Stør
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-05-02 16:50

Hej

Jeg har ofret den enorme sum af 125 kr på en enkelt fisk til min
havedam: En stør. Kræet har været i min varetægt i godt og vel 2 timer -
og er nu allerede ved at dø....

Jeg satte den ud i dammen som normalt, altså posen ned i dammen, fylde
lidt vand i fra dammen og lidt efter lidt lukke den ud i dammen. Den
lille fisk svømmede også fint rundt da den kom ud, men den satte sig
fast i trådalgerne.

Efter en times tid endte det med at den lå med bugen i vejret, ret
stille. Nu har jeg fisket den op og sat den i en stor balje med vand fra
hanen. Det forlyder derudefra at den netop i dette øjeblik svømmer rundt
på siden...

Mon der skulle være nogen som kan komme med et par gode råd? Jeg vil
pines meget langt ind i næste uge hvis så lille et kræ til så mange
penge går hen og dør allerede samme dag som jeg har anskaffet det :-/ Og

sådan en stør er nu altså sjov

http://www.gartneriet.dk

Fra : Basse

Dato : 01-05-02 17:32

Hej Mads !

Jeg ved ikke rigtigt, hvad du skal gøre med fisken lige nu og her, men inden
du forsøger at sætte den eller andre fisk i dammen igen, så få tjekket
vandværdierne ved at gå ned i din lokale dyrehandel med en portion vand fra
dammen. Det er muligt at det er vandet, den er gal med, men det kan der
rettes op på, hvis du finder ud af, hvad det er der er galt.

Prøv evt. også at stille spørgsmålet i akvarie-gruppen, der er der muligvis
nogen der ved mere om stør og havedamme end jeg gør.

Mvh. Rebekka

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-05-02 18:15

On Wed, 1 May 2002 18:32:22 +0200, "Basse" <garp@get2net.dk> wrote:

> [...]
>dammen. Det er muligt at det er vandet, den er gal med, men det kan der
>rettes op på, hvis du finder ud af, hvad det er der er galt.

Jeg fik i samme omgang 3 græskarper, de har det fint. De 3 shubunkin jeg
købte i sidste uge, de trives også fint. Jeg tror ikke det er vandet...
medmindre selvfølgelig en stør skal have andre forhold end 'almindelige'
havedamsfisk.

>Prøv evt. også at stille spørgsmålet i akvarie-gruppen, der er der muligvis
>nogen der ved mere om stør og havedamme end jeg gør.

Nåja, den havde jeg ikke tænkt på. Tak.

http://www.gartneriet.dk

Fra : hshlab

Dato : 01-05-02 21:51

-og er nu allerede ved at dø

-Hvordan går det med den????? Hvor stor er din havedam, er den ny, og hvor
længe har vandet haft mulighed for at opnå biologisk balance inden du
puttede fiskene i?

Mvh. Thomas

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-05-02 08:55

On Wed, 1 May 2002 22:51:23 +0200, "hshlab" <hshlab@worldonline.dk>
wrote:

> [...]
>

>-Hvordan går det med den????? Hvor stor er din havedam, er den ny, og hvor
>længe har vandet haft mulighed for at opnå biologisk balance inden du

Ja, altsåeee.... fisken er død. Dammen er i overfladen 2,5x1,5 meter,
der er vel omkring 1500 liter i den. Vandet deri er ikke blevet skiftet
i 2 et halvt år. Alle andre fisk stortrives deri, det samme gør frøer,
tudser, haletudser af begge disse, salamander, guldsmedelarver og hvad
alle de små insekter nu ellers hedder. (Jeg sidder faktisk lige nu med
radioen kørende og lukkede vinduer og kan stadig høre en frø kvække
derude

I akvariegruppen siger de at det er trådalgerne som slår den ihjel - de
kommer i gællerne på den så den bliver kvalt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 02-05-02 12:27

Mads Lie Jensen wrote:

> Ja, altsåeee.... fisken er død.

Må jeg kondolere Mads.

--
Mvh.
Henning Lund

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-05-02 13:39

On Thu, 2 May 2002 13:27:15 +0200, "Henning Lund"
<Fjerndettehla@tdcspace.dk> wrote:

>Må jeg kondolere Mads.

Det skulle da lige være min tegnebog og mit selvværd

Men mange tak da. Jeg har stadig ikke bestemt om bæstet skal begraves
eller bare smides ud mellem træerne. Ellers er der jo også altid
klassikeren: WC-kummen.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 02-05-02 16:07

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
>
> Men mange tak da. Jeg har stadig ikke bestemt om bæstet skal begraves
> eller bare smides ud mellem træerne. Ellers er der jo også altid

Jeg forventer så sandelig en statsbegravelse med gravøl og det hele, Tove &
Jeg skal ingen ting i morgen eftermiddag, så du skriver bare adressen.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-05-02 20:21

On Thu, 2 May 2002 17:07:15 +0200, "Henning Lund"

>Jeg forventer så sandelig en statsbegravelse med gravøl og det hele, Tove &
>Jeg skal ingen ting i morgen eftermiddag, så du skriver bare adressen.

Det blev en stille ceremoni, skraldespanden, uden følge.
Skyl selv efter med gravøl i passende mængder.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 02-05-02 21:02

Mads Lie Jensen wrote:

> Det blev en stille ceremoni, skraldespanden, uden følge.
> Skyl selv efter med gravøl i passende mængder.

Det var pokkers.