programmer (som de af
indlysende årsager ikke skal bruge), og diverse hacks.

> Dette af hensyn til medarbejdere som absolut ikke gider lære mere end
> højest nødvendigt om styresystemer.
> Kan man "låse" systemet så de ikke går ind og piller ved noget uheldigt
> i terminalen?

De /kan/ ikke pille ved andet end deres ~/ mappe, hvis du undlader at
give dem en adminstrator konto. Du kan endda undlade at installere BSD
laget (komandolinie programmerne)

> Opnår jeg en væsentlig hastighedsforøgelse (multitasking)?

Du opnår ikke at skulle vente på en opgave der blokerer maskinen. PS7
lader til at være temmelig rap på MacOS X sammenliget med Mac OS 9. En
række andre programmer vil subjektivt virke langsommere end på mac OS 9
pga. den dårlige grafik acceleration i Quartz (dvs brugerfladen reagerer
ikke helt så hurtig) Tilgengæld behøver i ikke at bekymre jer om crash,
ødelagte diskstrukture, korrupte systemer og udvidelseskonflikter mm.

> Som det er nu kan vi scanne i baggrunden mens vi arbejder videre i f.
> eks. QuarkXpress.

QX vil pt. skulle afvikles i Classic, hvilket jeg ikke kan anbefale.

> Vi har en del ældre G3 maskiner (233-350 MhZ) hvoraf kun en enkelt
> opfylder ram kravet. Men brugte maskiner koster jo ikke en herregård nu
> om dage. G3 BW/G4 maskiner med masser af ram fås for 8-9000 kr.

256MB eller 384MB kan også gå an, men i skal holde jer fra at afvikle
store produktionsprogrammer i Classic. Bare sørg for at have minimum et
ATI Rage 128 grafikkort i maskinerne.

> Jeg lider absolut ikke af versionitis - men det er alligevel rart at
> følge med - og når tiden er moden skal der opgraderes.

Anskaf en enkelt G4 (AGP) med +256MB ram og Mac OS X, begynd at
eksperimentere og lær selv systemet at kende før i skifter, flyt evt.
også serverne over på Mac OS X, men vent med klienterne der skal køre
Quark til Quark frigiver en Carbon version (eller overvej inDesign)

Fra : Villy Erichsen

Dato : 05-05-02 11:23

Morten Reippuert wrote:
Først tak for dit fyldestgørende svar.

> Hvad en ADS server er, kan jeg på stående fod ikke identificere.

ADS er Art Delivery System. Et program der laver en postscript fil med
skrifterne indbygget - og checker samtidig for at farverne er korrekt
defineret. Det kræver systemet i begge ender. Men den aktuelle standard er
PDF filer - som også kan transmitteres via systemet.

> [...]
> også serverne over på Mac OS X, men vent med klienterne der skal køre
> Quark til Quark frigiver en Carbon version (eller overvej inDesign)

Det var lige noget i den stil jeg havde tænkt mig.

VH
Villy Erichsen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 05-05-02 13:03

> [...]
> defineret. Det kræver systemet i begge ender. Men den aktuelle standard
> er PDF filer - som også kan transmitteres via systemet.

så har jeg også lært noget i dag

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Villy Erichsen

Dato : 05-05-02 14:36

Morten Reippuert wrote:

> så har jeg også lært noget i dag

Og her er opskriften på surstrømning:
Man tager en trætønde og hælder salt i bunden derover et lag sild - igen salt
o.s.v..
Når tønden er fuld graver man den ned i strandkanten.
Efter nogle måneder holder man øje med mågerne - hvis de dratter ned når de
flyver henover stedet - er sildene klar til at nyde.
Opskriften har jeg fra min far, der arbejdede i Sverige en periode sidst i
50´erne.
De skal nydes på samme måde som bakskuld - masser af øl til at skylle ned med
- masser af brændevin til at desinficere.
Nydt på rette måde tror jeg at du vil komme til at holde af det.

Men desværre er der jo nok en enkelt der får "sure strømninger" på grund af
OT indlæg

Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-05-02 14:50

Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> writes:

> Efter nogle måneder holder man øje med mågerne - hvis de dratter ned når de
> flyver henover stedet - er sildene klar til at nyde.

