Jeg ved godt at jeg stiller mange spørgsmå~
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 01-05-02 08:43

Firma A har en ADSL fra TDC, som en håndfuld Mac, en 7 - 8 PC'ere samt
en 4 - 5 printere er koblet på. Firma A har en et par servere som også
andre firmaer i samme bygning skal have adgang til.

Firma B har en ADSL fra Tiscali hvorpå de kører en blandet gang Mac, PC
samt printere. Firma B er koblet til Firma A via en hub, så de kan
benytte Firma A's servere samt printe ud.

Firma C har en ADSL, men benytter også Firma A's printere og servere.
Hos Firma C kravler de rundt på gulvet og skifter Ethernet stik.

Derudover er der et par mindre firmaer i huset som kører ISDN, men også
trækker på firma A's servere samt printere.

Confused ? You won't be after nest episode of how to fuck up everything.

Jeg er træt af det her. Kun Firma A kører nu, hvorimod resten har store
og små problemer.

Jeg har foreslået Firma A at få en G.SHDSL fra CyberCity 2 Mbit hver
vej, og så tilbyde alle i huset adgang til denne, men det vil de ikke
for det er for dyrt. Jeg synes nu nok at prisen er ganske attraktiv:

7000,- i oprettelse
2500,- pr. måned
fri trafik

Det ville løse deres problemer i huset engang for alle, og de tomme
kontorer, der står nu og som skal udlejes ville de kunne tilbyde adgang
til nettet, printere og så videre.

Men da de ikke er modne til denne løsning, så er spørgsmålet så om deres
nuværende løsning kan bringes til at virke ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

ftp://80.197.181.14/ - kører ikke altid

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-02 09:01

In article <1fbhzj7.1rs9aygcg29kwN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Men da de ikke er modne til denne løsning, så er spørgsmålet så om deres
> nuværende løsning kan bringes til at virke ?

Ja, men det klogeste er nok i denne situation at starte fra bunden.
Start med at skrive en hensigsterklæring om hvordan netværket skal
fungere, og arbejd så ud fra den.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 01-05-02 09:19

> Ja, men det klogeste er nok i denne situation at starte fra bunden.
> Start med at skrive en hensigsterklæring om hvordan netværket skal
> fungere, og arbejd så ud fra den.

Det har vi forsøgt, men hvergang et problem løses, så er der nye
oplysninger om de øvrige firmaer og hvad de gerne vil have.

Firma A ønsker ikke at betale, når der skal bruges tid hos Firma B og så
videre. Rimeligt nok, men da nogle slet ikke kan finde ud af at sætte en
IP adresse, skal der bruges tid i de andre firmaer og de kan ikke forstå
at de skal betale, da det jo er firma A's problem, da det er deres ADSL
eller printere.......

Men skal jeg forstå det sådan at der godt kan være flere forskellige
ADSL udbydere koblet på samme netværk uden at de konflikter med hinanden
?

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-02 09:35

In article <1fbi1og.jeckv5e3fvq8N%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Det har vi forsøgt, men hvergang et problem løses, så er der nye
> oplysninger om de øvrige firmaer og hvad de gerne vil have.

Så er det der skal gå BOFH i dig. Send din netværksstrategi ud til alle
firmaerne (tegninger er en god ting), sæt en tidsfrist på til ændringer,
og sæt så det hele op efter den reviderede strategi.

> [...]
> IP adresse, skal der bruges tid i de andre firmaer og de kan ikke forstå
> at de skal betale, da det jo er firma A's problem, da det er deres ADSL

Lyder som om du har fundet en guldgås
Har jeg forstået det rigtigt, hvis det er firma A der er "hovedfirmaet"
og derfor kan sætte betingelserne?

> Men skal jeg forstå det sådan at der godt kan være flere forskellige
> ADSL udbydere koblet på samme netværk uden at de konflikter med hinanden
> ?

Ikke uden videre, det vil faktisk være noget rigtigt bøvl at sætte op.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-05-02 10:25

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Ikke uden videre, det vil faktisk være noget rigtigt bøvl at sætte op.

