Hvordan er det nu med hittegods?
Fra : Carsten Riis

Dato : 03-05-02 13:13

Hej gruppe

Når man nu finder en cykel og man mener, at det er en stjålen cykel
eller efterladt (konkret: funktionsdygtig cykel smidt ovenpå busk). Så
skal den selvfølgelig afleveres til politiet (eller i det mindste
meldes).

Hvad har man som finderen hittegodset af "rettigheder" i tilfælde af, at
ejeren ikke kan findes eller melder sig selv? Eller er det bare: tak
for hjælpen, statskassen får en klat penge via hittegodsauktionen!
?

Med venlig hilsen

Carsten Riis

Fra : TGD

Dato : 03-05-02 14:06

"Carsten Riis" <carsten.riis@privat.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> Hvad har man som finderen hittegodset af "rettigheder" i tilfælde af, at
> ejeren ikke kan findes eller melder sig selv? Eller er det bare: tak
> for hjælpen, statskassen får en klat penge via hittegodsauktionen!

Hvis det er kroner ører du indlevere er der en dusør. Men cykler ryger på
auktion dem får du ikke en krone for.

Fra : Tom Nielsen

Dato : 03-05-02 23:40

I tilfælde af at det er en cykel du finder, vil denne, såfremt den forbliver
uafhentet/ej efterlyst, blive solgt på auktion til fordel for statskassen.

I tilfælde af at du finder kontante pengebeløb, mener jeg, at man har krav
på findeløn på 10%, hvilket vil blive udbetalt i det øjeblik du afleverer
pengene hos politiet.

M.v.h.

Tom

Fra : JPo

Dato : 04-05-02 09:31

> [...]
krav
> på findeløn på 10%, hvilket vil blive udbetalt i det øjeblik du afleverer

Som hovedregel er det 10 % - men ved store pengebeløb er det meget mindre.

Afhentes pengene ikke er det 33,3333333%

Jpo

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-05-02 22:00

"JPo" <pregeh@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Som hovedregel er det 10 % - men ved store pengebeløb er det meget mindre.
>
> Afhentes pengene ikke er det 33,3333333%

Findelønnen udbetales da vist først efter, at ejeren har hentet sin del og
sagt god for, at der udbetales x % til finderen?

Kurt