Hvilken slags træ er dette?
Fra : Jette Randløv

Dato : 01-05-02 19:25

Hvad er dette for et træ? "Bladene" er nåleagtigt pånær at
de er helt flade og sidder jævnt fordelt over stammen og
grenene. Træet har kogler.

Hvor kan man købe et eksamplar? Hvordan formerer man det?

Se billedet i news:dk.binaer (postet i dag kl. 20:16).

Mange tak for svar,
Jette

Fra : N/A

Dato : 01-05-02 21:16

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-05-02 21:16

On Wed, 01 May 2002 21:59:23 +0200, Peter Ole Kvint
<haabet@mail.danbbs.dk> wrote:

>Parsolgran kan købes i de fleste planteskoler.
>søg på navnet: Sciadopitys verticillata

Ahh.. et herligt træ
Den formeres i hvert fald ved frø, frø kan bl.a købes hos Chiltern Seeds
i England. Det er ikke helt nemt, jeg såede engang et brev frø, tror der
var 5-6 frø, et enkelt spirede efter en vinter i spirekassen. Efter
første sæson var den 2 cm høj. Efter første vinter var den .... død.

Jeg har en lumsk anelse om at de også kan formeres ved stiklinger, men
jeg ved ikke rigtig om det har noget på sig.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-05-02 08:58

On Wed, 01 May 2002 22:15:42 +0200, Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk>
wrote:

>Ahh.. et herligt træ

Jeg skal vist til at se billederne i stedet for at stole på tilfældige
svar fra tilfældige personer.... Det er nemlig ikke en parasolgran der
blev spurgt efter - det er, som andre heldigvis har påpeget, et abetræ.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 02-05-02 11:54

Abetræet er vist kun egnet til meget milde (f.eks. kystnære) områder i
Danmark. Jeg har prøvet nogle gange, men de klarede ikke vinteren i den
nordlige udkant af København....

mvh
Preben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-05-02 12:32

On Thu, 2 May 2002 12:54:21 +0200, "Preben Mikkelsen" <oz1dx@image.dk>
wrote:

>Abetræet er vist kun egnet til meget milde (f.eks. kystnære) områder i
>Danmark. Jeg har prøvet nogle gange, men de klarede ikke vinteren i den
>nordlige udkant af København....

Jeg kender til mindst 5 abetræer af mere end en meters højde indenfor 10
km harfra. Jeg vil ikke lige kalde det nordvestlige vensyssel for mildt,
men kystnært kan jeg gå med til
De første par vintre er abetræer ret sarte, især overfor vind. Frosten
klarer de fint, men en udtørrende vind og en våd/vandlidende jordbund,
det dur altså ikke.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jette Randløv

Dato : 02-05-02 08:25

Tak for svarene!

Jette

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 02-05-02 20:33

Jette Randløv wrote:

> [...]
>
> Hvor kan man købe et eksamplar? Hvordan formerer man det?
>
> Se billedet i news:dk.binaer (postet i dag kl. 20:16).

Kunne du ikke sende det til mig, da jeg ikke kan finde det
på news:dk.binaer.

Det kan også måske være Cunninghamia lanceolata
som godt kan overleve -31'C men, som har det bedst i lidt læ.
Det formere man med stiklinger.
Men de gammle visne grene bør klippes af.

http://images.google.com/images?q=Cunninghamia+lanceolata