Det kan der nu godt. Kunsten er at styre dirigeringen af default gateway.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-02 10:46

In article <kku1psz0ds.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Det kan der nu godt.

Jeg påstår skam heller ikke andet.

> Kunsten er at styre dirigeringen af default gateway.

Kunst=bøvl.

Lige nu kunne jeg godt bruge et lille program til ASCII-tegninger. Nogen
der kender et?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-05-02 11:22

> Kunst=bøvl.

Naeh. Bare et spoergsmaal om nogen ordentlige vaerktoejer.

> Lige nu kunne jeg godt bruge et lille program til ASCII-tegninger. Nogen
> der kender et?

Emacs i picture mode?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-02 11:33

In article <kkelgw5fsf.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Naeh. Bare et spoergsmaal om nogen ordentlige vaerktoejer.

Jeg tror vi er enige.

> Emacs i picture mode?

Det er da utivlsomt en mulighed, jeg har bare ikke lige tid til at sætte
mig ind i det program.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-05-02 11:41

> Jeg tror vi er enige.

Jep. Her tror jeg at Linuxverdenen har en del mere at tilbyde end Mac
foerend OS X. Et rigtigt godt vaerktoej til at finde ud af hvad der
foregaar er ioevrigt tcpdump.

> Det er da utivlsomt en mulighed, jeg har bare ikke lige tid til at sætte
> mig ind i det program.

Composeren i Netscape Communicator?

Der er en FAQ et sted for dem der tegner ASCII grafik. Led efter den,
og lyt til de vises ord.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-02 13:13

In article <kk8z745ewj.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Jep. Her tror jeg at Linuxverdenen har en del mere at tilbyde end Mac
> foerend OS X.

Det er jo også et udpræget klient-OS.

> Et rigtigt godt vaerktoej til at finde ud af hvad der
> foregaar er ioevrigt tcpdump.

Ja.

> Composeren i Netscape Communicator?

Kan den virkelig det? Det må jeg afprøve.

> Der er en FAQ et sted for dem der tegner ASCII grafik. Led efter den,
> og lyt til de vises ord.

Jeg hiver fat i Google.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-05-02 13:21

> Kan den virkelig det? Det må jeg afprøve.

Det er en editor. Du gad ikke laere noget nyt...

> Jeg hiver fat i Google.

Det er en kunst at lave god ASCII kunst.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-02 13:26

In article <kkit683vqb.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Det er en editor. Du gad ikke laere noget nyt...

Skal vi ikke bare siget at jeg vælger at prioritere min tid anderledes?

> Det er en kunst at lave god ASCII kunst.

Kunst behøver det ikke at være, bare lidt stregtegninger.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-05-02 13:31

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Kunst behøver det ikke at være, bare lidt stregtegninger.

MacPaint?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-02 13:40

In article <kkelgw3v92.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> MacPaint?

Kan den lave det om til ASCII?

Jeg har skam et fint CAD-program, men formatet egner sig ikke så godt
til usenet.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-05-02 14:26

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Jeg har skam et fint CAD-program, men formatet egner sig ikke så godt
> til usenet.

Hvis du har en ppm fil (netpbm pakken svjh) skulle ppm2ascii kunne goere det.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-02 16:50

In article <kkadrk3sq7.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Hvis du har en ppm fil (netpbm pakken svjh) skulle ppm2ascii kunne goere det.

Man kan stadigvæk ikke skrive man i mit OS.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 01-05-02 16:55

In article <newsspam4-ECA6CE.17502201052002@dtext.news.tele.dk>,

> Man kan stadigvæk ikke skrive man i mit OS.

hvad med din linux box, har hesten spist den?

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-02 17:25

In article <d43paa.0g1.ln@g4.reippuert.dk>,
Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> hvad med din linux box, har hesten spist den?