Uha, nu bliver det rigtigt uhyggeligt... Hvad nyder zombiezild?

> Men desværre er der jo nok en enkelt der får "sure strømninger" på grund af
> OT indlæg

Du troller gør du. Det må du kun hvis du skal bruge fisk.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Villy Erichsen

Dato : 05-05-02 16:11

"Thorbjørn Ravn Andersen" wrote:

> Uha, nu bliver det rigtigt uhyggeligt... Hvad nyder zombiezild?

> Du troller gør du. Det må du kun hvis du skal bruge fisk.

Jeg kunne da godt bruge et par lækre sild.

VH
Villy Erichsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-05-02 16:25

> Jeg kunne da godt bruge et par lækre sild.

Der ligger en put-and-take i Markusminde. Er det noget i den stil du
er ude efter?

Ellers så må du snakke med Britta angående udvidelse af
venindekredsen.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 05-05-02 17:17

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Der ligger en put-and-take i Markusminde. Er det noget i den stil du
> er ude efter?

Jeg har nu aldrig hørt om nogle put 'n take steder som tilbød
sildefangst, med mindre selvfølge de lokale værtshus betragtes som put
'n take.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt. Ikke kun Tuborg har noget i gære.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-05-02 18:02

jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) writes:

> Jeg har nu aldrig hørt om nogle put 'n take steder som tilbød
> sildefangst, med mindre selvfølge de lokale værtshus betragtes som put
> 'n take.

Mnjah, det var vist ørreder og ikke sild, men hvem tænker på det når
musikken spiller og snapsen flyder.

Så et billede af en Mac i dag, fra Politikkens visuelle
etellerandetmedteknik ordbog. Bogen var fra 94, så det var en fin
ældre bordmodel. (Må jeg så slette OT nu?)
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : David Blangstrup

Dato : 05-05-02 18:18

On 5.5.2002 19:02, in article kku1pmv88g.fsf@mimer.null.dk, "Thorbjørn Ravn
Andersen" <ravn@mac.com> wrote:

> [...]
> etellerandetmedteknik ordbog. Bogen var fra 94, så det var en fin
> ældre bordmodel. (Må jeg så slette OT nu?)

Ja, hvis du omdøber emnet Quickstreaming and macskuldŠ men det er vist for
sildeŠ (silly)

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 05-05-02 18:26

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Mnjah, det var vist ørreder og ikke sild, men hvem tænker på det når
> musikken spiller og snapsen flyder.

Med snapsene kommer alle til at ligne sild?

> Så et billede af en Mac i dag, fra Politikkens visuelle
> etellerandetmedteknik ordbog. Bogen var fra 94, så det var en fin
> ældre bordmodel. (Må jeg så slette OT nu?)

Det kunne være den samme som holder min monitor i se-højde, en 7300,
perfekt til formålet.

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-05-02 19:49

In article <kkhelmzkfn.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Der ligger en put-and-take i Markusminde.

Er det sådan en slags pædofili?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-05-02 21:11

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Er det sådan en slags pædofili?

Naeh, det er en fiskedam. Stedet ligger inden for Villys cirkler, med
mindre han kun koerer paa cykel og er doven.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Villy Erichsen

Dato : 05-05-02 21:52

> Naeh, det er en fiskedam. Stedet ligger inden for Villys cirkler, med
> mindre han kun koerer paa cykel og er doven.

Hvad er en cykel?
Jo, jeg er doven.

VH
Villy

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-05-02 22:08

In article <3CD59B7F.14F3334E@adslhome.dk>,
Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> Hvad er en cykel?
> Jo, jeg er doven.

Du finder ingen transportform, hvor der bruges mindre energi pr.
vægtenhed pr. distance.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-05-02 06:31

In article <muenster-23757F.23082005052002@news.tele.dk>,
"Henrik Münster" <muenster@mac.com> wrote:

> Du finder ingen transportform, hvor der bruges mindre energi pr.
> vægtenhed pr. distance.

Hvad med levitation?

