Fedtfattige pandekager
Fra : Kai Tore Steinsli

Dato : 01-05-02 09:21

Hejsa!

Er der mon nogen, der har en opskrift på fedtfattige (eller bare knap så
fede) pandekager?? Jeg plejer at lave dem på skummetmælk og stege dem i
meget små mængder fedt, men pga. æggene er det jo alligevel seriøse
kaloriebomber - kan man evt. nøjes med at bruge æggehvider i stedet for hele
æg??
Vi er vilde med pandekager, men knap så vilde med "dellerne", der følger
med!!
Andre lækre pandekageopskrifter modtages også med kyshånd!!

M.v.h. Line

Fra : Torben Abildgaard

Dato : 01-05-02 11:45

Ak, er det kommet så vidt?

Kog dem i på skrabe-el i økovand og tør dem på snoren.

--
vh ¸.·´¯)

"Kai Tore Steinsli" <kaisteinsli@skjoldhoej.dk> skrev i en
meddelelse news:MzNz8.402$JH6.386770059@news.orangenet.dk...

Fra : Kai Tore Steinsli

Dato : 01-05-02 11:58

"Torben Abildgaard" <pialykke@fjernmigget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Ak, er det kommet så vidt?
>
> Kog dem i på skrabe-el i økovand og tør dem på snoren.
>
> --
> vh ¸.·´¯)

Hej Torben.

Ja, det var jo et fantastisk svar - det kan jeg virkelig bruge til enormt
meget!! Har du overvejet, at der er en del mennesker, deriblandt
diabetikere, der både skal passe på fedtindhold og kalorierne?

Mvh. Line

Fra : Torben Abildgaard

Dato : 01-05-02 12:49

Nej.

--
vh ¸.·´¯)

meddelelse news:DSPz8.411$VY.395900040@news.orangenet.dk...

Fra : Peter

Dato : 02-05-02 07:12

> Ak, er det kommet så vidt?
>
> Kog dem i på skrabe-el i økovand og tør dem på snoren.

Det var dog et usympatisk, ubrugeligt svar, som denne gruppe indtil videre
har været skånet for.

Håber ikke vi hører mere til dig Pia Lykke/Torben Abilgaard, da du/I
åbenbartkun tænker på dig/Jer selv uden at tænke på at der nok er en gyldig
grund til at den oprindelige spørger stillede sit spørgsmål.

Hilsen Peter

Fra : Torben Abildgaard

Dato : 02-05-02 08:56

"Peter" <no_spam@no.where> skrev i en meddelelse

> [...]
> åbenbartkun tænker på dig/Jer selv uden at tænke på at der
nok er en gyldig
> grund til at den oprindelige spørger stillede sit

Kors i røven, som paven skulle have skumlet ovenpå forgangne
uges trakasserier. De hellige ER de værste.

Torben

Fra : Peter Westh

Dato : 01-05-02 12:04

"Kai Tore Steinsli" <kaisteinsli@skjoldhoej.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa!
>
> Er der mon nogen, der har en opskrift på fedtfattige (eller bare knap så
> fede) pandekager??

Jeg har prøvet forskelligt, og det virker ikke. Charmen ved en pandekage
ligger ganske enkelt i fedtet. Man kan godt stege på teflonpande, bruge
ægehvide etc etc og få noget der ligner en pandekage ud af det, men det
smager bare ikke særlig godt.

Derimod kan man stege udmærkede pandekager i koldpresset rapsolie, hvis det
er kolesteroltallet, der trykker.

Jeg vil i stedet foreslå at variere tilbehøret, så der glider færre
pandekager ned. Fyld dem f.eks. med friske jordbær eller brombær, frugtsalat
eller en eller anden frugtkompot (f.eks. af den udmærkede blanding af
skovbær, man kan få frossen i supermarkederne). Hytteost kan være godt hvis
man kan lide det, krydret på østeuropæisk facon med citronskal, korender,
vanillie etc. Sorbetis, youghurtis.

Prøver du alligevel at spare på fedtet i pandekagerne, så vil jeg anbefale
at bruge kærnemælk og/eller øl som vædske - det smager da i det mindste af
noget, modsat skummetmælk - smage til med kardemomme eller vanillie, og at
tage dig god tid til at tilpasse mængden af salt i dejen (der kommer mindre
salt til hvis man sparer på smørret eller bruger olie). Det hjælper
altsammen.

MVH

Peter

Fra : Kai Tore Steinsli

Dato : 02-05-02 17:20

Hej Peter!

Jeg lavede pandekager i går; jeg brugte ½ øl, ½ kærnemælk samt kardemomme -
rigtig rigtig lækkert!! Hytteost-idéen lyder også god men har ikke afprøvet
den endnu. Citronskal plejer jeg at putte direkte i dejen, det giver en
super smag!
Tak for hjælpen!

