Vinplante.
Fra : Steen Kronborg

Dato : 03-05-02 15:14

Jeg har købt en vinplante til mit drivhus (Blå Burgunder) Hvordan skal den
passes.
MVH Steen Kronborg.

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 03-05-02 20:19

Jeg har en Himrod, en Schuyler og tre nonames. Jeg har plantet dem udenfor
drivhuset og fører stamen ind i drivhuset. Vinplanterne gror kraftigt, så de
bliver beskåret mindst 2 gange om året. Grene der vokser ud fra hovedstamen
beskæres ca. 2 - 3 knopper fra hovedstammen eller 1 - 2 knopper efter at der
er ansats til en drueklasse. Hovedstamen beskæres tilbage så den gror ca. en
mater om året.

I juleferien bliver de beskåret og kvistene bruger jeg til formering.

Det er min erfaring at vindruen er en nøjsom plante, som for det meste
passer sig selv. Så med mindre at vi får en meget lang tørkeperiode, så
tilfører jeg dem ingen vand og de får heller ingen gødning.

Jeg gør heller ingen ting for at bestøve blomsterklaserne.

I de første år yder vinplanten ikke særlig mange druer. Min Himrod og
Schuyler anskaffede jeg for tre år siden og sidste år gav de 2 kg druer til
sammen.

Håber du får megen glæde af din drue,

--
mvh.
Klaus Eriksen

Steen Kronborg <ohayo@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cd29b34$0$11915$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Grønne

Dato : 03-05-02 22:46

"Klaus Eriksen" <klaus_eriksen@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> I de første år yder vinplanten ikke særlig mange druer. Min Himrod og
> Schuyler anskaffede jeg for tre år siden og sidste år gav de 2 kg druer

Hvad giver flest druer, en stor vin eller flere små ? Jeg er ved at bygge 30
m2 drivhus og der skal være masser af druer, vi er nemlig helt pjattede med
druer. Det er ved at være tid at færdiggøre fundamentet og så er det jo
vigtigt om der skal laves 2 eller 6 gennemføringer i sokkelen.

Hvordan laves gennemføring i sokkelen, skal hullet være over eller unde
jorden, henholdsvis indvendig og udvendig ?

Med Venlig Hilsen

Anders Grønne

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 04-05-02 01:03

> [...]
> druer. Det er ved at være tid at færdiggøre fundamentet og så er det jo
> vigtigt om der skal laves 2 eller 6 gennemføringer i sokkelen.

Jeg vil foreslå at du laver 6 gennemføringer. Jeg har også et drivhus på 30
kvm. og har foreløbig ført 5 vindrue-planter ind i huset.

> Hvordan laves gennemføring i sokkelen, skal hullet være over eller unde
> jorden, henholdsvis indvendig og udvendig ?

Jeg har lavet min gennemføring over jorden. Jeg tror faktisk ikke det har
den store betydning. Og lav dem tilpas store - gerne på tykkelse med en arm.

--
mvh.
Klaus Eriksen

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 04-05-02 06:12

On Sat, 4 May 2002 02:02:38 +0200, "Klaus Eriksen"
<klaus_eriksen@vip.cybercity.dk> wrote:

>30
>med
>
>Jeg vil foreslå at du laver 6 gennemføringer. Jeg har også et drivhus på 30
>kvm. og har foreløbig ført 5 vindrue-planter ind i huset.

Hvor meget fylder sådan en fætter vinplante egentlig i et drivhus? Er
der plads til en enkelt i et drivhus på 9,9 kvm. - eller er det
tåbeligt?

Hjertelig morgenhilsen
Dorte

Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 04-05-02 18:52

(snip.....)

> Hvor meget fylder sådan en fætter vinplante egentlig i et drivhus? Er
> der plads til en enkelt i et drivhus på 9,9 kvm. - eller er det
> [...]

Ja det er der. Jeg har en Scheuler (rigtigt stavet??) som bærer masser af
skønne druer hvert år, og der er også plads til både tomater og agurker.

Om man planter druen inde eller udenfor drivhuseter efter min erfaring
fuldstændig ligegyldigt, hvis blot rødderne kan vokse udenfor drivhuset.
Rødderne vi selv søge derhen hvor der er fugtigher og nærring. Jeg har valgt
at plante min drue i et hjørne af drivhuset.

mvh

Preben

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 04-05-02 21:28

> Hvor meget fylder sådan en fætter vinplante egentlig i et drivhus? Er
> der plads til en enkelt i et drivhus på 9,9 kvm. - eller er det
> tåbeligt?

Det er absolut ikke tåbeligt. I mit drivhus regner jeg med at der er plads
til en vinplante for hver 5 kvm. Men med kraftig beskærring kan der
formentlig være plads til flere planter.

--
mvh.
Klaus Eriksen