Bagerbrød
Fra : jesper

Dato : 01-05-02 09:18

Hvad er det der gør bagerens brød så sprødt og luftigt: Emulgator, dampovne,
teknik? Og kan man gøre ham kunsten efter?

Jesper

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-05-02 09:49

Jesper skrev:

> Hvad er det der gør bagerens brød så sprødt og luftigt: Emulgator,
> dampovne, teknik? Og kan man gøre ham kunsten efter?

Man kan sagtens gøre det selv. Vi har jævnligt emnet op at vende
her i gruppen, og her er links til to af mine tidligere svar:

   <http://groups.google.com/groups?q=Seistrup+br%F8d+group:dk.kultur.mad%2Bdrikke&start=10&hl=en&safe=off&selm=slrn%2B0030d84e-8cda-42f5-8bb2-fd3345435dbe%40hq.szn.dk&rnum=14>
   <http://groups.google.com/groups?q=Seistrup+br%F8d+group:dk.kultur.mad%2Bdrikke&start=20&hl=en&safe=off&selm=jakabov%2Be2205d0e-710f-4fe0-a14f-618a38eef3d8%40news.szn.dk&rnum=26>

eller, hvis de lange urler ikke overlever:

   <http://makeashorterlink.com/?G178219C>
   <http://makeashorterlink.com/?I588319C>

Mvh,

// Klaus

Fra : Annika Pedersen

Dato : 01-05-02 10:23

Nu har jeg ikke læst Klaus' indlæg, men med boller er metoden her i hytten
at lade dem hæve meget længe i en varmere ovn.
Dvs. at ifølge de "regler" jeg har lært, overholder jeg næsten ingen af dem
1) Bruger ½ gærmængde iforhold til hvad opskriften opr. hed.
2) Smelter gæren i sukker og salt
3) Smider denne blanding i en varmere dej (smøret er smeltet i microen med
mælk bagefter - dvs. rimelig varm) - som det sidste
4) Ælter med en røremaskine
5) Hæver i lang tid til de ser gode ud i str. i en 50-75graders ovn - dvs.
den starter med at være kold og varmes op.

Hver gang er bollerne luftige - modsat min mors små kanonkugler...
Mon det duer til brød?? Vil da prøve engang.

Annika

Fra : rasmus carlsen

Dato : 01-05-02 13:34

"Annika Pedersen" <newsgroup@annika.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hver gang er bollerne luftige - modsat min mors små kanonkugler...
> Mon det duer til brød?? Vil da prøve engang.

jeg gør det helt anderledes ...
½ mængde gær opløses i KOLDT vand/mælk + evt lidt olie eller en smule
smeltet smør. Lad det hæve natten over et KOLDT sted ... en bagtrappe er
genial, men køleskab kan bruges om end det er en lille smule for koldt.
Næste morgen bager man ... opb så har man lækre boller og brød. Sådan gør
man i Italien.
ras

Fra : vagn torup

Dato : 01-05-02 10:18

Hej
Jeg kunne bedre tænke mig at vide, hvorfor bagerbrød er så elendigt.
Det ser så flot ud men man kan jo spise et helt brød uden at blive mæt.
Bliver man endelig mæt, så holder mætheden kun ½ times tid.
Jeg har skam også prøvet de dyre bagere og deres brød er da lidt bedre, men
slet ikke noget, der står mål med prisen.
Det er korrekt at de har en god skorpe, men deres brød mangler "gods". Et
almindeligt hvidt franskbrød kan sagtens bages med lufthuller og stadig give
en ordentlig mæthed.
Et rigtig godt hjemmebagt brød koster ca. 5 kr. at lave. De såkaldt gode
bagerbrød koster ca. 30 kr. Tankevækkende.
MVH Rikke
jesper <jnie@privat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ccfa426$0$49102$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 02-05-02 06:10

"vagn torup" <vagntorup@get2net.dk> skrev följande i meddelandet...

> Jeg kunne bedre tænke mig at vide, hvorfor bagerbrød er så elendigt.
> Det ser så flot ud men man kan jo spise et helt brød uden at blive
> mæt.

Du har fuldstændig ret. Jeg synes også efterhånden, at der er blevet
for mange bagere der laver alt for ringe brød, uden 'gods' i, som du
siger.
Selv italienske bagere er også begyndt sløje af, Filoni osv. er heller
ikke mere hvad det har været. Og spørger man ham italieneren om
der er italiensk mel i, så siger han at det er 'special mel'. - Ikke en
dråbe italiensk mel i. -ha,ha!

Mange skal sikkert cykle langt og lede længe, for at finde et godt sted
hvor de kan få et ordentligt brød med gods i.
Men gudskelov findes de rigtige 'gode' bagere dog stadig!, -det gælder
bare om at finde dem!

Se efter 'KRONEN' på bagerens kringle!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

When in the neighborhood of Copenhagen, don't forget to listen to
Radio Jazz on FM 102,9 - Hybrid 104,5 FM, now more hours than ever.
Monday-Friday 21.00-04.00 and Saturday-Sunday 12.00-16.00! Not on
the Net yet, -but visit the homepage www.radiojazz.dk to learn more.
- djaaa!