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 03-05-02 21:30

Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> Jeg har gennem nogen tid fulgt trådene vedr. OS X og har nogle
> supplerende spørgsmål.

<klip> en masse
Selvfølgelig har Morten nået at komme med et kvalificeret svar (det har
du sikkert set allerede?).

Personligt kan jeg bare tilføje, at jeg har 'indført' MacOS X her ved
årsskiftet. Har ikke fortrudt det. Det var dog en svær omstillingsproces
fra OS >9 vanerne. Det er endnu (lidt) svært for mig at orientere mig
(d.v.s. finde filerne i _min_ logiske struktur, og jeg véd det godt, det
er min egen skyld. Organiseringen i mapper og undermapper er lige så
klar i X. Jeg skal bare implementere det .....

Den store glæde ved X'eren er stabiliteten.

Men du er jo 'netværket' med mange hensyn. Her kører min PB med MacOS x
i et netværk med go'e gamle 7200 m Mac OS 8 (der er arbejdsstation for
alt SCSII udstyret og bestemt som server) samt en fælles Laser 16/600
...... det kører bare hammerstabilt. Men OK jeg deler ikke programme rog
filer i samme arbejdsrytme, som I skal kunne.
Det var da ikke til megne oplysning, men OS X fungerer fint her.
Forstår udmærket at I vil fastholde Quarken. Bruger den sjældent i dag,
men har været ret afhængig af den tidligere. Den er god som dtp (når man
kender den)

> Jeg glæder mig til at læse nogle kompetente svar efter weekenden - der
> tilbringes på Rømø (måske møder jeg Dr. Monster på cykeltur - eller
> Mich. Ottesen der gerne vil give mig et par flade)

Monster er vist ikke i træning til de 76 km der er til Havneby (for nu
at tage den længste afstand til det sydligste Rømø). Han har måske osse
vagt i weekenden? Og sidder og piller med skærmene på deres scanner?

De omtalte flade er stadigvæk et løfte - ikke en trussel. Det er vist
kun Morten der opfatter et par flade af den slags som en trussel? Men
det er OK, så kan vi måske holde ham lidt på plads? (Har allerede
fortrudt mit spørgsmål ... det er nok kun truslen om Lågedemolisheren
fra Greve, der kan holde ham i 'kort snor'?)

> På forhånd tak og god weekend til alle "Maccere"
>
> Villu Erichsen

I lige måde. Men jeg kan jo se, at du rejser incognito, så det nytter
vel ikke noget at eftersøge dig på Rømø? "Haben Sie der Villu gesehen
.... "? giver nok ikke pote? Vel nok kun modspørgsmålet: "Der Pfeiffer
aus Hammel" ?

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 04-05-02 03:03

In article <1fbmo36.4kjjz9a7vrhbN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> De omtalte flade er stadigvæk et løfte - ikke en trussel. Det er vist
> kun Morten der opfatter et par flade af den slags som en trussel?

Saltede fisk er noget kun egner sig til beskydning af despoter som
Sadam. (jeg har selv hørt Bush junior udtale sig om subj)

> Men det er OK, så kan vi måske holde ham lidt på plads? (Har allerede
> fortrudt mit spørgsmål ... det er nok kun truslen om Lågedemolisheren
> fra Greve, der kan holde ham i 'kort snor'?)

Ha tror du... i virkeligheden burde eg låne den til at vælte de
københavnske vejbomme så det bliver sikkert at færdes på sikkel i
hovedstaden. Problemet bliver nok at forklare hesten at det er mig der
skal køre efter den

Fra : Morten Reippuert

Dato : 04-05-02 03:45

> [...]

> De omtalte flade er stadigvæk et løfte - ikke en trussel. Det er vist
> kun Morten der opfatter et par flade af den slags som en trussel?

Saltede fisk egner kun sig til beskydning af despoter som
> [...]

> fortrudt mit spørgsmål ... det er nok kun truslen om Lågedemolisheren
> fra Greve, der kan holde ham i 'kort snor'?)

