Start af programmer
Fra : Henrik Münster

Dato : 05-02-01 23:53

Det her er måske meget basalt. Jeg har lige lavet hovedrengøring
i forbindelse med installering af Mac OS 9.1, og jeg vil prøve at gøre
tingene lidt smartere. Hvordan starter I andre programmer? I modsætning
til fy-ordet med W, så har Mac OS jo ikke nogen start-menu.
Jeg har selv indtil nu brugt Kvikstart, der faktisk er meget
anvendelig, hvis man laver flere grupper i den. Tidligere har jeg brugt
Dragstrip, men som så mange andre "forbedrende" programmer "glemte" jeg
at geninstallere det ved en opgradering. Det er som regel tegn på, at
programmet ikke er så uundværligt alligevel. Det er faktisk ikke så lidt
shareware, jeg har betalt for, uden at bruge det mere (Dragstrip,
InformInit, Conflict Catcher, Speed Startup, Jeremy's Control Strip
Modules etc.). Men så har jeg jo støttet Mac-miljøet.
Tilbage til mit spørgsmål: Man kan f.eks. lave henvisninger til
programmer eller dokumenter på Skrivebordet eller i en mappe. Emner kan
også gøres til Favoritter eller placeres i Apple-menuen. Der er mange
muligheder. Er der nogle, der har nogen smarte idéer? Der må også gerne
være en nem måde for min søn på seks år at åbne spillene. Han plejer at
bruge Kvikstart. Det skal siges, at han er typen, der slukker for
computeren ved at hive stikket ud af væggen. Det er i hvert fald hurtigt
og effektivt. Flerbruger har jeg prøvet, men det gider jeg næsten ikke.
Der var en del bøvl med at få visse spil til at køre under flere
brugere. Jeg ved ikke hvorfor. Måske noget med deres Preferences-fil.
Alt i alt vil jeg helst holde det så simpelt som muligt. Flerbruger, At
Ease og den slags har jo ofte givet problemer af forskellig slags.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Magnus Rohde

Dato : 06-02-01 00:04

d. 05/02/01 23:52 skrev Henrik Münster på henrik@muenster.dk i artiklen
1eodqy5.gwgulvyzj8piN%henrik@muenster.dk:

> [...]
> Alt i alt vil jeg helst holde det så simpelt som muligt. Flerbruger, At
> Ease og den slags har jo ofte givet problemer af forskellig slags.

Man kan lægge henvisninger i en mappe og så lave det åbne mappevindue til et
faneblad (ved at trække det ned i bunden af skærmen). Hvis man derudover
laver henvisningerne til knapper, ja så har man noget der næsten minder om
en startmenu.

Magnus

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-02-01 03:32

Hej Magnus & Henrik

Ja, og jeg glemte at tilføje i det andet svar, at jeg er begyndt at bruge et
lille program - 'CSM Maker', der kan lave små kontrolliniemoduler, der lægges i
mappen 'Emner i Kontrollinien', - og blot ved et enkelt klik starter man så det
pågældende program. Link:
<http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&id=8776/csmmakerppc.sit>. - Og
så er det freware! - og det virker fint med OS 9.1.

mvh. Erik richard

Magnus Rohde wrote:

> [...]
> laver henvisningerne til knapper, ja så har man noget der næsten minder om

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-02-01 23:04

Magnus Rohde <magnus-marius@mailandnews.com> wrote:

> [...]
> et faneblad (ved at trække det ned i bunden af skærmen). Hvis man
> derudover laver henvisningerne til knapper, ja så har man noget der næsten

Det har Lasse Hillerøe Peterse også foreslået. Det er en rigtig
god idé. Jeg har prøvet at lave sådan en mappe med spil til min søn på
seks år. Han skal bare lære at klikke på fanebladet Spil, og så dukker
der et vindue op med en knap for hvert af hans spil. Det ligner
fuldstændig det vindue i Kvikstart, som han er vant til.
Det forekommer mig, at jeg tidligere har haft lidt bøvl med at
bruge faneblade i bunden af skærmen, og at jeg derfor gik væk fra dem.
Det var vist nok noget med, at de var blevet til almindelige vinduer
efter genstart, men jeg husker ikke helt, hvad problemet var. I hvert
fald var det med et ældre Mac OS, og foreløbig kører det da fint under
Mac OS 9.1.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 07-02-01 21:49

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> skrev:

> Det forekommer mig, at jeg tidligere har haft lidt bøvl med at bruge
> faneblade i bunden af skærmen, og at jeg derfor gik væk fra dem.
Hvis man skifter skærmopløsning, så kan fanebladene skifte bredde, og
vinduerne kan skifte størrelse (MacOS 8.5). Det kan undertiden også ske,
hvis et spil skifter skærmopløsningen. Det er lidt irriterende.

