opstamning
Fra : hshlab

Dato : 01-05-02 21:42

Hej
Jeg plantede for 4 år siden en sølvrøn. Jeg har opstammet den hvert år,
fordi jeg vil have den til at "rende" lige op med een stame, og så danne en
krone foroven. Så er mit spørgsmål , -hvor langt op skal jeg blive ved at
skære side skuddene af? For nu har jeg stammet op til ca. 1.80m. (Jeg gider
ikke at skulle bukke mig for tykke grene når jeg slår græs Vil det
forblive 1.80 eller vil de nederste sidegrene gro mere eller mindre med op
af? Jeg har for få år på bagen til selv at kunne have erfaret, hvordan
et træ udvikler sig i den retning! *G* Derfor spørger jeg lige nogle garvede
herinde!

og så lige et spørgsmål til når jeg er igang:
Skal en hængebirk beskæres? eller skal man bare lade den udvikle sig som den
vil? Jeg har en på ca. 2,5 m som indtil sidste år blev støttet af en pæl. I
takt med at træet blev højere gjorde jeg også pælen højere, for at tvinge
topskuddet opad. Ellers ville den som navnet siger "hænge" og så tør jeg da
slet ikke tænke på hvordan den ville komme til at se ud?!?!? Men sidste
år rev jeg pælen op, så må vi se om den selv kan finde ud af at finde opad..
Er der en bestemt måde man skal hjælpe disse hængebirk på i deres første
leveår, måske har jeg gjort det helt forkert?

Mvh. Thomas