Ha tror du... i virkeligheden burde jeg låne den til at vælte de
københavnske vejbomme så det igen bliver sikkert at færdes på sikkel i

Fra : David Blangstrup

Dato : 04-05-02 03:53

On 4.5.2002 4:45, in article aavi03$f1f$1@sunsite.dk, "Morten Reippuert"
<spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> københavnske vejbomme så det igen bliver sikkert at færdes på sikkel i
> hovedstaden. Problemet bliver nok at forklare hesten, at det er mig der

Hal sa ap!

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 04-05-02 15:57

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Saltede fisk

Hvar det ikke saltkringler han talte om...?

Martin

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 04-05-02 21:08

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Hvar det ikke saltkringler han talte om...?

Nej,. det lader vi da Bush Jun. om .... hvis altså, jeg er den han, som
du omtaler (?) Ellers må du tage det, som det er, én der svarer på en
andens vegne ....men det er der jo også plads til i denne rummelige
gruppe?

Nu med lejlighedsvis ny signatur

--
Med venlig hilsen,
Mich. OTtossen

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 05-05-02 06:48

Fra : Morten Reippuert

Dato : 05-05-02 13:03

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

jeg må have haft dilerium...

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Morten Reippuert

Dato : 05-05-02 10:49

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Hvar det ikke saltkringler han talte om...?

nej det var noget surströmning look-alike

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-05-02 21:15

In article <aavi03$f1f$1@sunsite.dk>,
Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Problemet bliver nok at forklare hesten, at det er mig der
> skal køre efter den

IKke noget problem så længe du har ham i snor. Ved hvilken hastighed
eksploderer dine dæk?

Fra : Morten Reippuert

Dato : 05-05-02 13:03

> IKke noget problem så længe du har ham i snor. Ved hvilken hastighed
> eksploderer dine dæk?

efter hesten dør.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Villy Erichsen

Dato : 05-05-02 11:28

"Mich. Ottosen" wrote:
Tak for dit svar med dine erfaringer.

> De omtalte flade er stadigvæk et løfte - ikke en trussel.

Så må vi jo have den sommerfest op at stå.
Grisebasser er der jo masser af på de kanter. Endda sorte frilandsgrise -
så vi må lige ha´ nogen ud med lassoen.

VH
Villy Erichsen

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 04-05-02 14:21

> [...]

> lav opløsning (150 DPI) - fil str. vil max være 15 Megabyte.
> Ombrydningsprogrammet vil være QuarkXpress. (og vi skifter ikke til

Som Morten nævner findes Quark endnu ikke til OS X, og alt andet lige
vil det kun blive ringere af at køre gennem classic modus.

> Derudover har vi fil server. Web/FTP server. ADS server. Og Easy
> Transfer server.

Som filserver ville systemet være oplagt, alt er inkluderet i standard
pakken. Jeg ved dog ikke hvad ADS og Easy Transfere er.

> Der bruges også Illustrator og Photoshop. + det løse.
> Maskinerne har jeg forstået skal være G3/G4 med min. 512 MB ram?

En G4/350 med 448mb ram (som min) er ikke nok, jeg kan slet ikke
forestille mig at lave seriøst arbejde på den, og da slet ikke med
halvtunge grafiske programmer, som de nævnte.

> Er det muligt at bruge OS X som man er vant til med 9.1 d.v.s kun med
> mus og tastatur - ikke noget med terminal?

Jeps, terminalen er kun for dem som har lyst, samt de som fra tid til
anden ikke kan tømme deres papirkurv.

> Dette af hensyn til medarbejdere som absolut ikke gider lære mere end
> højest nødvendigt om styresystemer.
> Kan man "låse" systemet så de ikke går ind og piller ved noget uheldigt
> i terminalen?

Du kan oprette dem som en bruger uden nævneværdige rettigheder på
maskinen, du kunne også gøre det endnu nemmere, slette Terminal
programmet fra maskinen. Det skal dog siges, at har du været i stand til
at holde styr på dem under OS 9, så bliver det blot endnu lettere.

> Opnår jeg en væsentlig hastighedsforøgelse (multitasking)?