Jeg har løst problemet ved at lave et lille AppleScript, der åbner
fanebladevinduerne, "zoom'er" dem til normalstørrelsen og laver den om
til faneblade. Det er simpelthen lavet ved at optage det, så man behøver
faktisk ikke at vide noget om AppleScript...

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Jesper

Dato : 06-02-01 00:11

> [...]
> tingene lidt smartere. Hvordan starter I andre programmer? I modsætning
> til fy-ordet med W, så har Mac OS jo ikke nogen start-menu.

FinderPop!

Jeg kan desværre ikke lave noget skærmp dump af prog. i funktion, men
det fungerer godt!
F.eks. kan du oprette henvisninger til de prog. du bruger mest og hurtig
få adgang til dem ved at klikke et vilkårligt sted på menulinjen (eller
skrivebordet) hvorefter en menuliste viser sig.
Prog. fungerer endnu bedre hvis man har en to-knaps mus.

Prøv det!

--
mvh Jesper

Besøg Biddet Online: <URL:http://homepage.mac.com/biddet>

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 06-02-01 08:35

Jesper <jmfink@mac.com> skrev:

> FinderPop!
>
> Jeg kan desværre ikke lave noget skærmp dump af prog. i funktion, men
> det fungerer godt!
Desuden har denne løsning den fordel, at man kan "ctrl-klikke" på et
dokument og derefter i den genvejsmenu, der dukker op, vælge det
program, som man vil have dokumentet åbnet i. Det kan være praktisk med
dokumenter, som man redigerer eller åbner i flere programmer, f.eks.
billeder, lyde, html-dokumenter osv. osv.

Men ellers bruger jeg faktisk mest den mulighed med at lægge
henvisninger i en mappe, som er lavet til et faneblad. Igen kan man åbne
dokumenter i et bestemt program, her ved at hive dokumentet ned over
programmets symbol.

Jeg har tænkt lidt over, hvorfor jeg mon til hverdag bruger
henvisningerne i mine faneblade meget mere end henvisningerne i
genvejsmenuen (ctrl-klik-menuen):
* Måske handler det om, at jeg her har store symboler, mens der i
genvejsmenuen kun er små symboler?
* Måske handler det om, at symbolerne i fanebladene har en fast fysisk
placering på skærmen, som gør, at jeg lettere (ubevidst) kan huske, hvor
programmerne er. Den fordel er der ikke med programmer i en liste i en
menu.
* Måske handler det om, at jeg har flere faneblade med mine programmer -
opdelt i grafik, internet, spil osv.

For resten: Hvis man lægger henvisninger til programmer i f.eks.
favorit-menuen eller i Æble-menuen, kan man jo ikke umiddelbart vælge at
åbne et dokument i et bestemt program, så derfor ville denne løsning
ikke fungere for mig for de fleste programmer. Jeg bruger det dog til
små hjælpeprogrammer som lommeregneren, cd-afspiller-programmet, mit
eget Husk <http://cyrk.dk/husk/>, netværksbrowseren og den slags.

Et lille tip: Hvis man laver faneblade med programmer, kan man eventuelt
give mappen et letgenkendeligt symbol i stedet for mappesymbolet.
Specielt nyttigt, hvis man har flere faneblade med grupper af
programmer, da man så lettere med det samme kan skelne mellem dem.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Jørgen Angel

Dato : 06-02-01 00:10

henrik@muenster.dk,Ny-Internet writes:
>Hvordan starter I andre programmer? I modsætning
>til fy-ordet med W, så har Mac OS jo ikke nogen start-menu.

Jeg har i mange år brugt Master Juggler. Det er alle tiders. Der er andre
programmet der kan det samme.
Jørgen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-02-01 00:58

> [...]
> også gøres til Favoritter eller placeres i Apple-menuen. Der er mange
> muligheder. Er der nogle, der har nogen smarte idéer?

genveje til mine mest brugt programmer på skrivebordet (samt via F
tasterne) samt en genvej til min "Applications (mac OS 9) mappe i
æblemenuen.
--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!

