Suzuki GSX 750 F
Fra : Mads Jacobsen

Dato : 01-05-02 12:07

Hey.

Jeg overvejer at købe en Suzuki GSX 750 F fra 1999, kørt 31.000 km.

Er der nogen har gode eller dårlige erfaringer med den model.

Mvh
Mads Jacobsen

Fra : Michael Kristensen

Dato : 01-05-02 12:38

Nu vil jeg være den første til at svare

Den har ligesom sin lillebror gsx600f problemer med knastakslerne, der hvis
de ikke får præcis den rigtige olie, bryder sammen.

Hørt flere historier om motorer, der efter kun 25-35 kkm sætter det ene ben
ud

mvh - Michael Kristensen sv650s

Fra : Preben

Dato : 01-05-02 20:02

> Den har ligesom sin lillebror gsx600f problemer med knastakslerne, der
hvis
> de ikke får præcis den rigtige olie, bryder sammen.

Nu har der været meget skriveri omkring knasterne på GSX/GSXR modellerne...
men er det "kun" et spørgsmål om korrekt olie... (og evt. ofte olieskift..?)

Og når nu snakken falder på GSX-F, hvad er så forskellen på en GSX600FY og
en GSX600FK1..?

Preben Knudsen

Fra : Ole Nielsen

Dato : 02-05-02 13:53

"Preben" <preben_knudsen@hotmail.com> wrote in message news:<3cd03bc3$0$49174$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>
> Og når nu snakken falder på GSX-F, hvad er så forskellen på en GSX600FY og

Det er kun de luft/olie kølede modeller det drejer sig om. (GSX-F samt
tidligere GSX-R modeller)

Man må ikke lade dem stå for længe og varme op i tomgang, da der så
ikke er olietryk nok til at transportere olie op til knasterne.

Hvor længe lader I andre jeres MC stå og varme op ??

Ole RF900
Der lader RF'eren stå og varme op indtil chockeren kan slåes fra
(hvis jeg har god tid)

Fra : Armand

Dato : 02-05-02 23:11

Ole Nielsen <olenielsen@sol.dk> skrev i en
> "Preben" <preben_knudsen@hotmail.com> wrote in message

Bullshit, som sikkert stammer fra importør / forhandler / mekaniker :-|
Knastskaderne er materialefejl á knappenålsstore hulrum der ligger lige
under overfladen og som der slides og/eller slåes hul ind til!!!

> Man må ikke lade dem stå for længe og varme op i tomgang, da der så
> ikke er olietryk nok til at transportere olie op til knasterne.

Også en villedelse:
De oliekølede motorer er nok de på markedet, der har mest olie omkring
knasterne, derved at der pøses mængder(!) af kold olie ud over
topdækslets
indre under drift

--
Armand.

Fra : brian jensen

Dato : 03-05-02 16:16

Hej

Jeg kommer lige med lidt info. Igen dette er dog kune personlig erfaring min
nr 2 cykel var en gsx-F 750 fra 89 den havde jeg ingen problemer med,
jeg kørte vel ca 35000 på den uden problemer.
Min nuværende er en GSX-R "91 den har nu kørt 68000 km og den kører stadig
som den skal uden problemer ef nogen art (heller ikke knasterne)
men jeg vil da ikke sige armand er fuld af løgn jeg har bare ikke hørt om
problemet (kun her i gruppen og mest af armand) eller oplevet det selv.

Brian GSX-R 91 med 108 hk på hjulet næsten standard efter 68000 km

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 03-05-02 20:57

> [...]
> problemet (kun her i gruppen og mest af armand) eller oplevet det selv.
>
> Brian GSX-R 91 med 108 hk på hjulet næsten standard efter 68000 km

Jeg kan ikke udtale mig så specifikt og præcist om Suzuki's motorer som
Armand kan, da jeg ikke har den store indsigt (..eller interesse) i Suzukis
motorer, men Armand er langt fra den eneste som har udtalt sig negativt om
disse. I min motorcykel-omgangskreds er det næsten generel viden at
Suzuki-kvalitet er underlegen de 3 andre store japanske mærker. Jeg har gang
på gang hørt om Suzuki-motorer der brækkede sig, mindst en faktor 3-4
stykker tiere i forhold til de andre mærker tilsammen. Det kan være mine
ører bare har befundet sig de forkerte steder, jeg har intet andet
statistisk belæg for mine udtalelser.

