Ny skabningen!
Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 01-05-02 16:19

Hoseas 2 v1 Men israelitterne skal blive talrige som havets sand, der ikke
kan måles og ikke kan tælles. Og dér, hvor det nu lyder til dem: »I er
ikke mit folk,« dér skal det lyde til dem. »I er den levende Guds børn.«

Når Gud gennem Hoseas fremsiger at Israelitterne skal blive talrige som
havets sand; Og vi ved Hosea levede 700 BC og at Israel ikke er blevet så
mange at de ikke kunne tældes før Jesus i år 0, og er heller ikke blevet så
talrige de sidste 2000 år.

Så hvad tid skal det ske, skal Israel til at flippe med 60-70nes hippier,
"Make love not ware" for at de kan blive så talrige???

Eller; er det de Kristne Gud taler om, der skal være så mangfoldige som
havets sand; »I er den levende Guds børn.«

Jeg tror det sidste fordi Gud har forkastet GTs Jøder og har kaldt os

Gal 6v11 Se, med hvor store bogstaver jeg skriver til jer med min egen
hånd: v12 De, der tvinger jer til omskærelse, er dem, der vil skaffe sig
anseelse i det ydre, blot for at undgå forfølgelse på grund af Kristi kors.
v13 For de, der lader sig omskære, holder ikke engang selv loven, men de
vil have jer omskåret for at kunne være stolte af det, der sker på jeres
krop. v14 Men gid det aldrig må ske for mig, at jeg er stolt af andet end
af vor Herre Jesu Kristi kors; ved ham er verden blevet korsfæstet for mig,
og jeg for verden. v15 For om man er omskåret eller ej, betyder ikke noget,
men det gør en ny skabelse. v16 Og alle, som vil leve efter denne regel:
Fred og barmhjertighed være med dem, og med Guds Israel!
Jeg tror det sidste fordi Gud har forkastet GTs Jøder og har kaldt os til at
være sit folk ved nyskabningen 2 Kor 5 v17 Altså: Er nogen i Kristus, er
han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til!!

Erik L

"The wind of the Holy Spirit is not sent to
us to cool us down, but to fan the flame."

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-05-02 16:35

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en
meddelelse news:3cd0075a$0$11924$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

[ ... ]
> Eller; er det de Kristne Gud taler om, der skal være så mangfoldige
> som havets sand; »I er den levende Guds børn.«
>
> Jeg tror det sidste fordi Gud har forkastet GTs Jøder og
> har kaldt os

Gud har *IKKE* forkastet nogen, heller ikke GT's jøder. Er der nogen
der har forkastet nogen, da er det jøderne der har forkastet Messias.

Der kan højst være tale om at de frafaldne og utro jøder er ufrugtbare
grene der bliver hugget, og at hedninger der omvender sig til at tro
på Messias er "vilde grene" der bliver indpodet på det selvsamme træ
som jøderne er blevet hugget af fra. Jøder der omvender sig til tro på
Messias kan blive genindpodet på det træ hvorfra de blev hugget af, og
hvorpå "de messiastroende hedninger" er blevet indpodet på.

Og der er iøvrigt også forskel på om der tales om Israel (de 10
nordlige stammer) eller om jøder (de 2 sydlige stammer).

"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk/
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 02-05-02 19:39

"Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Gud har *IKKE* forkastet nogen, heller ikke GT's jøder. Er der nogen
> der har forkastet nogen, da er det jøderne der har forkastet Messias.

Det skriver Paulus, og jeg tror mere på ham end dig
Israels fald og hedningernes frelse
Rom 11 V13 Men til jer hedninger vil jeg sige: Jeg sætter netop min tjeneste
som hedningeapostel højt, v14 om jeg dog kunne ægge mine landsmænd til
misundelse og frelse nogle af dem. v15 For har det ført til forligelse for
verden, at de blev "" FORKASTET "", kan det så være andet end liv af døde,
at de bliver modtaget?