Fra : Peter Kiil

Dato : 06-02-01 01:15

Action GoMac! Det suverent bedste til den slags. Og jeg ved godt det er
tyvstjålet fra Windows, men det er sgu i orden når det er så genialt....

/peter

--
Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-02-01 12:29

On Tue, 6 Feb 2001 1:14:57 +0100, Peter Kiil wrote
(in message <B6A50091.29D2%peterkiil@hotmail.com>):

> Action GoMac! Det suverent bedste til den slags. Og jeg ved godt det er
> tyvstjålet fra Windows, men det er sgu i orden når det er så genialt....
>
> /peter

Ja, men det er tungt.

--

- David

reply to firstname@lastname.dk

http://david.blangstrup.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-02-01 02:31

Hej David

Enooormt! - og desuden er der visse konflikter med Apple Menuvalg, - især
hvis 'vis seneste' er slået til i Apple Menuvalg.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-02-01 03:23

Hej Henrik

Tja, den metode, jeg bruger, er følgende. Jeg åbner programmets mappe og
finder selve programmet, markerer og holder musen nede og vælger 'Føj til
Faviritter'. Du har 'Favoritter' i Apple menuen som en hierakisk
henvisning. Det fungerer faktisk ganske udmærket, - fortset fra, at du skal
åbne en anden menu for at komme til den menu, du egentlig har brug for.

For at gøre det endnu lettere har jeg valgt at bruge et lille kontrolpanel
'Alias Menu', der lægger små ikoner - (eller navne) - op i den frie del af
arkivlinien - bl.a. også 'Favoritter'. - Her kan du så ved et enkelt klik
og en rulning ned gennem menuen direkte starte det ønskede program.
Fordelen ved AM er også, at du kan lave andre mapper til de dokumenter, du
oftest bruger - fx. databaser, artikelsamlinger, downloaded mail osv.. - Og
så kan du sortere indholdet i den orden du ønsker at sætte dem i - tilføj
blot før navnet på henvisningen '00.', '01.' osv. - så dukker de op i den
rækkefølge. - Tallene vises ikke. Alias Menu er 100% kompatibelt med OS 7.1
til 9.1. Link:
<http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&id=199/aliasmenu22.hqx>

mvh. Erik Richard

Fra : Franz Berliner

Dato : 06-02-01 12:06

> Det her er måske meget basalt. Jeg har lige lavet hovedrengøring
> i forbindelse med installering af Mac OS 9.1, og jeg vil prøve at gøre
> tingene lidt smartere. Hvordan starter I andre programmer?

Jeg bruger HandyMan - en kontrollinie udvidelse, der gør det muligt at
lave henvisninger til programmer og mapper i kontrollinien. Derfra kan
du starte programmer, eller trække dokumenter ned på programikonerne.

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-02-01 12:35

On Mon, 5 Feb 2001 23:52:40 +0100, Henrik_Münster wrote
(in message <1eodqy5.gwgulvyzj8piN%henrik@muenster.dk>):

> Det her er måske meget basalt. Jeg har lige lavet hovedrengøring
> i forbindelse med installering af Mac OS 9.1, og jeg vil prøve at gøre
> tingene lidt smartere. Hvordan starter I andre programmer?

<znip>

Jeg bruger kontrolpanelet keyboard-->function keys. Ti F-keys til programmer,
en til downloads mappe, og en til unstuffed mappen. Fungerer glimrende. En
enkelt genvej til mit Cubase på skrivebordet. Voila! Alt det andet gejl
fylder bare op og sløver hastigheden. Jeg har brugt ActionUtilities, men man
behøver det ikke. Jeg går mere og mere ind for Apple selv og ikke så meget
udenomssnak, ja, jeg patch'er ikke engang Sherlock for bannere! Jeg synes,
MacOS 9.1 kører fantastisk stabilt og hurtigt.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 06-02-01 15:17

A-Dock er ganske god, men ellers er FinderPop min favorit! Den kan enda
erstatte Apple menuvalg og dermed vise ikoner i undermenuerne. Prøv at
kigge på den.
--
Venligst Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-02-01 02:37

Hej Michael

Plus at du undgår problemerne med konflikter med Apple Menuvalg
kontrolpanelet og andre programmer. Problemerne med AM har været kendt
siden System 7.0, og jeg fatter stadig ikke, hvorfor Apple ikke får det
kontrolpanel skrevet om...!