PS. ..og kom ikke med 24 timers løbet som bevis for det modsatte, det var
absolut ikke standard motorer med standard materialer de cykler kørte rundt
med.

Kenneth.

Fra : Jens Rafaelsen

Dato : 04-05-02 12:23

> [...]
> stykker tiere i forhold til de andre mærker tilsammen. Det kan være mine
> ører bare har befundet sig de forkerte steder, jeg har intet andet

Der er vel egentligt ikke noget at sige til, at man hører om flere problemer
med Suzuki , når man tager med i betragtningen, at det er det mest solgte
mærke, og der dermed ganske enkelt er flere af dem.

En anden ting er, at Suzuki er relativt billigere end de andre mærker, og
dermed tiltrækker førstegangs købere, der måske ikke har helt styr på,
hvordan man bør vedligeholde en MC. Jeg har flere gange hørt om GS500'er med
ødelagte motorer, fordi ejeren glemte at tjekke olieniveauet....

Men udover det, er jeg enig i, at samlekvaliteten og det generelle indtryk
er lavere ved Suzuki. Men det er prisen jo så også.

mvh
Jens

GSX600F, med fine knastaksler [ihvertfald for 2 måneder siden ]

Fra : Mads Jacobsen

Dato : 02-05-02 09:26

Hmm, ja jeg har desværre læst lidt om disse knaster og det er jo ikke
entydigt fedt må man sige. Well, er der nogen der kender værksteder i
Københavnsområdet som kan tjekke lige præcis om min maskine har den
knastfejl?

Som jeg har forstået det er der tale om en materialefejl som kun findes
sporadisk, eller er det mon på alle maskiner?

Mads

Fra : Drazen Horvat

Dato : 02-05-02 13:59

> [...]
>
> Som jeg har forstået det er der tale om en materialefejl som kun findes
> sporadisk, eller er det mon på alle maskiner?

Jeg har spurgt min lokale mekaniker som siger at det kun er de
allerførste årgange af GSX-f GSX-R serierne der skulle have materiale
fejl i knasterne.Og at han intet kender til noget problem med de nyere
maskiner. Jeg ville altså også have svært ved at forstå at Suzuki kunne
og ville slippe afsted med dårlig kvalitet af knaster på en så
gennemprøvet
konstruktion.

Der er et utal af Suzuki GSX modeller på markedet , også det danske. Og
jeg
kunne da godt tænke mig at få en afklaring af dette emne. Eller er
det blot bredt accepteret i dette forum. Suzuki GSX efter 1987 -
elendige
knaster.

En af mine venner solgte sin Bandit med 46000km uden nogen antydning
af knastproblemer. Og jeg har nu selv lyst til at se mine egne knaster
for at se problemets omfang. Har rundet 42000 på en GSXR W. Som også er
en olie - luft - vand kølet skruzuki. Og er vildt nysgerrig efter at
nogle
kritikløst citerer Armand og hans uheldige erfaringer.

Hvad med udenlandske erfaringer? Hvis man søger på Honda og V4 cam
probs.
så dukker der masser af information op. GSX "problemet" burde også hærge
udenlandske maskiner.

/Drazen

Honda CB650
GSXR750
Mini 1000cc

Fra : Armand

Dato : 02-05-02 23:25

Drazen Horvat <drazen_h@yahoo.dk> skrev i en

> [...]
> maskiner. Jeg ville altså også have svært ved at forstå at Suzuki
> kunne og ville slippe afsted med dårlig kvalitet af knaster på en så

Tjaeh :-/

Det er aldrig på nuværende modeller at man får nogen fra branchen til at
komme med indrømmelser - Så det er meget belejligt at GSX -R/F
modelrækken er af en alder så man kan give "de gamle" skylden :-|

GSXR'eren er fra '85, og GSXF'en er udviklet derudfra i '89!
At den alligevel, og til trods for at effekt/moment-ændringerne er sket
igennem andre knasttider (=> en nyudviklet knastaksel!), arvede
problemet, passer ikke helt til din blinde tillid til at problemet er
"på de gamle" :-/

Edvidere er en af de modeller jeg personligt har set problemet på, en
91'er GSXR 750, som er den sidste model med oliekøling
Forøvrigt havde den kun kørt 25.000 km!!

> Hvad med udenlandske erfaringer?

Hvis man læser MOTORRAD's langdistancetest af oliekølede Suzuki'er, får
man indtrykket af at Suzuki har opfundet ordet "pitting" (= det engelske
udtryk for de huller ("pit's"), der opstår!) :-/

--
Armand.