Skæv skive - Drejebænk ?
Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 02-05-02 17:45

I februar fik jeg pulverlakeret et par fælge. Jeg havde bolte med
spændeskiver i hullerne til skiverne, og efterfølgende sleb jeg malingen ned
langs kanten af navet så anlægsfladen burde have været ok. Men jeg fik
spændt min nye skive en smule skæv da jeg satte den på ... Og det er nu så
generende at jeg vil have gjort noget ved det. Men jeg vil ikke smide en ny
skive på (igen) uden at være helt sikker på at navet hvor den skal skrues
fast er helt plan. Jeg vil tro at jeg i min iver efter at få slebet malingen
af måske har "spist" 1/10mm af et sted ... Desuden var den forrige skive
ødelagt ved hærværk/tyveri - måske det også har beskadiget navet ...

Det nemmeste er selvf. at købe et nyt hjul men de er halv dyre og nu havde
jeg jo også lige fået det pulverlakeret ...

Så tænkte at det burde være muligt at spænde hjulet op i en drejebænk (på
hjulakslen) og så lige dreje 1/10mm af eller hvor meget der nu skal til
(bremsekaliberen kan der nemt slibe op til flere mm af om nødvendigt).
Hjulet er kun 12" men det kan en "hobby" bænk ikke klare. Måske der her i
gruppen er en der kan hjælpe (helst i nærheden af strækningen
kbh->fyn->viborg) ?

Mvh
Anders Majland

Fra : Peter J

Dato : 02-05-02 18:48

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en news:aarqeo$mov$1@sunsite.dk...

> [...]
> Hjulet er kun 12" men det kan en "hobby" bænk ikke klare. Måske der her i
> gruppen er en der kan hjælpe (helst i nærheden af strækningen

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig, men vil lige fortælle at jeg ville ændre
indpresningsdybden på mine alu-fælge (bilen), og jeg fik at vide at det var
næsten umuligt at gøre, da bare en 1/100 mm skævhed på navet, ville gøre at
fælgen ville "slå" (være skæv).
Jeg tror desværre ikke at du kan dreje den lige, men hvis det lykkes, så
frop mig lige en mail

Peter
CBR 1000 F

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 02-05-02 18:58

> næsten umuligt at gøre, da bare en 1/100 mm skævhed på navet, ville gøre
at
> fælgen ville "slå" (være skæv).

Nu har diameteren af hjulet/skiven jo også en del at sige. Skiven er 22cm
hvilket jo er ca. det halve af et typisk bilhjul. Desuden tror jeg at et
mc-hjul er nemmere at spænde fast i en drejebænk da man jo kan bruge
hjulakslen, til at centrere med.

Men hvis der er en der har adgang til en drejebænk (og kan betjene den
lader jeg det gerne komme and på en prøve. Til at starte med skal jeg jo
også have konstateret om den er navet er skævt eller det blot er skiven jeg
har ødelagt af ikke at have fået renset malingen ordenligt af ...

/Anders \Valby

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-05-02 19:14

"Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)" wrote:

> [...]
> hvilket jo er ca. det halve af et typisk bilhjul. Desuden tror jeg at et
> mc-hjul er nemmere at spænde fast i en drejebænk da man jo kan bruge

Fis ind til en bremseshop. De kan skænde selv store diametre op. Evt slår de
lejerne ud og spænder på en speciel konus.

> [...]
> også have konstateret om den er navet er skævt eller det blot er skiven jeg
> har ødelagt af ikke at have fået renset malingen ordenligt af ...

Jeg ligger ikke på din rute, og min maskine er ikke køreklar pt. Men husk lige:
Du har spændt en ret skive på et skævt nav. Skiven blev skæv. Vil skiven blive
ret igen på et ret nav?. Det er da et forsøg værd.

Ib Jakobsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-05-02 19:08

Peter J wrote:

> [...]
> næsten umuligt at gøre, da bare en 1/100 mm skævhed på navet, ville gøre at

Den bruger jeg også når der er noget jeg ikke gider dreje. Selvfølgelig kan det
spændes op. Og hav lige i tankerne om et stålfælg er ret!. Vi snakker om
millimeter.

Ib Jakobsen

Fra : Peter J

Dato : 04-05-02 21:16

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en

> [...]
kan det
> spændes op. Og hav lige i tankerne om et stålfælg er ret!. Vi snakker om

Okay, dette var dog en oplysning jeg fik fra en som ikke skulle udføre
arbejdet.

Peter
CBR 1000 F

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 04-05-02 22:25

Peter J wrote:

> Okay, dette var dog en oplysning jeg fik fra en som ikke skulle udføre
> arbejdet.

Ok, nogen gange skal ting være hysterisk nøjagtige, andre gange kan selv
millimeter accepteres.

Ib Jakobsen

Fra : Lars Henrik

Dato : 02-05-02 19:55

> [...]

> Hjulet er kun 12" men det kan en "hobby" bænk ikke klare. Måske der her i
> gruppen er en der kan hjælpe (helst i nærheden af strækningen

du kan sagtens få drejet dit nav lige igen, bare bænken er stor nok :-/ Vi
har en Husqvarna 610, der kører med et Yamaha baghjul, 19 tommer. Navet var knap
2mm for bred, det blev klaret med at dreje 1mm af i hver side, bænken var
heldigvis stor nok til at hele hjulet(uden dæk) kunne spændes op, ikke i akslen,
det er for upræcist, men i navet.
Lars H team-sneglefart.dk