Jeg skal have noget andet at køre Linux på. Jeg blev ved med at få en
masse filer ved navn core.etellerandet, og sporede årsagen til en masse
time-outs på diskene (2xIDE og 2x SCSI).
Nu kender jeg et firma der snart skal af med en masse udstyr, så jeg
regner med at enten hoppe på OS X med en noget nyere Mac, og så bruge
den nuværende til Linux, eller finde en gammel PC til Linux.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 01-05-02 17:36

In article <newsspam4-9D3B0B.18251201052002@dtext.news.tele.dk>,

> Nu kender jeg et firma der snart skal af med en masse udstyr. så jeg
> regner med at enten hoppe på OS X med en noget nyere Mac.

det lyder fornuftigt - så kommer du i sync med os andre.

> og så bruge den nuværende til Linux, eller finde en gammel PC til
> Linux.

Sælg den eller byt den til en PC med almindeligt understøttede
komponenter. linux på PPC er ikke helt så fornøjeligt som på x86, slet
ikke på old-world maskiner.

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-02 19:39

In article <ih5paa.0g1.ln@g4.reippuert.dk>,
Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> det lyder fornuftigt - så kommer du i sync med os andre.

Mjae, det virker også som om der er ved at være det fornødne antal
programmer.

> Sælg den eller byt den til en PC med almindeligt understøttede
> komponenter.

Det er også med i mine overvejelser. Jeg skal dog først lige tjekke
hvordan den er at køre OS X på - det kunne være den kunne køre det som
server.

> linux på PPC er ikke helt så fornøjeligt som på x86, slet
> ikke på old-world maskiner.

Da jeg testede det på min OS 9-maskine, kørte det nu ganske fortrinligt.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 01-05-02 22:09

In article <newsspam4-7A1FCF.20390201052002@dtext.news.tele.dk>,

> Mjae, det virker også som om der er ved at være det fornødne antal
> programmer.

Efterhånden er næsten alt det nødvendige kommet til OS X. (bortset fra
Realplayer)

> Det er også med i mine overvejelser. Jeg skal dog først lige tjekke
> hvordan den er at køre OS X på - det kunne være den kunne køre det som
> server.

Det skulle være muligt. Overvej OS X server 1.x - Den kan instaleres
uden besværd på en 604, men udbudet af software er ret begrænset (ud
over det som kommer med distributionen og det du selv kompilerer)

> Da jeg testede det på min OS 9-maskine, kørte det nu ganske fortrinligt.

mja, men udbudet af software er ret begrænset med mindre man bruger
debian eller selv kompilerer.

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-02 22:20

In article <shlpaa.0g1.ln@g4.reippuert.dk>,
Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Efterhånden er næsten alt det nødvendige kommet til OS X. (bortset fra
> Realplayer)

De fleste af "mine" programmer er i hvert fald kommet.

> Det skulle være muligt. Overvej OS X server 1.x - Den kan instaleres
> uden besværd på en 604,

Hvordan med en G3-opgraderet 7600?

> men udbudet af software er ret begrænset (ud
> over det som kommer med distributionen og det du selv kompilerer)

Jeg behøver ikke meget andet end det medfølgende: webserver, mailserver,
ftpserver og router.

> mja, men udbudet af software er ret begrænset med mindre man bruger
> debian eller selv kompilerer.

Det er udelukkende til serverbrug og der er "det hele" til stede.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 02-05-02 00:14

In article <newsspam4-52D542.23194101052002@dtext.news.tele.dk>,

> Hvordan med en G3-opgraderet 7600?

intet problem med 1.0x - du skal muligvis bruge en L2 cache enabler, men
den findes også.

> Jeg behøver ikke meget andet end det medfølgende: webserver, mailserver,
> ftpserver og router.

dvs det hele er der (og dog, jeg mener ikke at der er en DHCP server
hvis du har behov for sådan en, men det er der vist en vejleding til på
stepwise)

> Det er udelukkende til serverbrug og der er "det hele" til stede.

ok.

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-05-02 00:28

In article <hsspaa.0g1.ln@g4.reippuert.dk>,
Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> intet problem med 1.0x - du skal muligvis bruge en L2 cache enabler, men
> den findes også.