> [...]
> Messias kan blive genindpodet på det træ hvorfra de blev hugget af, og
> hvorpå "de messiastroende hedninger" er blevet indpodet på.

Jeg forstår det sådan "Jøder er Guds egndomsfolk" og Jøder er de er er på
træet (om du vil). Så de der hugges af er ikke længer Guds egndomsfolk fordi
der er hugget af træet, men Jøder er de der bliver podet på træet " Guds
egendomsfolk"

Gør vi som i dag Israels Jøder til Jøder, taler vi om en religiøs folk (ikke
etnisk) der tror de er Guds egendomsfolk, men den form for jødedom gør Gud
op med i den Kristne aflæggelse af det syndige menneske, ved at omskære de
der omvender sig, på hjertet Kol 2v9-12, altså en aflæggelse af alt det som
Paulus nævner i 1 Kod 6v 9

v9 Ved I ikke, at uretfærdige ikke skal arve Guds rige? Far ikke vild!
Hverken utugtige eller afgudsdyrkere eller ægteskabsbrydere eller mænd, der
ligger i med mænd, v10 eller tyve eller griske mennesker, ingen
drukkenbolte, ingen spottere, ingen røvere skal arve Guds rige. v11 Sådan
var nogle af jer engang, men I blev vasket rene, I blev helliget, I blev
gjort retfærdige ved Herren Jesu Kristi navn og ved vor Guds ånd.

Og det stemmer overens med Ez 36 v24 hvor profetern taler om de Kristne der
vil blive kalt til at være Guds egendomsfolk.

v24 Jeg vil hente jer fra folkene og samle jer fra alle landene og bringe
jer til jeres eget land. v25 Jeg vil stænke rent vand på jer, så I bliver
rene. Jeg renser jer for al jeres urenhed og for alle jeres møgguder; v26
jeg giver jer et nyt hjerte og en ny ånd i jeres indre. Jeg fjerner
stenhjertet fra jeres krop og giver jer et hjerte af kød. v27 Jeg giver jer
min ånd i jeres indre, så I følger mine love og omhyggeligt holder mine bud.
v28 I skal bo i det land, jeg gav jeres fædre; I skal være mit folk, og jeg
vil være jeres Gud.

> Og der er iøvrigt også forskel på om der tales om Israel (de 10
> nordlige stammer) eller om jøder (de 2 sydlige stammer).

Det kender jeg ikke noget til??? Men jeg tvivler på Gud har mere en et
Egnsdomsfolk idag, nemlig de Kristne, eller de hjerteomskårende Jøder! Rom
2v27-28

v28 For jøde er man ikke i det ydre, og omskærelse er ikke det, som ses på
kroppen. v29 Jøde er man i det indre, og omskåret er den, som er det i sit
hjerte, i Ånden, ikke efter bogstaven. Hans ros kommer fra Gud, ikke fra
mennesker.

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-05-02 22:19

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en
meddelelse news:3cd1879f$0$49085$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> skrev:

[ ... ]

> Det skriver Paulus, og jeg tror mere på ham end dig

Nej, det skriver Paulus ikke når du læser teksten i hele sin
sammenhæng. Det er kun dem der forkaster Messias der bliver hugget af
træet. Dem der modtog, og som i dag modtager, Messias er de grene der
henholdsvis ikke blev hugget af, og som bliver indpodet eller
genindpodet på det ene og samme træ!

Du skal også bare nøjes med at tro på hvad teksten siger i sin fulde
sammenhæng, og ikke i løsrevne sentenser!

> Israels fald og hedningernes frelse
> Rom 11 V13-15

Det er jo ikke Gud der har forkastet Israel, men Israel der har
forkastet Messias. Du skal læse et sådant udsagn i sin fulde
sammenhæng for at få den rette betydning ud af udsagnet!

De eneste forkastede er dem der selv forkaster Messias!