Et kontroversielt nej. Multitasking i OS X er teknisk bedre ja, men har
du p.t. problemer med at nogen af dine programmer låser masinen på OS 9?
Hvis du tænker på f.eks. filter kørsel i Photoshop, så vil dette tage
lige så meget kraft under X. Den "ægte" modal dialog som f.eks.
gammledages åben/gem findes ikke i X, så er det den type som belemre dig
nu, så ville det nok føles som fremgang.

> Som det er nu kan vi scanne i baggrunden mens vi arbejder videre i f.
> eks. QuarkXpress.

Jeps, hvis dine scannere er understøtte i OS X, det skal du have fundet
ud af på producentens hjemmeside.

> Vi har en del ældre G3 maskiner (233-350 MhZ) hvoraf kun en enkelt
> opfylder ram kravet. Men brugte maskiner koster jo ikke en herregård nu
> om dage. G3 BW/G4 maskiner med masser af ram fås for 8-9000 kr.

OS X køre ikke godt på langsomme G4're, og står nærmest stille på G3.

> Jeg lider absolut ikke af versionitis - men det er alligevel rart at
> følge med - og når tiden er moden skal der opgraderes.

Pas nu på, det lyder lidt som om du er ved at blive angrebet. For dit
vedkommende kan jeg ikke se nogen grund til at gardere, dog lige med
undtagelse for dine server dele. De to jeg ikke kender, hvis de enten
findes til OS X, eller et bedre alternativ, så kan det nærmest kun gå
for langsomt fra et teknisk perspektiv, men køre det nuværende
upåklageligt, så er min mening at holde det der.

> Jeg glæder mig til at læse nogle kompetente svar efter weekenden - der
> tilbringes på Rømø (måske møder jeg Dr. Monster på cykeltur - eller
> Mich. Ottesen der gerne vil give mig et par flade)

Kompetent er så som så, men i hvert fald et svar. Jeg prøvede selv
fornyligt at konvertere, men har for 4. gang opgivet det. Alt føles
langsommere samt den evindelige programmangel. Du skal hele tiden slæbe
rundt på den glorifiserede Aqua brugerflad, denne er (igen) teknisk
overlegen OS 9, men teknik koster og her fås ikke nok for pengene.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 04-05-02 15:57

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> OS X køre ikke godt på langsomme G4're, og står nærmest stille på G3.

OS X kører fint på min 500 MHz G3 PowerBook.

(Og så sent som i dag, prøvede jeg en 1GHz bærbar PC med Win XP, som
virkede omtrent li' så hurtig/sløv som min PowerBook med OS X.)

Martin

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 04-05-02 16:11

On 04/05/2002 16:56, in article 1fbo3xu.fboz2vpgt2o0N%mb@talent.dk, "Martin
Bredthauer" <mb@talent.dk> wrote:

> OS X kører fint på min 500 MHz G3 PowerBook.

Og på min iBook 600. GUI'en er sløv når der arbejdes intenst, men det
opvejes indtil videre af alle de andre fordele ved systemet.

> (Og så sent som i dag, prøvede jeg en 1GHz bærbar PC med Win XP, som
> virkede omtrent li' så hurtig/sløv som min PowerBook med OS X.)

Jep. Og blæseren larmer. Og plastickvaliteten er hmmm...

--
mojn, Jesper

<icq:150160998>

Fra : David Blangstrup

Dato : 04-05-02 16:33

On 4.5.2002 17:11, in article B8F9C6AB.5756%jmfink@mac.com, "Jesper
Møller-Fink" <jmfink@mac.com> wrote:

> Og på min iBook 600. GUI'en er sløv når der arbejdes intenst, men det
> opvejes indtil videre af alle de andre fordele ved systemet.

> Jep. Og blæseren larmer. Og plastickvaliteten er hmmm...

Kører fint på min iMac 233 men det ved i vel efterhånden alle sammen?

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-05-02 18:05

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Kører fint på min iMac 233 men det ved i vel efterhånden alle sammen?