Jeg tror jeg skal teste lidt i week-enden.

> dvs det hele er der (og dog, jeg mener ikke at der er en DHCP server
> hvis du har behov for sådan en, men det er der vist en vejleding til på
> stepwise)

DHCP er ikke nødvendig i det lille hjem, men en DNS skal jeg have (og
det husker jeg noget om også er med).

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-05-02 22:27

> Man kan stadigvæk ikke skrive man i mit OS.

Er tastaturet i stykker?

Jeg gaar ud fra at du - når du snakker med mig - er interesseret i
kommandolinieunixting, næspas?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-02 22:32

In article <kk6627eezr.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Er tastaturet i stykker?

Nej, men OS'et er.

> Jeg gaar ud fra at du - når du snakker med mig - er interesseret i
> kommandolinieunixting, næspas?

Så fik vi endelig indentificieret nogen. Næste gang der bliver sagt
"nogen må gøre noget", så er det Thorbjørn der skal træde til.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-05-02 22:41

> Nej, men OS'et er.

Du er havnet i OS 9?

> Så fik vi endelig indentificieret nogen. Næste gang der bliver sagt
> "nogen må gøre noget", så er det Thorbjørn der skal træde til.

Jada. Jeg er rigtig god til at uddelegere opgaver under ansvar, med
hårde deadlines.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-02 22:44

In article <kksn5bczrf.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Du er havnet i OS 9?

Ja. Jeg har ikke været på OS X endnu, da jeg er hardware begrænset.

> Jada. Jeg er rigtig god til at uddelegere opgaver under ansvar, med
> hårde deadlines.

Du minder om min kone.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-05-02 22:47

> Ja. Jeg har ikke været på OS X endnu, da jeg er hardware begrænset.

Hvorfor også opgradere når du nu har en god og pålidelig maskine som
kan de ting du skal bruge?

> Du minder om min kone.

Sådan er det. Man har aldrig fri.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-02 23:16

In article <kkk7qnczhv.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Hvorfor også opgradere når du nu har en god og pålidelig maskine som
> kan de ting du skal bruge?

Det er det der gør at jeg sagtens kan vente, men efter at have rodet
lidt med Linux, er der en del ting jeg savner.

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 01-05-02 21:39

Hvis man vil have et program eller idéer til at lave ascii tegninger,
så tror jeg at man skal søge lidt inden for radioamatørverdenen. For
en del år siden var det vist det helt store "hit" at sende ascii
tegninger til hinandens telex-maskiner på kortbølgebåndene.....

Fra : Morten Reippuert

Dato : 01-05-02 14:38

In article <newsspam4-FEB275.14253201052002@dtext.news.tele.dk>,

<http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=1380&db=mac>

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-02 16:50

In article <b4roaa.0g1.ln@g4.reippuert.dk>,
Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> <http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=1380&db=mac>

Takker.

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 01-05-02 16:57

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Naeh. Bare et spoergsmaal om nogen ordentlige vaerktoejer.

> Emacs i picture mode?

MVH ANR

"They drove a dump truck of money up to my house! I'm not made of stone!
-Krusty the Clown

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 01-05-02 18:53

> Lige nu kunne jeg godt bruge et lille program til ASCII-tegninger. Nogen
> der kender et?

<ftp://shell14.ba.best.com/webadmin/home/web1/mxmora/ASCIIPaint1.0d2.hqx

Findes sikkert også i nyere version.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt. Ikke kun Tuborg har noget i gære.

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-02 19:49

In article <1fbiqxf.1jfrco91pqfoiiN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> Findes sikkert også i nyere version.

Jeg fandt en b4, jeg ser hvad den dur til. Takker.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 01-05-02 20:10

> Så er det der skal gå BOFH i dig. Send din netværksstrategi ud til alle
> firmaerne (tegninger er en god ting), sæt en tidsfrist på til ændringer,
> og sæt så det hele op efter den reviderede strategi.

Jeg har stadig ikke fundet ud hvad BOFH er - jeg kiggede ellers på
linket.