"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
"Hvad med Israel?" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-052.htm

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 02-05-02 22:53

> [...]
>Dem der modtog, og som i dag modtager, Messias er de grene der
> henholdsvis ikke blev hugget af, og som bliver indpodet eller

Ja det er rigtigt, de Jøder der omvendte sig og lod sig døbe på Peters
befaling fra Tempeltrappen blev ikke hugget af, resten blev.

> Du skal også bare nøjes med at tro på hvad teksten siger i sin fulde
> sammenhæng, og ikke i løsrevne sentenser!

Du mener, læse kun det du har behag i og mener høre sammen?? For så som jeg
husker skrev du "Gud har *IKKE* forkastet nogen" og jeg smed et skriftsted
der modsagde dig Gud har forkastet Jøderne og Gud har revet deres Tempel ned
for at han ikke længere ønsker de skal tilbede ham der.

> Det er jo ikke Gud der har forkastet Israel, men Israel der har
> forkastet Messias. Du skal læse et sådant udsagn i sin fulde
> sammenhæng for at få den rette betydning ud af udsagnet!

Rom 11v15 For har det ført til forligelse for verden, at de blev ""
FORKASTET "", kan det så være andet end liv af døde,
at de bliver modtaget?

Mark 14v15 Efter at have hørt det sagde en af gæsterne til ham: »Salig er
den, som sidder til bords i Guds rige!« v16 Jesus svarede: »Der var en
mand, som ville holde et stort festmåltid og indbød mange. v17 Da festen
skulle begynde, sendte han sin tjener ud for at sige til de indbudte: Kom,
nu er alt rede! v18 Men de gav sig alle som én til at undskylde sig. Den
første sagde til ham: Jeg har købt en mark og bliver nødt til at gå ud og se
til den. Jeg beder dig, hav mig undskyldt. v19 En anden sagde: Jeg har købt
fem par okser og skal ud at prøve dem. Jeg beder dig, hav mig undskyldt. v20
Og en tredje sagde: Jeg har lige giftet mig, og derfor kan jeg ikke komme.

Hvem er det der ikke kunne komme???

v21 Tjeneren kom tilbage og fortalte sin herre dette. Da blev husets herre
vred og sagde til tjeneren: Gå straks ud på byens gader og stræder og hent
de fattige, vanføre, blinde og lamme herind. v22 Og tjeneren meldte: Herre,
det er sket, som du befalede, men der er stadig plads. v23 Så sagde herren
til tjeneren: Gå ud på vejene og langs gærderne og nød dem til at komme, så
mit hus kan blive fyldt. v24 For jeg siger jer: Ingen af de mænd, som var
indbudt, skal smage mit måltid.«

Og hvem er det der så får lov til at komme???

> De eneste forkastede er dem der selv forkaster Messias!

Nu snakker du igen om Kristne, Jøder der har omvendt sig på lige fod med
hedningerne

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-05-02 23:05

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en
meddelelse news:3cd1b52a$0$49140$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

[ ... ]

> Du mener, læse kun det du har behag i og mener høre sammen??

*DET* var jo slet ikke det jeg skrev, vel! Læs lige igen at jeg skrev
at teksten skulle ses i sin *fulde sammenhæng* og ikke som *løsrevne
sentenser*, men så tydelige og væsentlige formuleringer ser du jo
gerne bort fra, kan jeg konstatere!

Men OK, det her fører ikke til noget

EOD

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 03-05-02 00:39

> [...]
> at teksten skulle ses i sin *fulde sammenhæng* og ikke som *løsrevne
> sentenser*, men så tydelige og væsentlige formuleringer ser du jo

Du skrev;
Gud har *IKKE* forkastet nogen, heller ikke GT's jøder. Er der nogen der har
forkastet nogen, da er det jøderne der har forkastet Messias.

Jeg skrev;
Paulus skriver i Rom 11v 15 at Gud har forkastet Jøderne. -- Rom 11v15 For
har det ført til forligelse for verden, at de blev "" FORKASTET "", kan det
så være andet end liv af døde, at de bliver modtaget?

Så kort er den historie, du har uret !!