Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Valg af film
Fra : Jakob S. Køster

Dato : 01-05-02 21:55

Hej Alle.

Jeg skal til en koncert hvor noget familie optræder, og har derfor brug for
at tage nogle billeder.
Jeg regner ikke med at kunne komme til at løbe rundt oppe på scenen, og
derfor er jeg nød til at tage billederne på en rimelig afstand med tele
eller zoom-linse.
Scenen er formentlig letrødligt/gulligt belyst og formentlig ikke særligt
kraftigt.

Men mht. til valg af film er jeg kommet i tvivl. Jeg regner med at ville
tage dem som dias (da jeg syntes
godt om at blæse dem op og så vælge) og har følgende i tankerne.
Fuji 1600 ASA presset op i 3200 - lidt kornet, men tror det kan blive god
(og er formentlig lysstærkt nok)
Men skal jeg have et filter på for at gøre det mindre rødt - eller skal jeg
vælge en helt anden film?
og sføli har alle folk præferencer - men kom med lidt idéer.. - koncerten er
den 18.

Tak
Jakob

Fra : Futte

Dato : 02-05-02 22:31

"Jakob S. Køster" <jsk@get2.SPAM.net.dk> wrote in message
> [...]
> eller zoom-linse.
> Scenen er formentlig letrødligt/gulligt belyst og formentlig ikke særligt

Snak med lysfolkene om hvor meget lys de kan levere. De styrer lyset via en
computer og bruger normalt en 50-75 % af hvad lamperne kan give uden dæmper
.. Det sparer jo på lamperne, men hvis du skal bruge max eksponering, så snak
med dem der styrer showet.

> [...]
> vælge en helt anden film?
> og sføli har alle folk præferencer - men kom med lidt idéer.. - koncerten

Kunstlysfilm og stativ er det eneste rigtige. Og som du selv er inde på,
gerne med noget ASA. Om de skal presses eller ikke, det er en smagssag. Med
stativ er det ikke nødvendigt at presse filmen. Til koncertlys bruger man
gerne et svagt rosa filter på de hvide lamper. Så ser huden mere solbrun ud.
Snak med lysfolkene om hvad for et filter de bruger. Det er småting i
kelvingrader, så det er ikke nødvendigt efter min mening. Enhver form for
filter tager lys, så hellere svagt rosafarvede billeder som kan korrigeres i
computeren.

Hilsen
Jørgen, Brøndby

---