Vi er nu nået til det punkt at Firma A er tilfredse - deres virker og at
de andre så ikke kan får deres til at spille, rager dem en høstblomst.

> Lyder som om du har fundet en guldgås

Både og. Der bliver brugt meget ekstra tid, da de ikke har en plan og
hvis jeg foreslår dem en plan, så må det ikke koste noget.

> Har jeg forstået det rigtigt, hvis det er firma A der er "hovedfirmaet"
> og derfor kan sætte betingelserne?

Ja, sådan kan man godt definere det. De er i hvertilfælde de største.
Det er også derfor jeg ikke fatter at de gider at have 3 - 4 ADSL
forbindelser i huset, når man kan få een - oven i købet billig super
linie fra CC.

> Ikke uden videre, det vil faktisk være noget rigtigt bøvl at sætte op.

Martin, jeg ved du er pisse god til det her, og derfor tager jeg også
dine råd alvorligt. Jeg bryder mig ikke om lappeløsninger og jeg føler
at det vil blive en lappeløsning.

Derudover føler jeg mig også forpligtet til at fortælle dem, hvis den
løsning de vælger er uhensigtsmæssig, når noget bedre og billigere
ligger lige for.

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-02 20:26

In article <1fbivns.efqrcy14762k9N%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Jeg har stadig ikke fundet ud hvad BOFH er - jeg kiggede ellers på
> linket.

Bastard Operator From Hell - man gør som han siger, ellers har man det
med at ende i graven.

> Vi er nu nået til det punkt at Firma A er tilfredse - deres virker og at
> de andre så ikke kan får deres til at spille, rager dem en høstblomst.

Det lyder også som om de er de eneste der gider at bruge lidt gysser på
det.

> Både og. Der bliver brugt meget ekstra tid, da de ikke har en plan og
> hvis jeg foreslår dem en plan, så må det ikke koste noget.

Koster din tid ikke noget?

> Ja, sådan kan man godt definere det. De er i hvertilfælde de største.

Betaler de andre firmaer noget for at bruge deres servere og printere?
I så fald kan de jo sætte nogen betingelser, som gør at det hele kommer
til at fungere, samtidigt med at de får betalning for det. Logistikken
til afregningen er jo så allerede til stede.

> Det er også derfor jeg ikke fatter at de gider at have 3 - 4 ADSL
> forbindelser i huset, når man kan få een - oven i købet billig super
> linie fra CC.

Du har ikke opdaget denne:
<http://www.telia.dk/bvo/info/gen_info_combo.jsp.html?OID=Telia+Nyheder&c
ombochoice=95706&CID=-26462>?

> Martin, jeg ved du er pisse god til det her,

Det kommer lidt an på hvad man sammenligner med, jeg vil ikke betegne
mig selv som andet end nybegynder.

> og derfor tager jeg også dine råd alvorligt. Jeg bryder mig ikke om
> lappeløsninger og jeg føler at det vil blive en lappeløsning.

Der skal i hvet fald kastes en ekspert (=ikke mig) for at få det til at
fungere fornuftigt.

> Derudover føler jeg mig også forpligtet til at fortælle dem, hvis den
> løsning de vælger er uhensigtsmæssig, når noget bedre og billigere
> ligger lige for.

Det lyder som en meget god ide, specielt da de nu alligevel skal være
forbundet.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 01-05-02 20:59

> Bastard Operator From Hell - man gør som han siger, ellers har man det
> med at ende i graven.

Arh - I get it.

> Det lyder også som om de er de eneste der gider at bruge lidt gysser på
> det.

Tja det er sådan set rigtigt nok.

> Koster din tid ikke noget?

Jo.

> [...]

> til at fungere, samtidigt med at de får betalning for det. Logistikken
> til afregningen er jo så allerede til stede.

Sådan fungerer det allerede, når det altså virker.

> Du har ikke opdaget denne:
> <http://www.telia.dk/bvo/info/gen_info_combo.jsp.html?OID=Telia+Nyheder&c
> ombochoice=95706&CID=-26462>?

