Tilbageholdelse af depositum
Fra : Mads Lund

Dato : 01-05-02 08:48

Hej.

Er der nogen regler for, hvor længe udlejer af et erhvervslejemål må
tilbageholde depositum eller dele af dette efter udflytning?
Takker.

--
Mads Lund
http://www.madslund.dk/

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 01-05-02 16:16

"Mads Lund" <usenet@madslund.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Er der nogen regler for, hvor længe udlejer af et erhvervslejemål må
> tilbageholde depositum eller dele af dette efter udflytning?
> Takker.

Hvis der er nogen regler, kunne jeg forestille mig, at de fandtes i
Erhvervslejeloven - jeg har nu ikke lige umiddelbart kunnet finde nogen
bestemmelser om det spørgsmål.
Ellers må det vel bare være en rimelighedsvurdering: Udlejer kan beholde
depositum indtil han har undersøgt lejemålet for at se, om der skal gøres
krav på dele af depositum, og en sådan undersøgelse skal vel ske inden
rimeligtig tid.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Biker-Man

Dato : 01-05-02 21:50

Jeg kunne godt forstille mig at udlejer kan beholde depositum til der er
blevet afregnet el, vand og varme fra værkerne af.

Men jeg ved det ikke, har ikke forstand på jura, men syntes bare set er
spændende at følge med i denne gruppe.

Mvh
Thomas

Fra : Ulrik Guldbæk

Dato : 02-05-02 11:15

On Wed, 1 May 2002 09:48:24 +0200 "Mads Lund" <usenet@madslund.dk> wrote:

> Hej.
>
> Er der nogen regler for, hvor længe udlejer af et erhvervslejemål må
> tilbageholde depositum eller dele af dette efter udflytning?
> Takker.

Der gælder to frister for udlejer ved lejemåls ophør. Der gælder en frist for
at gøre misligholdelseskrav gældende, og en anden frist for at afregne et evt.
depositum. Hvis udlejer springer den første frist, kan man sende et påkrav om
at betale et beløb svarende til det indbetalte depositum, og reagerer han ikke
på det, kan sagen oversendes til retslig inkasso.

Den anden frist er ikke lovreguleret. Man må nok regne med, at udlejer skal
have et par måneder.
Erhvervslejelovens § 74 Stk. 2. "Udlejeren kan ikke gøre krav gældende
vedrørende lejemålets stand ved fraflytningen, når der er forløbet mere end 4
uger fra fraflytningsdagen. Dette gælder dog ikke, hvis lejeren har handlet
svigagtigt, eller hvis mangelen ikke kan erkendes ved anvendelse af sædvanlig
agtpågivenhed. I de i 2. pkt. nævnte tilfælde skal udlejeren gøre kravet
gældende uden ugrundet ophold efter, at mangelen er eller burde være opdaget."

mvh.
Ulrik Guldbæk
Fatah Rekurs K/S
www.klagevejledning.dk