Mvh. Line

Fra : Esben

Dato : 02-05-02 19:53

"Kai Tore Steinsli" <kaisteinsli@skjoldhoej.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa!
>
> Er der mon nogen, der har en opskrift på fedtfattige (eller bare knap så
> fede) pandekager??

Jeg har ikke selv prøvet denne opskrift, men den lyder:

2 pandekager:

55 gr. mel
½ ts sukker
3 sp kogende vand
½ ts olie

Bland mel og sukker i en skål og hæld kogende vand over
Rør i blandingen til den er jævn og lad den hvile til den er håndvarm
Ælt dejen på en melet bordplade til en jævn dej og lad den hvile i 30
minutter.
Form dejen til små dejkugler og rul dem ud til en cirkel på hver 8-10 cm i
diameter.
Pensl dejen med olie og steg pandekagerne en ad gangen på en varm og tør
pande. Vend pandekagen når der viser sig små bobler på overfladen. Pres
pandekagen mod panden med en grydelap eller et viskestykke (hmm).
Pak de bagte pandekager ind i et viskestykke indtil servering.

Hugget fra "Kinesisk køkken" af Jette Bogø og Helge Stig, Forlaget d3.

Alt i alt en opskrift der nok afviger en del fra den gængse facon at
tilberede pandekager på!

--
Esben

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-05-02 05:21

Esben skrev:

> Alt i alt en opskrift der nok afviger en del fra den gængse
> facon at tilberede pandekager på!

Det lyder osse mere som chapati med sukker i.

// Klaus

Fra : Peter Westh

Dato : 03-05-02 07:19

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:jakabov+09494164-3911-456f-8dec-212790441e84@news.szn.dk...

> Det lyder osse mere som chapati med sukker i.

Det er den type pandekager, som serveres til peking-and og mushu svinekød.

MVH

Peter

Fra : Esben

Dato : 03-05-02 16:48

> "Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
> meddelelse

> Det er den type pandekager, som serveres til peking-and og mushu svinekød.

I bogen er den opført som en dessert.

--
Esben

Fra : Peter Westh

Dato : 04-05-02 15:15

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Peter Westh" <pwesth@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> I bogen er den opført som en dessert.

Det tror jeg må være en fejl. Men ret beset spiser man jo ikke dessert i det
kinesiske køkken, så...

/Peter

Fra : delfin

Dato : 09-05-02 23:02

Hej Line her er to opskrifter på pandekager
Amerikanske morgen-pandekager :
3 dl mel (ca. 180 g)
3/4 tsk salt
3 spsk sukker
2 tsk bagepulver
1 æg, sammenpisket
1½ tsk vegetabilsk olie
3 dl økologisk skummetmælk
1 af følgende 3 muligheder blandes i:
1) 1 æble, skrællet, hakket og blancheret blandet med 1 tsk kanel
2) 1 banan i tynde skiver (ca. 120 g)
3) 2½ dl frosne blåbær.

Pandekagerne egner sig også til brunch.
Hvis der anvendes frosne blåbær skal de vendes i lidt af de tørre
ingredienser for ikke at farve dejen.

1: mål og sigt de tørre ingredienser og bland dem.
2: bland de våde i en anden skål.
3: bland de tørre og de våde ingredienser let med en gaffel.
Rør ikke for meget i dejen da den ellers kan blive sej.
4: bages på teflon-pande uden fedtstof, til overfladen er fuld af
luftbobler, vendes og bages ca. 2 min. på den anden side.

Et lækkert alternativ til morgenmad i weekenden, så fedtfattig mad ikke
bliver så kedeligt.
Kan fryses og tøes op i brødrister.
Kilojoule i hele retten: 4806. Kcal pr. person: 286.
Energifordeling: Protein 12%, fedt 14% og kulhydrat 75%.

Kanelpandekager:
150 g (2½ dl) hvedemel
1 knsp salt
1 spsk sukker
1½ dl økologisk skummetmælk
1 dl fløde
1 dl vand
3 æggehvider
½ tksk kanel
Ca. 25 g margarine til bagning

Æblemos:
250 g syrlige æbler
2 spsk vand
3-4 spsk sukker
½-1 tsk kanel
15 g smør

1 spsk sukker.

Disse pandekager er også meget velegnet til brunch.
Dejen røres sammen og bages til 8 pandekager.

Æblerne skrælles, skæres i både og kommes i en gryde med 2 spsk vand.
Koges til mos ved jævn varme på 6-8 min.
Æblemosen smages til med sukker og kanel og tilsættes smør.
Pandekagerne rulles om æblemosen og lægges i et ildfast fad.
Drysses med sukker.
Gratineres i ovnen 5-7 min. ved 225 grader.
Tips:
Pandekagerne og æblemosen kan tilberedes dagen i forvejen og lunes i
ovnen

Kilojoule i hele retten: 6370. Kcal pr. person: 379.
Energifordeling: Protein 10%, fedt 24% og kulhydrat 66%.

Håber du kunne bruge nogen af dem

http://www.kandu.dk/