Udryddelse af skarvkoloni ved Arresø
Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 02-05-02 21:09

For et par tage siden blev nævnt i radioavisen m.fl. steder, at folk fra
Skov- og Naturstyrelsen havde foretaget total rydning af en skarvkoloni ved
Arresø. - Miljøministeren udtalte, at det tog han afstand fra, og at det var
i modstrid med den politik og de retningslinjer for regulering af
skarvbestanden, han netop havde fået vedtaget - og at det nu måtte
undersøges nærmere. Det blev også nævnt, at der var indgivet
politianmeldelse i sagen.

Er der nogen, der kan give en nogenlunde nøgtern redegørelse for, hvad der
egentlig er foregået, og gerne med lidt flere detaljer, baggrunde og
forklaringsårsager end i ovennævnte fremstilling. - Og hvordan forholder det
sig med den nævnte politianmeldelse: Hvem har indgivet den mod hvem - og for
hvad.

På forhånd tak!

Poul Evald Hansen

pevh@vip.cybercity.dk

Fra : Jesper

Dato : 02-05-02 22:45

Poul Evald Hansen <cft6753@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> sig med den nævnte politianmeldelse: Hvem har indgivet den mod hvem - og for

Iflg.redegørelse på TV var det skovfogden der gjorde noget han ikke
måtte og han skulle iflg TV udmærket være klar over hvad han gjorde.
Politiet er gået ind i sagen. Om de har gået ind af egen drift eller
efter anmeldelse ved jeg ikke.

Efter min personlige opfattelse burde denne sag arkiveres under GSET
(Gjorde Samfundet En Tjeneste), skarver er flyvende rotter. De er et
skadedyr. I hvertfald med det antal de har idag, ca. 14.000, der har
ganske enkelt aldrig været så mange.

--
Jesper.
"Tanya Roberts doesn't really do much, but looks damn nice doing it"

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 02-05-02 23:03

no@scrubs.us (Jesper) skrev:

> [...]
> (Gjorde Samfundet En Tjeneste), skarver er flyvende rotter. De er et
> skadedyr. I hvertfald med det antal de har idag, ca. 14.000, der har

Skarven er på verdensplan en sjælden fugl og DK har som et af de
steder, hvor fuglen ikke er sjælden en pligt til at beskytte denne
fugleart.

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm

Fra : Jesper

Dato : 02-05-02 23:09

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> Skarven er på verdensplan en sjælden fugl og DK har som et af de
> steder, hvor fuglen ikke er sjælden en pligt til at beskytte denne
> fugleart.

Den er ikke truet af udryddelse i Danmark og bestanden kan sagtens
vedligeholdes på et meget lavere niveau end i dag.

Og så synes jeg iøvrigt vi skulle til at indfange dem der er for mange
her i landet (13.000 ud af de 14.000) og give til lande der ønsker at
modtage den til udsætning i naturen eller aflive dem hvis der ikke er
nogen der vil have dem.

Fra : Knud N. Flensted

Dato : 03-05-02 08:09

Til orientering:

Der er 40.000 par skarver i Danmark. Det er 20% af hele Europas bestand.
Skarven er den art, som har den største andel af bestanden i Danmark.
40.000 par svarer til ca. 200.000 skarver inkl. ikke-ynglende ungfugle og
årsunger. De spiser i alt ca. 30.000 tons fisk, heraf er ca. halvdelen
"skidtfisk", dvs. ulke, ålekvabber, ising, skaller, brasen etc.
De danske fiskere fanger årligt mellem 1.000.000 og 2.000.000 tons fisk,
dvs. ca 50 gange så mange tons fisk som skarverne fanger. De 2% som
skarverne fanger er selvfølgelig irriterende for fiskerne - specielt for
bundgarnsfiskerne. Derfor har Dansk Ornitologisk Forening støttet, at
fiskerne (specielt erhvervsfiskerne) får lov til at skyde skarverne ved
fiskeredskaberne og indtil 500 m fra disse. Desudeb mener DOF, at der bør
satses mere på udvikling af "skarv-fri"fiskeredkaber.