Det kører også fint hos mig. Jeg tror nu bare, vi skal være forsigtige
med at råde professionelle brugere på baggrund af vores erfaringer. Jeg
er f.eks. vældigt glad for min bil, og den er i hvert fald hurtig nok.
Men hvis Michael Schumacher blev sat ind i den for at køre Grand Prix i
Spa, så kan det godt være, at han ville være af en anden mening.
På samme måde tvivler jeg på, at et reklamebureau eller lignende
arbejdsplads ville være tilfredse med at bruge vores i øvrigt glimrende
iMac i det daglige arbejde. Mac OS X eller ej.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 04-05-02 18:18

> [...]

> Men hvis Michael Schumacher blev sat ind i den for at køre Grand Prix i
> Spa, så kan det godt være, at han ville være af en anden mening.

Han vil nok foretrække en vandcykel i dette tilfælde.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : David Blangstrup

Dato : 04-05-02 19:26

On 4.5.2002 19:04, in article 1fboa5s.16cbdh41eixcraN%muenster@mac.com,

> [...]
> arbejdsplads ville være tilfredse med at bruge vores i øvrigt glimrende
> iMac i det daglige arbejde. Mac OS X eller ej.

Du mener: Nok har jeg ret, men ikke _så_ meget ret

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Morten Reippuert

Dato : 05-05-02 10:49

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Kører fint på min iMac 233 men det ved i vel efterhånden alle
> sammen?

"fint" er en subjektiv vurdering

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : David Blangstrup

Dato : 05-05-02 12:05

On 5.5.2002 11:49, in article 1fboaz4.1jtbayisnr95sN%spam@reippuert.dk,

> "fint" er en subjektiv vurdering

Ja, ja ‹ har jeg sagt andet? Det er min vurdering, hvemses skulle det
ellerses væres?

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Morten Reippuert

Dato : 05-05-02 13:03

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Ja, ja ‹ har jeg sagt andet?

nej

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-05-02 21:12

mb@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> (Og så sent som i dag, prøvede jeg en 1GHz bærbar PC med Win XP

Sådan en sidder jeg og leger lidt med i weekenden. Den er helt fint til
spil.

Fra : David Blangstrup

Dato : 04-05-02 22:11

On 4.5.2002 22:12, in article
newsspam4-4FBC06.22120004052002@dtext.news.tele.dk, "Martin Edlich"
<newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Sådan en sidder jeg og leger lidt med i weekenden. Den er helt fint til
> spil.

Jeg foretrækker PlayStation 2. Red Faction og er i gang med Shadow Man 2
sammen med sønnen. Ret heftigt!

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-05-02 22:16

In article <B8FA1B14.19333%david@blangstrup.dk>,
David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Jeg foretrækker PlayStation 2.

Nu var det ikke sådan nogen vi købte på arbejdet...

Fra : Morten Reippuert

Dato : 05-05-02 13:03

> Nu var det ikke sådan nogen vi købte på arbejdet...

ku' du ikke have listet en enkelt ind af bagdøren? faktureret som
toner...

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Villy Erichsen

Dato : 05-05-02 11:38

Jan Oksfeldt Jonasen wrote:

> [...]
> rundt på den glorifiserede Aqua brugerflad, denne er (igen) teknisk
> overlegen OS 9, men teknik koster og her fås ikke nok for pengene.

Tak for dit svar- det virker da yderst kompetent.

ADS og Easy Transfer er blot et par maskiner der modtager udefra kommende
filer - de bruges næsten ikke mere - så de får bare lov at køre til de ikke
kan mere. Næsten alle filer der modtages i dag er PDF filer - og det er
nemmest for alle at vedhæfte dem i en mail.
Mailserveren er ASIP - og den kører upåklageligeligt. Web er kun til en
lille hjemmeside med praktiske oplysninger - så den er godt dækket ind af en
8600/200 med 356 MB ram
VH
Villy Erichsen

Fra : Storm

Dato : 04-05-02 22:34

"Villy Erichsen" <brita-villy@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

[Klip forudsætninger]

morten har givet dig svaret, men jeg kan da supplere lidt.
I januar prøvede jeg en måneds tid (af ren nødvendighed jeg blev
uden forudsætninger kastet ud i det fra den ene dag til den anden.
Kun med hjælp herfra...

