Ristet brød
Fra : Girlie

Dato : 03-05-02 07:49

Jeg har lige et spørgsmål vedr. vejning af brød.
Før ristningen vejer det 80 gr (230 kcal pr. 100 gr)...efter ristningen
vejer det kun 50 gram...er kalorierne så færre, eller er det blot vand, der
er fordampet?
Har nemlig opdaget, at ristet brød mætter mindre end frisk brød....så man
kunne fristes til et stykke mere end man ellers ville have spist...

Fra : Bettina Madsen

Dato : 03-05-02 14:17

> [...]
> Før ristningen vejer det 80 gr (230 kcal pr. 100 gr)...efter ristningen
> vejer det kun 50 gram...er kalorierne så færre, eller er det blot vand,

Det er desværre kun vand, men det lyder som meget der fordamper væk?!

Bettina

Fra : Carsten Hansen

Dato : 03-05-02 21:31

Brød indeholder meget vand... Så det lyder meget rigtig i mine ører...

MVH

Carsten

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 04-05-02 04:40

Fungerer det med samme måde med frosne kartofler?!?!

hvis man tager alm. skiverkartofler... hvordan passer varafakta så?

er energifordelingen ikke godt nok på de frosne kartofler? for de må jo
absolut også miste en masse vand under tilberedelse?
Tak
Mette

Fra : Linda Sørensen

Dato : 05-05-02 18:39

Hejsa

> [...]
>vejer det kun 50 gram...er kalorierne så færre, eller er det blot vand, der

Når du skal næringsberegne det du indtager skal du altid
næringsberegne på det rå produkt, eller i tilfældet med de frosne
kartofler, som skal næringsberegnes efter den vægt de har inden de
tilberedes.
Mvh
Linda Sørensen
http://www.gladogslank.dk - din kommende guide til sundhed og livsglæde

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 05-05-02 21:45

> [...]
> næringsberegne på det rå produkt, eller i tilfældet med de frosne
> kartofler, som skal næringsberegnes efter den vægt de har inden de

Det var fint.. mange tak! *S*

hvad gør man så når man ellers laver mad? lad os sige at jeg beregner at der
er 200 kcal i 100 gram "hurlumhejaftensmad" altså når jeg tilbereder det...
det skal så koge i 20 minutter... og der fordamper en del vand.. hvad pokker
gør jeg så når jeg skal dosere min aftensmad på tallerkenen??? så er det jo
ikke længere 100 gram jeg skal have eller hvad??? Her kan sådan noget som
sammenkogt eller kødsovs vel forandre sig meget i forhold til kcal pr. 100
gram??

Mette