Miljøminsiteren har nu bestemt, at skarverne må skydes 1000 meter fra de
faststående fiskeredkaber, men ikke i yngletiden fra 1/4 til 31/7. Det
svarer til en firdobling af arealet, hvor fiskerne må skyde skarverne.
Desuden skal skarverne bekæmpes med olieindsmøring af alle æggene i visse
kolonier, så fostrene inde i æggene kvæles. Det bliver dyrt med alle de
statsansatte fra Miljøministeriet, der skal ud og smøre æg ind i olie. Det
skal nemlig gøres jævnligt gennem hele ynglesæsonen. DOF mener det bør
undersøges om de mange penge, der nu bruges til skarvbekæmpelse ikke kunne
bruges bedre til støtte for bundgarnsfiskerne.

Knud Flensted
biolog i DOF

Fra : KHz

Dato : 02-05-02 23:14

> [...]
> "Tanya Roberts doesn't really do much, but looks damn nice doing it"
> brugeranmeldelse i IMDB af The Beastmaster

Ja; sjovt nok, Jesper ??????, ligesom dumhed er der mere end nogen sinde.

mvh. Kim Holtz

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 02-05-02 23:18

no@scrubs.us (Jesper) skrev:

> Den er ikke truet af udryddelse i Danmark og bestanden kan sagtens
> vedligeholdes på et meget lavere niveau end i dag.

At fuglen ikke er truet i DK er ikke det, der er væsentligt. Idet DK er
et af fuglens eneste levesteder er vi forpligtet til at beskytte den.
At visse interesseorganisationer, som vist ikke består af mange andre
end fiskerne, ikke kan lide fuglen er bare ærgerligt.

Sludder.

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 03-05-02 06:04

> [...]
> (Gjorde Samfundet En Tjeneste), skarver er flyvende rotter. De er et
> skadedyr. I hvertfald med det antal de har idag, ca. 14.000, der har

Du går altså ind for selvtægt!?

Ikke principielt forskelligt fra "Dyrenes Befrielsesfront" og hvad der
ellers findes af gak-gak-organisationer på den front, tilsyneladende i den
modsatte ende af det miljøpolitiske spektrum i forhold til dig!

Men selv om du har den holdning til skarven du har (og som jeg i øvrigt ikke
deler), er det så ikke en kraftigt skærpende omstændighed, at selvtægten er
udført af en offentligt ansat embedsmand, der i dette tilfælde bl.a. har som
opgave at holde øje med, at folk der færdes i vedkommendes lokalområde
overholder landets love og regler?!!!!

Poul Evald Hansen

pevh@vip.cybercity.dk

Fra : Jan Jespersen

Dato : 03-05-02 12:03

"Jesper" <no@scrubs.us> wrote in message

> Efter min personlige opfattelse burde denne sag arkiveres under GSET
> (Gjorde Samfundet En Tjeneste), skarver er flyvende rotter. De er et
> skadedyr.

Ak ja, den satans natur. Og når man nu er igang, så tag Duehøgen med. Den
spiser jo alle fasanerne, hvilket giver jagerene kæmpe underskud.. Og
Svalerne. De skider altid ned af væggen. Det ser da grimt ud. Og Husskaden,
den larmer i reden uden for vinduet. Så vågner man jo allerede kl. 4.00. Og
hvis den ikke fik vækket en, så sidder der hele foråret en forbandet Solsort
og larmer fra morgenstunden Så lad os da bare GSET!

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 03-05-02 14:23

Jan Jespersen wrote:

> [...]
> hvis den ikke fik vækket en, så sidder der hele foråret en forbandet Solsort
> og larmer fra morgenstunden Så lad os da bare GSET!

Jeg synes ikke, at den udførte massakre er ok,

men opponerer mere på din "unaturlige" opfattelse af, hvad der er natur,
når den i mange hundrede år er blevet underlagt skiftende opfattelser af,
hvad der er god og dårlig natur, og når det på det seneste er blevet rigtig
at tilvejebringe en såkaldt gammel natur, -udsætning af bævere,

så hovedanken er, at al dansk natur er menneskereguleret, og diskussionen
mere går på regulering, end accept af det der sker.
Og måske en pædagogisk opgave ved at forklare vore børn, hvad der er natur,
og ikke PC-spil

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.