Støjattest til ikke-typegodkendt brugtimpo~
Fra : Richard Pade

Dato : 01-05-02 19:28

Til brugtimporteksperterne - især dem med erfaring fra Tysklands-import:

Har forstået, at man skal skaffe sig en støjattest fra fx Teknologisk
Institut, hvis man vil indregistrere en mc, der ikke er typegodkendt i
DK. Og at en sådan attest og forudgående måling koster mange tusinde i
forvejen beskattede kroner.

Men kan man ikke komme uden om støjattesten på en eller anden måde, hvis
man kan henvise til, at mc'en har været indregistreret og TÜV-godkendt i
Tyskland?

Hilsen
Richard
'85 VF750S Veffer Dancer
- forhåbentlig snart også '92 GB500 Clubman

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-05-02 20:30

"Richard Pade pade @mail.dk>" <"richard<DOT> skrev i en meddelelse

> Men kan man ikke komme uden om støjattesten på en eller anden måde, hvis
> man kan henvise til, at mc'en har været indregistreret og TÜV-godkendt i
> Tyskland?

Nej, det kan man ikke.
Og så kan man måske alligevel lidt... Man behøver nemlig ikke få lavet den
på Teknologisk Institut, et "anerkendt måleinstitut" er nok, dvs. du skal
have en måling på netop DIN motorcykel, men du må gerne få lavet den hos en
tysk TÜV prüfstand, og det koster væsentligt mindre end i Danmark - jeg har
hørt rygter om ca. 4-500 kr.
Men tjek lige hos den lokale synshal først, for jeg mener der er en eller
anden gummiparagraf om at de har det sidste ord.

Rittig

Fra : Richard Pade

Dato : 01-05-02 20:56

Claus Rittig wrote:

> [...]
> tysk TÜV prüfstand, og det koster væsentligt mindre end i Danmark - jeg har

Ja, det er vel en faktor 10 billigere end i DK, ikke?

> Men tjek lige hos den lokale synshal først, for jeg mener der er en eller
> anden gummiparagraf om at de har det sidste ord.

God idé, det må de kunne sige.

Tak,
hilsen
Richard

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-05-02 21:19

On Wed, 1 May 2002 21:29:48 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

>"Richard Pade pade @mail.dk>" <"richard<DOT> skrev i en meddelelse

>Nej, det kan man ikke.

Og dog.
Jeg mener at reglerne er således, at hvis køretøjet er typegodkendt i
et andet EU land eller har været indregistreret i et andet EU land i
mere end 6 måneder, skal de danske myndigheder acceptere dette.
Også hvad angår støjmåling.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Richard Pade

Dato : 01-05-02 21:32

Steen Gruby wrote:

> [...]
> et andet EU land eller har været indregistreret i et andet EU land i
> mere end 6 måneder, skal de danske myndigheder acceptere dette.

GB500 har mest kørt i Japan, New Zeeland og i USA. De fleste cykler til
salg i D har miles-tæller; men jeg har set en kopi af en tysk brochure
fra Honda D, så måske har den alligevel været typegodkendt i D.
(Miles-tælleren kan være en gimmick.)

Richard

Fra : Armand

Dato : 01-05-02 23:14

Richard Pade <richardDOTpade@mail.dk> skrev i en

> [...]
brochure
> fra Honda D, så måske har den alligevel været typegodkendt i D.

Jeg har da set en enkelt Clubman (enkeltmandssæde og ¼-kugleformet
"røvskubber") på danske plader, så helt ukendt vil den ikke være!

--
Armand.

Fra : Richard Pade

Dato : 02-05-02 11:35

Armand wrote:

> brochure
>
> Jeg har da set en enkelt Clubman (enkeltmandssæde og ¼-kugleformet
> "røvskubber") på danske plader, så helt ukendt vil den ikke være!

Netop den. Det var da opmuntrende; du ved tilfældigvis ikke, hvor den
holder til?

Hilsen
Richard

Fra : Armand

Dato : 02-05-02 23:10

> Netop den. Det var da opmuntrende; du ved tilfældigvis ikke, hvor den
> holder til?

Mnjaeh :-/

Det var i porten til RR på Vandel sidste år, at jeg så den.
Forøvrigt en midaldrende gråsprængt herre der kørte!

Måske en kendt blandt RR-Fyns medlemsskare (=> arrangører af RR'et)??
:-/ Tag evt. på Vandel til det kommende DM om ikke andet så for at lure
efter den!

--
Armand.

Fra : Richard Pade

Dato : 04-05-02 15:03

Armand wrote:

> Det var i porten til RR på Vandel sidste år, at jeg så den.
> Forøvrigt en midaldrende gråsprængt herre der kørte!

Hmm, gråsprængt er åbenbart en egenskab for GB500-ejere - se evt. Arne

lovik.net nederst under hans andre cykler, og selv har jeg da også pænt
med grå hår på hovedet og på hagen...

> Måske en kendt blandt RR-Fyns medlemsskare (=> arrangører af RR'et)??
> :-/ Tag evt. på Vandel til det kommende DM om ikke andet så for at lure
> efter den!

Fik i mellemtiden en kontakt, men iøvrigt lyder vandel RR som et sjovt
arrangement at besøge. Tak for hjælpen.

Richard

Fra : Poul B-H

Dato : 01-05-02 21:25

"Richard Pade pade @mail.dk>" <"richard<DOT> wrote in message
> [...]
>
> Men kan man ikke komme uden om støjattesten på en eller anden måde, hvis
> man kan henvise til, at mc'en har været indregistreret og TÜV-godkendt i

Hvis den har været registreret mere end 3 mdr i et EU land, og man har
registreringsattesten, kan man køre direkte til syn og told&skat.

Hvis man f.eks. har en japansk registreringsattest, og maskinen ellers kører
i D, kan man få en dataerklæring af TÜV som gælder i EU.

Hvis der kører nøjagtig samme model i DK, og man har en registrerings
attest, kan man få en udtalelse fra færdselsstyrelsen og en dataerklæring
fra importøren

Poul B-H

Fra : Richard Pade

Dato : 01-05-02 21:38

Poul B-H wrote:

> Hvis den har været registreret mere end 3 mdr i et EU land, og man har
> registreringsattesten, kan man køre direkte til syn og told&skat.

Det lyder godt; det har den helt sikkert været.

> Hvis man f.eks. har en japansk registreringsattest, og maskinen ellers kører
> i D, kan man få en dataerklæring af TÜV som gælder i EU.

Følger TÜV's dataerklæring normalt cyklen, eller er det noget, man skal
rekvirere hos TÜV pba. den tyske registreringsattest (=Fahrzeugbrief?)?

> Hvis der kører nøjagtig samme model i DK, og man har en registrerings
> attest, kan man få en udtalelse fra færdselsstyrelsen og en dataerklæring
> fra importøren

Prøver pt. at finde en dansk GB500-ejer, men vil også spørge Nelleman,
hvad de
kan gøre (og for hvor mange kr).

Tak,
Richard