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Holm

Dato : 09-02-01 11:27

> A-Dock er ganske god, men ellers er FinderPop min favorit! Den kan enda
> erstatte Apple menuvalg og dermed vise ikoner i undermenuerne. Prøv at
> kigge på den.

Finderpop er rigtig god ! men når man erstatter Apple menuvalg (og ser
ikoner i undermenu'erne) er det kun "standard-ikoner" den viser i
"hoved-applemenuen" og ikke hvis man har pastet et andet ikon ind, som
f.eks. tigerdyret eller plyds

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-02-01 17:48

Hej Michael

Åbn FinderPop -> Appearance -> In FinderPop Menus, use -> vælg 'Cusom
Icons', så vil du få alle de 'rigtige'¨ikoner vist, også dem, du selv har
sat ind, - om det så er Tigerdyret, Peter Plys, eller Nuser....

mvh. Erik richard

Fra : Michael Holm

Dato : 09-02-01 23:21

> [...]
> Icons', så vil du få alle de 'rigtige'¨ikoner vist, også dem, du selv har
> sat ind, - om det så er Tigerdyret, Peter Plys, eller Nuser....

Hej Erik
Endnu engang bevidst at jeg ikke kan læse indenad, tak for det åbenlyse
tips ! det virker nu - finderpop rules

Hilsen
Michael

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 06-02-01 17:37

In article <1eodqy5.gwgulvyzj8piN%henrik@muenster.dk>, henrik@muenster.dk
(=?ISO-8859-1?Q?Henrik_M=FCnster?=) wrote:

> [...]
>tingene lidt smartere. Hvordan starter I andre programmer? I modsætning
>til fy-ordet med W, så har Mac OS jo ikke nogen start-menu.

Jeg må tilstå, at jeg har brugt The Tilery gennem et stykke tid, uden at
betale for det. Det har irriteret mig, dels fordi jeg ikke bryder mig om
ubetalt shareware, dels fordi jeg ikke var tilfreds med programmet. Selv
om jeg har sat visningsmåden til små ikoner uden navn, så optager den
stadig for meget plads med 15-20 ikoner. Jeg har ikke prøvet andre, kun
set nogle få, som vist alle var behæftet med det problem, at de ikke blot
var en simpel og kompatibel applikation.

Jeg har nu fundet på noget nyt efter at jeg bestemte mig for at droppe
Tilery. Jeg laver et par mapper i min programmappe, hvori jeg smider
henvisninger til de ting jeg vil have genveje til. Jeg giver hver ting et
ultrakort navn på 3-4 bogstaver. I oversigt vælger jeg så vis som knapper,
med oversigtsvalg "ret ind til usynligt net" og små ikoner. Mappevinduerne
smider jeg så ned i nederste højre hjørne af skærmen, så det bliver
"pop-op" mapper. Mappernes navne er ligeledes så korte som muligt (et
mellemrum eller to, eller | || osv) for at fylde minimalt.

Nu slipper jeg så for alle de mikrovinduer som Tilery lavede, og jeg
behøver ikke at have en ekstra applikation kørende.

En applikation er kun to klik borte, og man kan også drag-droppe. Man kan
lave mappevinduerne så store som man synes, eller have mange små. Et
hjemmelavet ikon kan også pynte. Hvis nu blot man kunne lave en mouseover,
så man ikke skulle klikke for at få ikonmenuvinduerne frem...

-Lasse

Fra : Michael Holm

Dato : 09-02-01 11:27

> [...]
> tingene lidt smartere. Hvordan starter I andre programmer? I modsætning
> til fy-ordet med W, så har Mac OS jo ikke nogen start-menu.

hvad med et andet fy-ord MOM, den bruger jeg til alle
"voksenprogrammer".
I æblemenu'en har jeg en tigerdyr ikon, som åbner en mappe med alle
børnene (og mine spil i (henvisninger lavet til knapper) - alt efter
humør ligger også som faneblad nogen gange !
de 3 "store" børn 5,7 og 13 år kan alle nemt finde ud af det !