Det var med Illu. 9 og PS 6 og Quark, det vil sige udelukkende Classic.
Det duede ikke. Quark især var en pest.
Kom jeg til at klikke på skrivebordet uden for et åbent Quark-vindue,
forsvandt Quark bare pist væk med alt uden varsel og uden at gemme.
Det samme har jeg hørt andre sige. Adobes programmer kørte egentligt
nogenlunde, men konklusionen var (måske forudsigeligt) - til grafisk
produktion duer det ikke at køre Classic-programmer på OSX.

Er det bare her og nu du er afvisende overfor InDesign? Jeg har ikke hørt
om nogen der har fortrudt at de er skiftet, tværtimod.
Vaner kan være gode, men de kan også være dræbende...
Virker det ikke som om Quark har opgivet, eller bare lader som om
der stadig er liv i dem?

> [...]
> højest nødvendigt om styresystemer.
> Kan man "låse" systemet så de ikke går ind og piller ved noget uheldigt

Selvfølgelig er der nogle nye ting man skal lære når man skal rundt i
systemet. Jeg slogedes bl.a. en del med refleksgenvejstaster som
betød noget helt nyt. Ja, der er noget nyt at sætte sig ind i.
Men hvis du ikke kan motivere dine medarbejdere til det, har du
alligevel et problem - på længere sigt.

Ihvertfald er det rigtigt at man kan nøjes med at bevæge sig rundt som
dum bruger på overfladen, uden at gå ned og nørde-programmere.

Jeg er blevet fortalt at det var kvinder der stod bag ideen med
Maccens intuitive brugerflade. Nu er der så kommet nogen under,
hvis man kan sige det sådan

Jeg vil nu også sige, at selv om jeg har opgivet at lave daglig produktion
i OSX var jeg ked af at gå tilbage til OS 9 - for det er altså en fed
fornemmelse med OSX.

Hvis du har timer nok i døgnet kan du jo tjekke comp.publish.prepress
og lave en google på OSX her. Det har været diskuteret glødende.
Der er ganske vist en del Mac-hadere, og mindst lige så meget OT
som her, men virkeligt meget at hente synes jeg. Der virker det
(ikke underligt) som om, at det er designere, og små kreative grafiske
virksomheder der har taget OSX til sig.
Men om et år ser det måske anderledes ud, når pre-press stederne har
fået ripper der understøtter transparency (og også takler fonte som
OSX takler) og forstår at bruge OSX fordelene bedre.
(Snakke-snakke-snakke - jeg er ikke ingeniør, kan du høre).

Hvis du bruger ATM fontstyring ved du måske, at det dur' ikke under
OSX, og kommer aldrig til det, så der er også noget at takle.

....Fra en _dum_ brugers erfaringer

Venlig hilsen Nina

Fra : Storm

Dato : 05-05-02 10:56

Du får et citat i nakken:

"__The move to OSX now could probably be done, but not without hassles.
There is no Adobe Printer Driver for OSX yet, and if you use network
Printers you will probably find some incompatible PPDs with the Apple
OSX driver. The problems might be minor, like not being able to
select some printer specific options. Support for Postscipt printing
under OSX is less than stellar. There are also many font headaches
in OSX because of Apples "DFONT". Font Reserve would be suggested,
as well as their technical support for dealing with the DFONT issues
and all the locations OSX stores fonts.__"

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Villy Erichsen

Dato : 05-05-02 11:50

Storm wrote:

Tak for dit veldokumenterede svar.

> [...]
> Vaner kan være gode, men de kan også være dræbende...
> Virker det ikke som om Quark har opgivet, eller bare lader som om

Vi har en enkelt InDesign - og jeg prøver da af og til - men jeg kan nu bedre
lide Quark - og konverteringen af Quark dokumenter er så som så.
Vi udgiver 4 ugeaviser og et par månedsaviser - så der er mange hundrede
filer vi genbruger (skiver oveni). Og det værste er at de komplicerede filer
med speciel skydning og tabulering (ejendomsmæglerne) er dem der ikke
umiddelbart kan konverteres. Og det med at rette op på filerne så de kan
bruges er håbløst - så vil det være nemmere at lave et helt nyt dokument.

Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Storm

Dato : 08-05-02 22:08