Det er et WigWam arrangement - jeg kender i øvrigt ham der har lavet
sitet. Mac mand by the way.

> Det kommer lidt an på hvad man sammenligner med, jeg vil ikke betegne
> mig selv som andet end nybegynder.

Du ved mere end mig og jeg synes selv at jeg er god - så må du jo være
pisse god.

> Der skal i hvet fald kastes en ekspert (=ikke mig) for at få det til at
> fungere fornuftigt.

Så jeg skal finde en der er pisse hamrende god eller overtale dem til at
får et komplet fælles netværk, som jeg så sagtens kan få til at spille.

> Det lyder som en meget god ide, specielt da de nu alligevel skal være
> forbundet.

Netop.

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-02 21:14

In article <1fbiy7d.n8tzcn1ocwtq5N%jesper@gylling.net>,

> Jo.

Så burde du kunne overbevise dem om at den nuværende situation bliver
for dyr i længden.

> Sådan fungerer det allerede, når det altså virker.

Betingelserne er jo åbenbart ikke til stede for netværket.

> Det er et WigWam arrangement

Det var et nyt udtryk. Hvad betyder det?

> - jeg kender i øvrigt ham der har lavet sitet. Mac mand by the way.

Er han svensker?

> Du ved mere end mig og jeg synes selv at jeg er god - så må du jo være
> pisse god.

Jeg har kollegaer der gang på gang overbeviser mig om at *jeg* i hvert
fald ikke er en nørd.

> Så jeg skal finde en der er pisse hamrende god eller overtale dem til at
> får et komplet fælles netværk, som jeg så sagtens kan få til at spille.

Nummer 2 ville jeg foretrække, det følger KISS-reglen.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 01-05-02 21:30

> Så burde du kunne overbevise dem om at den nuværende situation bliver
> for dyr i længden.

> Betingelserne er jo åbenbart ikke til stede for netværket.

Ikke med mindre der bliver lavet et netværk som Thorbjørn mener man kan,
men jeg gider ikke sådan noget gnøf, hvor kun en i hele verden kan få
det til at virke. Det skal være lavet efter standarderne og på en måde
så enhver supporter kan overtage.

> Det var et nyt udtryk. Hvad betyder det?

Det link du sendte mig var til Telias WigWam tour med musik.

> Er han svensker?

Nej han er 50% kineser og 50% chilener - seriøst.

> Jeg har kollegaer der gang på gang overbeviser mig om at *jeg* i hvert
> fald ikke er en nørd.

Nørd er noget godt.

> Nummer 2 ville jeg foretrække, det følger KISS-reglen.

KISS ??

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-02 21:44

In article <1fbiznw.ym5w3b1ut7zojN%jesper@gylling.net>,
> [...]

> men jeg gider ikke sådan noget gnøf, hvor kun en i hele verden kan få
> det til at virke. Det skal være lavet efter standarderne og på en måde

Det ville vel også være meget rart hvis du selv kunne være med, eller?

> Det link du sendte mig var til Telias WigWam tour med musik.

Det burde det ikke være, der skulle gerne stå noget ala "Telia først med
ægte bredbånd til alle ADSL kunder".
Prøv denne i stedet for:
<http://www.telia.dk/bvo/info/gen_info_bred.jsp.html?OID=Bredbaand_forsid
e&CID=-27462>

> Nej han er 50% kineser og 50% chilener - seriøst.

Bruger han så svensk software?

> Nørd er noget godt.

Nogen gange...

> KISS ??

Keep It Simple Stupid.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-05-02 10:08

jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) writes:

> Men da de ikke er modne til denne løsning, så er spørgsmålet så om deres
> nuværende løsning kan bringes til at virke ?

Selvfølgelig kan den det. Problemet er bare at der er to fysiske
netsegmenter, hvilket gør det mere bøvlet. Det letteste er nok at
have en klog maskine på hvert net der er default gateway, og som ved
hvordan A snakker med B og med resten af verdenen, osv.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn