Jordbier
Fra : Bente Holm Nielsen

Dato : 02-05-02 21:43

Hej.
Aldrig prøvet det før, men både jeg og min nabo har små tuer af opkastet
jord med et hul i midten, hvor der flyver en brun bi op og ned. Bygger
sådan en bi et bo nede i jorden? Eller er tuen en udgang fra et vinterhi
for en enkelt bi? Forsvinder disse bier af sig selv? Skal man gøre
noget? Hvad er det værste, der kan ske?
Venlig hilsen
Bente

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 02-05-02 22:19

Bente Holm Nielsen wrote:

> [...]
> sådan en bi et bo nede i jorden? Eller er tuen en udgang fra et vinterhi
> for en enkelt bi? Forsvinder disse bier af sig selv? Skal man gøre

Det lyder som hvepse (gedehamse) og ikke bier...
Hvepse er gule og sorte, mens bierne er orangebrune og sorte.
Bier lever ikke i jorden, de bor i bistader og en sjælden gang i et hult
træ.
Bier stikker kun hvis du klemmer dem eller provokerer dem meget. Bier
dør af at stikke dig, da broden bliver siddende i din hud.
Hvepse er mere aggressive, stikker for et godt ord og kan stikke mange
gange.
Det er ikke bier du ser i syltetøjet om sommeren, det er hvepse.

Pia

Fra : Bente Holm Nielsen

Dato : 02-05-02 22:21

Hej Pia.
Jeg kender godt udseendet, levevanerne og forskellen på hvepse og bier.
Der er absolut ikke tale om hveps. Bi foreslår jeg, fordi det mest
ligner en bi. Den tingest, der kommer op af jordtuerne i min og min
nabos have er måske lidt kortere og lidt mindre stribet på bagkroppen.
Kan fluer se sådan ud?
Venlig hilsen
Bente

Fra : Jakob Bock

Dato : 03-05-02 10:03

Hej Bente

Prøv at søge på "jordbier" på Google:

http://www.google.com/search?q=Jordbier&hl=da&lr=

Her finder du en masse information om dem. F.eks. skriver de hos Statens
Skadedyrslaboratorium:

Jordbierne gør nytte i haven og naturen ved at bestøve
mange forskellige planter, buske og frugttræer. De kan
godt stikke, men gør det kun meget sjældent.

Der er altså ingen grund til at bekæmpe jordbierne,

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-05-02 19:42

>Bier lever ikke i jorden, de bor i bistader og en sjælden gang i et hult
træ.

Det har mine bier nu ikke læst - heller ikke dem, der var på min tidligere
adresse.
Men lad dem bare være. De bestøver dine planter og gør ingen skade - det er
nok ikke smart ligefrem at træde på dem eller deres bo, men sæt en plante
tæt på, så I husker at gå uden om. God fornøjelse med dem.

Mvh Maria

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-05-02 23:40

Mener at alle humle-bier har bo i jorden, og dem er der mange slags af.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen