Ferie ved fyring?
Fra : Pipeline

Dato : 02-05-02 22:58

Min fætter blev fyret for et stykke tid siden (funktionæransat), og nu
oplyser han at han er blevet sendt på 5 ugers ferie op til
aftrædelsestidspunktet. Må arbejdsgiveren det?

Her er detaljerne:
Han fik fyresedlen d. 30. januar i år. Han har fem måneders opsigelse (ansat
i 8-9 år), dvs. aftrædelsestidspunktet er d. 30. juni. På fyresedlen står
der så: "...Med afvikling af ferie vil sidste arbejdsdag være 24. maj 2002".

Kan arbejdsgiveren ikke kun kræve at hovedferien (15 dage) bliver afholdt,
eller har han ret til at bestemme over alle 5 uger på én gang?

Min fætter er ikke i fagforening, og der er ikke lavet overenskomst med
firmaet.

--
Hilsen/Regards
Pipeline

....There are flies on the windscreen...

Fra : Carl Munk

Dato : 02-05-02 22:57

"Pipeline" <exciter@tiscali.dk> wrote in message

> Min fætter blev fyret for et stykke tid siden (funktionæransat), og nu
> oplyser han at han er blevet sendt på 5 ugers ferie op til
> aftrædelsestidspunktet. Må arbejdsgiveren det?

JA det må arbejdsgiveren gerne

Fra : Ulrik Guldbæk

Dato : 03-05-02 00:22

> Min fætter blev fyret for et stykke tid siden (funktionæransat), og nu
> oplyser han at han er blevet sendt på 5 ugers ferie op til
> aftrædelsestidspunktet. Må arbejdsgiveren det?

Nej, det må arbejdsgiveren ikke. En lønmodtager er berettiget til at få
udbetalt løn i fratrædelsesperioden, og arbejdsgiveren skal indbetale
feriepenge til Feriegiro.

Se iøvrigt denne artikel fra Politiken om politianmeldelser af arbejdsgivere
for strafbar manglende indbetaling af feriepenge (i fratrædelsesperioden)

Med venlig Hilsen
Ulrik Guldbæk
Fatah Rekurs K/S
www.klagevejledning.dk

Fra : Peter G C

Dato : 03-05-02 06:31

Pipeline <exciter@tiscali.dk> skrev:

> Min fætter blev fyret for et stykke tid siden (funktionæransat), og nu
> oplyser han at han er blevet sendt på 5 ugers ferie op til
> aftrædelsestidspunktet. Må arbejdsgiveren det?

Ja - i det omfang, at ferien kan varsles korrekt. Der er afsagt en
højesteretsdom, som giver arbejdsgiveren ret hertil.

> [...]
>
> Kan arbejdsgiveren ikke kun kræve at hovedferien (15 dage) bliver afholdt,
> eller har han ret til at bestemme over alle 5 uger på én gang?

Så vidt jeg husker, at arbejdsgiveren disponere over alle feriedage. Jeg
kontrollerer det senere.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 03-05-02 09:36

pgc@fjerndettenospam.dk writes:

[KLIP]

>afholdt,
>
>Så vidt jeg husker, at arbejdsgiveren disponere over alle feriedage. Jeg
>kontrollerer det senere.

Jeg er enig med dig. Det er i øvrigt kun hovedferien (3 uger) der er
begrænsninger på. Dvs. at opsigelsesvarslet skal være over 3 måneder for
at ferien må lægges i opsigelsesperioden. Der er ingen begrænsninger med
at lægge restferien i opsigelsesperioden, ud over at man skal overholde 1
måneds varslingsfrist, og det er jo ikke problemet i denne sag.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Peter G C

Dato : 03-05-02 18:14

Poul Erik Rise /SID <"Poul Erik Rise /SID"@net.dialog.dk> skrev:

[klip]

> [...]
> at lægge restferien i opsigelsesperioden, ud over at man skal overholde 1
> måneds varslingsfrist, og det er jo ikke problemet i denne sag.

Enig - jeg når ikke at tjekke reglerne i dag.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : enn

Dato : 04-05-02 08:43

Gælder disse regler også for feriefridagene eller kun de egentlige
feriedage?

Fra : Peter G C

Dato : 04-05-02 12:47

Peter G C <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

[klip]

> Enig - jeg når ikke at tjekke reglerne i dag.

Så har jeg kigget på reglerne. Rise og jeg er enige.

- Jeg er ikke klar over om reglerne også gælder de såkaldt feriefridage.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 04-05-02 14:42

enn@nomail.com writes:
>Gælder disse regler også for feriefridagene eller kun de egentlige
>feriedage?

Det afhænger af overenskomsten. Fx er feriefridagene hos stat, amt og
kommune bundet op på den ferieaftale der er lavet, og dvs. de samme regler
som ferie.

Da vi ikke kender overenskomsten, kan der heller ikke gives et svar. Det
nemmeste vil være, at ringe til den fagforening der har overenskomsten.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-05-02 22:05

""Poul Erik Rise /SID"" <"Poul Erik Rise /SID"@net.dialog.dk> skrev i en
meddelelse news:fc.0073fb6b041a489e3b9aca009ad2928c.41a48c1@net.dialog.dk...

> [...]
>
> Da vi ikke kender overenskomsten, kan der heller ikke gives et svar. Det
> nemmeste vil være, at ringe til den fagforening der har overenskomsten.

Jeg ved ikke om det samme gælder for alle statsinstitutioner, men der hvor
jeg er ansat er det således, at hvis man går på pension midt i ferieåret, så
skal man have afholdt 3 ugers ferie. De sidste 2 uger kan man selv vælge om
man vil afholde eller have udbetalt.
Feriefridagene skal man så vidt muligt (ledelsens ansvar) sørge for at pgl.
har afholdt inden pgl. går af, da de ellers skal udbetales.

Kurt